Hvorfor For høyt antall hvite blodlegemer?

spirelire

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
Jeg trodde det var noe kroppen produserer mere av for å overvinne "slemme" bakterier.
Nå har jeg vært på x antall nye prøver fordi jeg har et for høyt antall, men de vet vist ikke hva de leter etter nede på dette legekontoret sitt.

Jeg googlet det og da stod det at man har en ifeksjon eller så er antaller forhøynet om man har kreft... Så ikke noe mer googling her i gården da..[&:]

Er det noen her som vet, eller har vært borti det samme selv?

Fra: http://www.baerum-sykehus.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=149&I=2655

( Har merket alt med bold som ikke har med kreft å gjøre. )

HVITE BLODCELLER
Feilkilder:
Høye verdier sees etter fysiske anstrengelser, ved stress og etter måltider.Røykere har høyere verdier enn ikke-røykere. Cytolyse i prøven kan forekomme hvis prøven ikke behandles riktig.
Tolkning:
Høye verdier ved infeksjoner, leukemier, leukemoide reaksjoner og mobilisering av perifer pool.
Lave verdier ved beinmargsdepresjoner (f.eks ved bruk av cytostatika, visse medikamenter, toksiner) og maligne lidelser i beinmarg
Videre sees lave verdier også ved sepsis og ved immunologiske prosesser.

HVITE BLODCELLER, differensialtelling
Tolkning:
-Økt antall nøytrofile kan sees ved stress og inflammasjoner, særlig ved infeksjoner, og ved leukemier.
-Redusert antall nøytrofile sees ved toksisk benmargsdepresjon og maligne prosesser i benmarg.
-Økt antall eosinofile kan sees ved parasittinfeksjoner, allergi, KML, lymfom og andre
kreftsykdommer, samt ved behandling med visse cytokiner.
-Økt antall basofile kan sees ved allergiske reaksjoner, KML, polycytemia vera, hypotyreose, kronisk
hemolytisk anemi og etter splenektomi.
-Økt antall monocytter kan sees ved langvarige infeksjoner, som endokarditt og tuberkulose,
ved Crohns sykdom, sarkoidose, Hodgkins sykdom og leukemier.
-Økt antall lymfocytter kan sees ved virale infeksjoner, lymfatiske leukemier og ved hypertyreose. Ved
mononukleose forekommer ofte atypiske lymfocytter.

HVITE BLODCELLER (leukocytter) i spinalvæske
Tolkning:
Ved bakterielle meningitter sees en kraftig økning av polymorfnukleære celler, i størrelsesorden 1000-10 000 x 106/L. En mindre økning av mononukleære celler 10-1000 x 106/L sees ved virale meningitter. Det er ikke alltid man ser økning av bare den ene celletypen. Telling av celler kan bare benyttes som en veiledning i diagnostikken, i påvente av resultat fra dyrkning og/eller serologi. Erytrocytter sees ved ulike intrakranielle blødninger, vanligst subaraknoidalblødning og subduralt hematom.

HVITE BLODCELLER i eksudater (Peritoneal-, ascites-, ledd-, pleuravæske etc.)
Indikasjon: Mistanke om bakteriell infeksjon.
Tolkning: Polymorfnukleære celler over 0,25 x 109/L er alltid indikasjon på bakteriell infeksjon.

Back
Topp