Hvorfor feirer DU jul?

Frøken S

Elsker forumet
Ja, jenter.. Hvorfor feirer du jul?[:)]

Vi hører jo til Kristendommen, og vet jo at julen bunner i Jesu fødsel. Tenker du på det i jula? Og er det den virkelige grunnen til julefeiringa di? 

ORIGINAL: Frøken S

Vi hører jo til Kristendommen, og vet jo at julen bunner i Jesu fødsel. Tenker du på det i jula? Og er det den virkelige grunnen til julefeiringa di? 

Ja det gjør jeg! Også feirer vi jo for å være sammen med familie og kose oss[:)]

Julen eksisterte lenge før kristendommen, "joul", som var en lysfest for å bringe lys inn i høst og  vintermørket[:)] Kristendommen har gjort den til sin egen høytid, med de tradisjonene vi har i dag[:)]

Tror mange er litt hykleriske der, egentlig. Jeg tenker litt sånn at man MÅ jo ikke feire jul, men siden den allerede er der uansett, hvorfor ikke?

Ser mange tråder om julegaver og pengebruk, og alle vet jo at det har tatt litt av de siste årene. Nå er ikke dette kritikk mot de som bruker mye penger i jula, skulle gjerne gjort det selv om det hadde vært mulig, men jula hadde nok blitt koslig uansett om man fikk gaver eller ikke! Men på en annen side, så kjøper vi jo gaver for å glede familien og vennene våre, og vi liker å motta gaver. Men er det grunnen til at mange feirer jul? Å kjøpe gaver for å glede?

ORIGINAL: Hanna C

Julen eksisterte lenge før kristendommen, "joul", som var en lysfest for å bringe lys inn i høst og  vintermørket[:)] Kristendommen har gjort den til sin egen høytid, med de tradisjonene vi har i dag[:)]

Ja, var mer de kristne tradisjonene jeg tenkte på[:)] Er ikke så kjent med hva de gjorde før kristendommen kom på banen[8D]

hvem er vi?? jeg er ikke med i denne vi! Statskirken du sikter til?
Skal vi dra det enda lenger så har vel forsåvidt sola snudd siden lenge før år 0.
Og er vi nå helt sikre på at Jesus virkelig ble født den 24. desember??

Jeg feirer fordi sola snur, jeg feirer jòl, fordi det er koselig, fordi det er tradisjon, fordi fordi fordi.

ORIGINAL: Ellen.

Skal vi dra det enda lenger så har vel forsåvidt sola snudd siden lenge før år 0.

Jeg feirer fordi sola snur, fordi det er koselig, fordi det er tradisjon, fordi fordi fordi.

Ser nå at det var litt drøyt å si "vi", beklager den![:)] Det er jo ingen som vet når Jesus ble født, det er jo ikke sikkert at han har levd en gang. Men det taes jo utgangspunkt i at han ble født da, og derfor er julekvelden 24.des.

Jeg bare lurte på om dere andre feirer jul av den grunn, eller om man legger mest vekt på familie, gaver eller annet?

Jeg feirer fordi sola snur, fordi det er koselig, fordi det er tradisjon, fordi fordi fordi.

Ser nå at det var litt drøyt å si "vi", beklager den![:)] Det er jo ingen som vet når Jesus ble født, det er jo ikke sikkert at han har levd en gang. Men det taes jo utgangspunkt i at han ble født da, og derfor er julekvelden 24.des.

Jeg bare lurte på om dere andre feirer jul av den grunn, eller om man legger mest vekt på familie, gaver eller annet?

Helt greit, jeg måtte bare klare opp i dette med vi og ikke vi [;)]
For jeg feirer på ingen måte Jesu fødsel, selv om jeg forstår hvorfor andre gjør det.

Og som jeg skrev så legger jeg vekt på jòl, at sola snur, men også familie og gode venner [:)]

Helt greit, jeg måtte bare klare opp i dette med vi og ikke vi [;)]
For jeg feirer på ingen måte Jesu fødsel, selv om jeg forstår hvorfor andre gjør det.

Og som jeg skrev så legger jeg vekt på jòl, at sola snur, men også familie og gode venner [:)]

Jeg eller feirer ikke Jesus, men har vokst opp med julekrybbe i stua[8|] Jeg er mer for nisse-jul, og god mat-jul enn Jesus-jul.

Jehovas Vitne feirer jo ikke jul i det hele tatt, og de betrakter jo seg selv som veldig kristne, og tror veldig på Gud.

Alle har jo sine grunner til å både feire jul, og ikke feire jul[:)]

Back
Topp