Hvorfor feirer dere jul?

henna

Glad i forumet
Inspirert av tråden om barna skal i kirken i barnehagen.
Ser at det er en del som ikke vil sende barna sine i kirken og lurer på i den forbindelse om hvorfor dere feirer jul?
Vet det er en del som feirer at lyset snur, er ikke ment som et angrep men ble bare nysgjerrig[:)]

her feirer vi jul, som en god gammel tradisjon...
vi feirer vell samholdet i familien og mellom venner, viser at vi setter pris på hverandre og bare koser oss...
hm... er ikke det høsttakkefest? hehe..

er vell mest en unnskyldning for en "fest", midt i den mørkeste tiden...

Fin måte å samle familie og spise god mat[:)]
Også for å gjøre det alle andre gjør... Gidder ikke være så jævlig spesiell at vi ikke feirer det.

Nå gjør vi det jo for ungene sin del[:)]

er rett og slett tradisjon[:)]her er vi ikke kristne,men det er så koslig med familie,mat,kos og gaver!
mørkt og kaldt ute og lys og varme inne[:D]

Jula er ikke kristen opprinnelig, så er det sagt. [;)] Feirer jul pga tradisjoner. Enkelt og greit. [8|]

var vel opprinnelig en hedensk skikk...

vi feirer fordi julen er så utrolig koselig, og har så mange tradisjoner som er viktige for oss[:)] ville blitt en stusselig desember og vinter uten dette høydepunktet. også syns jeg det er viktig i forhold til barna også. tror de som ikke feirer fort blir litt utenfor, spesielt de barna som ikke feirer noe annet en annen gang på året heller.

ORIGINAL: Regan

Fin måte å samle familie og spise god mat[:)]
Også for å gjøre det alle andre gjør... Gidder ikke være så jævlig spesiell at vi ikke feirer det.

Nå gjør vi det jo for ungene sin del[:)]
Sign!

Jesus ble jo født[:D]

Dessuten er det en fin tradisjon, det er en tid der man konsentrerer seg om de som betyr mest for en.
Glede, mye god mat, hjemmekos og familietid.
For meg handler julen om trygghet, samhold, ro, varme og godhet.

noe fint skjedde jo uansett for 2000 år siden +/- det ble født en person som gjorde ufattelig mye bra, helbredet de syke og gav mat til de fattige.
Hvem han var, strides de lærde om, men de er alle rimelig enig om at en slik person har levd og han var stor nok til å starte tidsregningen vår, synes det er verdt å feire[:)]

og ser vi lengre bakover i historien så er julen midtvintersfesten for å feire at solen snudde, kanskje sitter vi her litt på julaften og tenner lys i den mørke tiden, koser oss sammen, spiser god mat, gir hverandre presanger fordi en setter pris på hverandre og feirer at en går lysere tider i møte[;)][:)]

tradisjon, glede min sønn og fordi jesus ble født[:)]

jula blir nok feiret  mest pågrunn av tradisjon. er en koselig tid. men legger ikke noe religon i feiringa. så jeg ser på jula som en tid vi som familie kan kose oss ekstra mye[:)]

Fordi jeg aldri kunne tenke meg å ikke feire jul

Jeg er vokst opp i den kristne tro men ikke statskirka..
å vi feirer jul fordi det er da jesus ble født og er en fin tid[:D]

Her feirer vi jula fordi Jesus ble født og kom til jorda. Det viktig at det blir det viktigste for oss i feiringen. Så i det at vi samles som familie koser oss sammen med mat og gleder hverandre med gaver en stor del[:)]

Back
Topp