Hvorfor får vi det ikke til??

Bkno9118510

Betatt av forumet
Hei!
Vi er et par på 35, hvor vi ikke har store utfordringer bortsett fra at jeg har mild pco(s).
Begynte prøvingen i juli 2022, og hadde nok en tidlig exu i januar 2023. Før jeg ble gravid med mitt første barn i 2019 så hadde jeg lange sykluser, men ble ikke utredet da jeg ble gravid innen 6 mnd. Har siden fødsel hatt relativt normale sykluser på 30-35 dager, en på 45, men da var vi på reise til australia med barn!!
Prøvd tre runder med hormoner i vår som alle ga EL, men ingen positive tester.
Hadde uttak og vi fikk 8 blasto på frys, totalfrys etter overstimulering, og to negative innsett.
PCOS-en slo virkelig ut etter overstimuleringen og jeg har hatt to lange sykluser med innsett på cd 25 og cd 30. Har fått masse symptomer på PCOS også, som jeg ikke hadde før.
Jeg forstår helt ærlig hvorfor vi ikke får det til. VI ahr jo god kvalitet på egg og sæd. Jeg blir gæærn av å ikke skjønne det.

Tenk at hvis dere har et barn fra før så er det gode sjanser for at dere får det til etter hvert! Noen ganger vet ikke legene årsaken til at det ikke går, og det er kjempe tøft. Stå på! :Heartred

Hei!
Vi er et par på 35, hvor vi ikke har store utfordringer bortsett fra at jeg har mild pco(s).
Begynte prøvingen i juli 2022, og hadde nok en tidlig exu i januar 2023. Før jeg ble gravid med mitt første barn i 2019 så hadde jeg lange sykluser, men ble ikke utredet da jeg ble gravid innen 6 mnd. Har siden fødsel hatt relativt normale sykluser på 30-35 dager, en på 45, men da var vi på reise til australia med barn!!
Hadde uttak og vi fikk 8 blasto på frys, totalfrys etter overstimulering, og to negative innsett.
PCOS-en slo virkelig ut etter overstimuleringen og jeg har hatt to lange sykluser med innsett på cd 25 og cd 30. Har fått masse symptomer på PCOS også, som jeg ikke hadde før.
Jeg forstår helt ærlig hvorfor vi ikke får det til. VI ahr jo god kvalitet på egg og sæd. Jeg blir gæærn av å ikke skjønne det.
Går du på metformin? Hvis ikke så går det an å lufte det for gynekologen

Hei!

Det er vanskelig å si om noe er galt, men vi fikk et barn i januar 2017 av oss selv, å i september 2018 begynte vi å prøve på et nytt barn. Det var ingenting som gjorde noe mistanke på hvorfor det ikke gikk, men etter over 1,5 år prøving så gikk jeg til spesialist i april 2020 å fant ut at jeg ikke hadde eggløsning ( hadde mensen). Fikk letrozol for å vips ble jeg gravid på første forsøk (juni 2020) , som endte i senabort pga avvik. Etter dette prøvde vi med hormoner I 1 år uten positiv prøve, hadde en ivf forsøk i starten på 2022 som bare endte i negativ tester på eggene vi fikk på frys. Nesten et år til med letrozol etter negative tester på ivf og ingen positiv test. Så vi tenkte i starten av 2023 et vi prøver en gang til. Gikk ut 19 egg, 14 ble befruktet 12 ble med hele veien til dag 4 og på dag 5 satt vi igjen med 2 egg, av 12 stykk. Men over til det positive, første innrettet av de 2 vi fikk ble jeg endelig gravid etter 3 år uten noe positiv. Sitter i dag gravid i uke 28 + 6 :Heartred så prøv å vær positiv å det er ingenting galt med deg, bare uflaks, vi er mange som har hatt problemer lenge før det endelig klaffer. Så jeg krysser alt for at det skal gå.

Jeg er normalvektig, bmi på 22 og har nor alt blodsukker:) men man får det kanskje uansett med pcos?
Jeg har ikke pcos, men gyn ville prøve det likevel fordi jeg har endel symptomer på det, men har helt regelmessig eggløsning. Var nok mye som spilte inn, men fikk første positive test på 10. innsettet mitt i syklusen hvor jeg prøvde metforin.

Jeg har ikke pcos, men gyn ville prøve det likevel fordi jeg har endel symptomer på det, men har helt regelmessig eggløsning. Var nok mye som spilte inn, men fikk første positive test på 10. innsettet mitt i syklusen hvor jeg prøvde metforin.
Dette er interessant! Jeg går på metformin, og har gjort det i mange år pga PCOS.
Kan jeg spørre om dosen du fikk, og hvor lenge du evt skal gå på dette?

Jeg gikk på 500mg x 3. Fra syklusstart til uke 12.
Har tidligere hatt to kjemiske og en SA og en MA, og gyn mente det var lurt å prøve for å forhindre at det skulle skje igjen. Han sa at det var en «enkel» og billig ting å teste ut, og kunne uansett ikke skade. :)

Har tidligere hatt to kjemiske og en SA og en MA, og gyn mente det var lurt å prøve for å forhindre at det skulle skje igjen. Han sa at det var en «enkel» og billig ting å teste ut, og kunne uansett ikke skade. :)
Hva gjør Metformin? Regulerer blodsukkeret?
Herlig med en så åpen og fremoverlent lege! :D

Har lest mye om dette på utenlandske forum, så det er nok noe i det. Jeg går på 500x2, men i tillegg myo inositol. Utrolig herlig med leger som «tenker litt utenfor boksen» :hello2

Har lest mye om dette på utenlandske forum, så det er nok noe i det. Jeg går på 500x2, men i tillegg myo inositol. Utrolig herlig med leger som «tenker litt utenfor boksen»

Så interessant, det skal jeg lufte! :Heartbigred

Hva gjør Metformin? Regulerer blodsukkeret?
Herlig med en så åpen og fremoverlent lege! :D
Egentlig brukes det for å regulere blodsukkeret ja, men blodsukkeret mitt var helt fint, så helt ærlig kan jeg ikke svare alkurat hva metformin skulle gjøre for meg :laughing002 Men jeg er glad jeg fikk prøve, og kommer til å spørre om det igjen om det skulle gå bra og vi får en levende baby og vi skal til med søskenforsøk (virker forøvrig fortsatt HELT urealistisk at vi skal komme i mål:dance018).

Har lest mye om dette på utenlandske forum, så det er nok noe i det. Jeg går på 500x2, men i tillegg myo inositol. Utrolig herlig med leger som «tenker litt utenfor boksen» :hello2
Jaa, det samme med blodfortynnende også. Har egentlig ingen indikasjon på at jeg trenger det, men fikk gå på Klexane fra innsett til uke 12, og så over på Albyl-E fra uke 12 og til uke 36.
Absolutt en fordel med privat kontra offentlig :gen014

Jaa, det samme med blodfortynnende også. Har egentlig ingen indikasjon på at jeg trenger det, men fikk gå på Klexane fra innsett til uke 12, og så over på Albyl-E fra uke 12 og til uke 36.
Absolutt en fordel med privat kontra offentlig :gen014
Jøss! Får du mye bivirkninger av alt dette? Har du veldig ekstrem PCOS eller mild?

Jeg er også normalvektig med heller for lavt blodsukker enn for høyt, og bruker metformin. De mener at det kan øke fertiliteten selv for normalvektige når man har PCOS.
Hvordan er PCOS-en hos dere da? Ekstremt uregelmessig mens osv?
@Frk.Fryd85 har du høyt blodsukker?

Jøss! Får du mye bivirkninger av alt dette? Har du veldig ekstrem PCOS eller mild?
Jeg har ikke PCOS. Jeg er litt overvektig, og har ganske mange eggposer hver syklus, men det er ikke nok til at de kan sette noe diagnose. Har helt regelmessige sykluser og eggløsning.

Ikke tenkt noe over bivirkninger. Etter 3 år i IVF-helvete så har bivirkninger blitt en vane, som jeg har blitt vant til å leve med :banghead: :banghead::laughing002

Hvordan er PCOS-en hos dere da? Ekstremt uregelmessig mens osv?

@Frk.Fryd85 har du høyt blodsukker?
Jeg hadde noen måneder med relativt jevne mellomrom mellom blødninger etter at jeg sluttet på hormonprevensjon, men det var snakk om noen flekker brunt blod i noen dager. Så gikk det plutselig 20 dager før jeg blødde igjen, så 45 dager slik at jeg tok provera. Har aldri hatt noe som kan kalles en syklus hele livet mitt. Jeg har nok ikke hatt en eneste eggløsning de månedene vi prøvde før jeg begynte med letrozol nå i høst.

Back
Topp