Hvorfor får ikke de over 38 ivf i norge

Bkno5093420

Andre møte med forumet
eller annen hjelp til utredning eller behandling av uforklarlig barnløshet, når norsk lov sier at aldersgrense for infertilitet er 45 år?

Kan noen forklare dette?

Last edited:
eller annen hjelp til utredning eller behandling av uforklarlig barnløshet, når norsk love sier at aldersgrense for infertilitet er 45 år?

Kan noen forklare dette?

Ressurser
Prioriteringer
For dyrt å bruke penger på oss som har så få sjanser for å lykkes

Gjelder dette første barnet eller også med søkesiden forsøk? Har ei veinnine som drømmer om et barn til første kom med ivf og frykter hun må få nr to samme måte. Hun blir 38 i desember må jeg varsle henne at hun må gå privat om hun somler lengre?

Det er ikke alle offentlige klinikker som har grense på 38? Jeg mener jeg har lest det kan vurderes opp til 39 (og 40?) på Haugesund og St. Olavs, og at det vurderes individuelt ut fra utgangspunkt (eggreserve).

Rett meg hvis jeg tar feil. :)

Ressurser
Prioriteringer
For dyrt å bruke penger på oss som har så få sjanser for å lykkes

Ja forstår at dette kan være en forklaring. Men ut fra norsk lov så står det at de over 45 ikke har rett til offentlig behandlig for uforklarlig barnløshet. Hvor kommer da aldersgrensen 38 fra? Eller er det noe i lovverket jeg ikke har fått med meg?

St Olavs f.eks har vel grense på oppstart ved 38 år, men det er ved oppstart, altså ikke søske forsøk osv. Iaf slik jeg har forstått det.

Ja forstår at dette kan være en forklaring. Men ut fra norsk lov så står det at de over 45 ikke har rett til offentlig behandlig for uforklarlig barnløshet. Hvor kommer da aldersgrensen 38 fra? Eller er det noe i lovverket jeg ikke har fått med meg?

Jeg tror dette er opp til sykehusene å avgjøre. Det ble f.eks. i 2016 justert på Rikshospitalet pga. for stor pågang, og fordi de anså sjansene for de over 39 som dårlige. Porsgrunn nedjusterte på den andre side ikke aldersgrensen da f.eks. De hadde vel bedre kapasitet. https://www.nrk.no/norge/flere-barnlose-ba-om-hjelp---sykehuset-strammet-inn-reglene-1.13096957

eller annen hjelp til utredning eller behandling av uforklarlig barnløshet, når norsk lov sier at aldersgrense for infertilitet er 45 år?

Kan noen forklare dette?
Vi fikk det, men da måtte jeg virkelig forsvare meg… De første forsøkene tok jeg før 38 så kan kanskje ha noe med saken å gjøre.

St. Olav har oppjustert til 39 år. Dvs henvisning før 39, så i praksis kan man jo da holde på ut i 40 tallet et sted. Som andre her sier har det nok mye med kapasitet og ressurser å gjøre. Selv om loven sier noe er det ikke alltid det blir utført i praksis når det er opp til hvert sykehus.
De justerer nok flere tilbud opp og ned etter kapasitet. Søskenforsøk f.eks var det bare St. Olav som tilbød i det offentlige da vi ble henvist i mars 2018, mens det nå er flere som har kapasitet til å tilby det.
Det er jo også sånn dessverre at for oss som begynner å dra på åra er sannsynligheten lavere for suksess, og siden det er snakk om ressursbruk vil man vel prioritere de unge lovende fremfor oss aldrende fordi det er større sjanse for suksess og ikke «bortkastede» midler for å være litt blunt.

St. Olav har oppjustert til 39 år. Dvs henvisning før 39, så i praksis kan man jo da holde på ut i 40 tallet et sted. Som andre her sier har det nok mye med kapasitet og ressurser å gjøre. Selv om loven sier noe er det ikke alltid det blir utført i praksis når det er opp til hvert sykehus.
De justerer nok flere tilbud opp og ned etter kapasitet. Søskenforsøk f.eks var det bare St. Olav som tilbød i det offentlige da vi ble henvist i mars 2018, mens det nå er flere som har kapasitet til å tilby det.
Det er jo også sånn dessverre at for oss som begynner å dra på åra er sannsynligheten lavere for suksess, og siden det er snakk om ressursbruk vil man vel prioritere de unge lovende fremfor oss aldrende fordi det er større sjanse for suksess og ikke «bortkastede» midler for å være litt blunt.
Aldersgrensen på 39 gjelder kanskje ikke om man skal bruke frosne embryo som man har fra tidligere forsøk? Da burde jo grensen på 45 være den som gjelder, men det har jeg ikke egentlig undersøkt så nøye.

Aldersgrensen på 39 gjelder kanskje ikke om man skal bruke frosne embryo som man har fra tidligere forsøk? Da burde jo grensen på 45 være den som gjelder, men det har jeg ikke egentlig undersøkt så nøye.
Det vet jeg ikke, men jeg tenker at det ville vært naturlig å se på de som om du allerede var under behandling der? Innsett av frosne embryoer er vel heller ikke det mest ressurskrevende. Det de evt kan gjøre er kanskje å kreve at dere dekker det selv.

Back
Topp