Hvorfor er ikke folat og vitaminer gratis for gravide?

Bennie&Asander

Blir kjent med forumet
Jeg vet jeg har D-vitamin mangel og har tatt ekstra lenge. Og siden vi startet å prøve har jeg tatt folat. Men tar nå multivitamin også, og prøver å spise så variert som mulig. Men kom på å tenke på noe, alt av legebesøk osv er gratis for gravide. Men hvorfor får man ikke vitaminer og folat også gratis, siden dette er så viktig. Det er jo ikke SÅ dyrt å kjøpe dette, men likevel. Noen andre som har tenkt noe rundt det?

Eg syns faktisk at vi er så utrolig heldige som får gå gravide i Norge at de vitaminene kan vi legge ut for sjøl hehe...
Jeg går på folat og d vitaminer på resept og gjort det i mange år, men må allikevel betale egenandel. Mine d vitaminer koster 750kr PR 3 mnd og de får eg ikke dekket.
Syns det er helt greit for jeg er så heldig som blir fulgt godt opp og er uføre i verdens beste land. Jeg tenker litt sånn at det er ikke staten som skal dekke alt for at jeg er syk eller gravid.

Vitaminer er for de fleste ikke nødvendig, og er ikke en del av offentlige anbefalinger for gravide, så det dekkes naturlig nok ikke.

Folat og jod er det som er sterkt anbefalt under svangerskap. Å dekke dette for gravide vil være ganske kostbart for staten (ikke bare i utgifter for selve tablettene, men også å administrere), og ettersom de fleste har økonomi til å dekke det selv lar man vel være. :) Andre individuelt nødvendige medisiner for gravide er jo heller ikke gratis før man har nådd egenandelstaket, og folat er ganske langt unna å koste så mye.

Vitaminene er strengt tatt ikke nødvendig om man ikke har alvorlige mangler på det :) jeg har målt, å har litt mangel på d-vitaminer, så det tar jeg. Så syns jeg ikke det er så dyrt heller.. ikke nok til å få det dekket.. som nevnt over her, så er det dyrt nok i seg selv for staten å lage osv, men samtidig så skjønner jeg tanken din også :) :) et variert kosthold å masse frisk lift skal være godt nok! :)

Enig med deg - folat kunne godt vært gratis :) Ikke fordi det er så dyrt, men fordi det er veldig viktig å ta i første trimester.

Fordi det er kun anbefalt og forebyggende. I Norge får man dekket medisiner hvis det foreligger en langvarig sykdom, det er ikke graviditet :)

Back
Topp