Hvorfor er folk så "redde" epidural?

Ikke meg som ble spurt og jeg hadde ikke epidural heller, men jeg synes kateter er forferdelig fordi jeg ikke klarer å gå på do etterpå det tas ut. Slet flere dager etter fødselen og det var det samme etter en operasjon jeg hadde for tolv år siden:p men kom nå i gang igjen etter hvert. :)
Kan ikke huske smerter ifm kateter, fikk kanskje lokal bedøvelse da de la det inn?
Kan svare jeg og. Kjente ikke så.nye til kateteret, men det var tydelig lurt å sette det. Jeg var helt sprengt :p Jeg hadde ikke noe problemer med å få gå på do etterpå heller.
 
Jeg fikk epidural under storebrors fødsel, men tålte det ikke særlig bra. Den hemmet pressriene mine i den grad at de omtrent forsvant og bremset hele prosessen. Babyen ble stresset og det endte med tangfødsel. Derfor ønsker ikke jeg det igjen; hadde en mye bedre fødsel uten neste gang :)

For å si noe positivt om eoidural fungerte det godt på smertene i starten og det gjorde at jeg fikk slappet av litt oppi det hele.
 
Jeg fikk epidural under storebrors fødsel, men tålte det ikke særlig bra. Den hemmet pressriene mine i den grad at de omtrent forsvant og bremset hele prosessen. Babyen ble stresset og det endte med tangfødsel. Derfor ønsker ikke jeg det igjen; hadde en mye bedre fødsel uten neste gang :)

For å si noe positivt om eoidural fungerte det godt på smertene i starten og det gjorde at jeg fikk slappet av litt oppi det hele.

Er det sånn at hvis jordmor anbefaler epidural til deg, så kommer du til å takke nei?
Ikke meningen å spørre og grave, men dette med fødsel (og epidural) er jo helt nytt for meg, så kjenner jeg har tusen spørsmål og tanker rundt det hele :p
 
Er det sånn at hvis jordmor anbefaler epidural til deg, så kommer du til å takke nei?
Ikke meningen å spørre og grave, men dette med fødsel (og epidural) er jo helt nytt for meg, så kjenner jeg har tusen spørsmål og tanker rundt det hele :p

Helt i orden at du spør :)

Jeg vet jo ikke hvordan neste fødsel blir, så tenker at jeg skal ha et åpent sinn. Dersom det kommer til det punktet at det blir anbefalt regner jeg med at det er med god grunn, i alle fall om det hadde blitt rådet til det til tross for hvordan det gikk forrige gang. Hvis hun tilbyr på et tidlig tidspunkt og jeg føler jeg mestrer smertene greit kommer jeg til å takke nei :) Vil ikke ha det med mindre jeg absolutt "må".
 
hadde epidural med første, var innmari deilig!
fikk hvilt og lada opp før pressinga, gikk som en prest etterpå

hadde epidural sist men det ble spinalbedøvelse pga hastesnitt, grusom spinal-hodepine 14 dager etterpå..
 
Jeg fikk epidural med første og vil ikke ha det igjen. Grunnen til det er at den ga meg null smertelindring og riene ble dårligere så jeg måtte ha drypp i tillegg. Har født uten etterpå og det har gått helt fint :)
 
Helt i orden at du spør :)

Jeg vet jo ikke hvordan neste fødsel blir, så tenker at jeg skal ha et åpent sinn. Dersom det kommer til det punktet at det blir anbefalt regner jeg med at det er med god grunn, i alle fall om det hadde blitt rådet til det til tross for hvordan det gikk forrige gang. Hvis hun tilbyr på et tidlig tidspunkt og jeg føler jeg mestrer smertene greit kommer jeg til å takke nei :) Vil ikke ha det med mindre jeg absolutt "må".

Ja det er sant :) Jeg tenker at om jeg blir anbefalt det så kommer jeg til å takke ja. Men jeg har jo aldri født før, og aner jo ikke hva jeg har i vente - så får bare ta det helt som det kommer :)
 
Ja det er sant :) Jeg tenker at om jeg blir anbefalt det så kommer jeg til å takke ja. Men jeg har jo aldri født før, og aner jo ikke hva jeg har i vente - så får bare ta det helt som det kommer :)

Ja, det er nok den beste innstillingen :) Heldigvis er vi alle forskjellige og det er jo mange som virkelig lovpriser epidural og føler de fikk en bedre fødselsopplevelse ved hjelp av den.
 
Fordi jeg hører at fødselen tar lenger rid og vet om fler som har blitt midlertidig lammet og sendt hjem i rullestol.. her skal ingen bedøvelse til
 
Min erfaring med epidural, er at den rett og slett ikke virket slik den skulle. Trolig bommet legen litt når den ble satt. Selv om styrken ble satt opp underveis, så hjalp det ikke. Jeg kunne like gjerne født uten. Jeg hadde ingen følelse i bena og heller ingen kraft. Etter fødselen hadde jeg vondt i området der nålen gikk inn, i flere år.
 
Aner ikke hvorfor folk er redde. Med første hadde jeg ingen planer om hverken det ene eller andre, siden jeg ikke visste hva jeg skulle igjennom. Eneste var at jeg ikke ønsket lystgass, for ville ikke bli susete i hodet. Men endte med epidural og lystgass, da epidural kun virket på høyre side. Men anestesilege kom og gav meg ekstra.
 
Jeg hadde bestemt meg sist for å ikke ha epidural, men alt annet var greit :/ men etter nesten 20timer med sykt vonde, men lite effektive rier var jeg helt ødelagt sliten og bare gråt. Så når jordmor spurte om vi skulle be om epidural, så nølte jeg ikke en gang med å si ja :) tror hun kunne foreslått å kappe av meg beina for å få bort smertene og jeg ville svart ja :p Hehe! Men veldig glad jeg takket ja, da jeg fikk litt pause fra smertene :) men måtte få drypp da, for å få igang riene igjen :)
Jeg skal ha epidural denne gangen også hvis alt ligger til rette for at jeg kan få det :) men lystgass er mye viktigere for meg! Jeg vurderer å bytte sykehus da Ahus enda ikke har fått tilbake lystgassen sin :O Hehe!
 
Back
Topp