Hvorfor er det 12 uker...

MieBie

Forelsket i forumet
..som er den magiske grensa? 

Når vi er 10 uker på vei så avsluttes embryo perioden og vi bærer på ett foster, dvs alt er ferdig utvikla og lille skal bare vokse seg stor og sterk. Så egentlig burde den magiske grensa være 10 uker, eller tenker jeg helt feil? 

Er vel det at det har vist seg at de fleste SA/MA skjer i de 12 føsrte ukene og risikoen for dette avtar etter passerte 12 uker...

er vel fordi da har kroppen tid til å få tid til å "kvitte" seg med det som ikke var liv laga. Min gyn sa at når man mister i 9-10 og 11 uke har det stortsett gått galt tidligere i svangerskapet men at kroppen bruker litt tid til å rydde opp. Finnes alltid unntak og så har man jo de som opplever MA. 

Ja, er vel da de fleste sa/ma har skjedd. Min lege sier at jeg ikke kan slappe av før etter 15 uker, for da er det visst også noe som skjer... fosteret ligger mer beskytta eller noe? Husker ikke hva han sa..

Gynekologen min sa at grunnen til at det er 12 uker,
ikke 11 eller 13 er fordi det er da et trimester. det er et "rundt tall".
For hver dag som går, for hver uke du passerer blir det tryggere.
Det kan jo alltid gå gale. men det kan også gå galt midt i svnagerskapet.
Jo lenger du kommer i svangerskapet, jo mindre vanlig (mindre risiko) er det at noe går gale.

Sjansen for en SA i uke 10 er halvparten av sjansen for en SA i uke 5.
MA er jo anderledes, men det skjer også som oftest tidlig i svangerskapet, og blir oppdaget senere.

Den enstse trøst en kan ha om det går gale, er at det var noe galt med fosteret.
Det var ikke skapt for liv.
Det er like vondt uansett, jeg vet.

Men uansett, så tenk på det at jo lenger du kommer, jo tryggere er du =)

i min på vei bok med gro nylander så leste jeg at det er fordi til nå har det gule legemet produsert hormonene, og det er overgangen fra det gule legemet til livmoren tar over eller noe sånt. Husker det ikke nøyaktig eller ord rett. men er i den over gangen, fordi det kan hende at det ikke blir skiftet over..
Dette blei litt forvirrende skrivd, men ligger på sofaen etter en lang går tur ogorker ikke å hente boka som er i det andre rommet :P hehe

Back
Topp