Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Enn normale barn??
De sier jo at adhd barn er mere krevende..
Jeg har to barn innenfor adhd kategorien.. Men jeg skjønner ikke HVA som er mere krevende...
Jeg vet jo ikke om annet![]()
Hvordan fikk de diagnosen?
Jeg har jobbet med barn m adhd og autisme i 10 år, og enklete av disse barna er faktisk enklere enn de"normale" barna .
Forskjellen er vel at barn med ADHD (erfaringsmessig) er at de er veldig avhenging av struktur og forutsigbarhet.
De har ofte en lavere terskel for utagering og deres konsentrasjonevne gjør at de må få tildelt/oppdelt oppgaver på en annen måte enn med et barn uten diagnosen,
Jeg synes jo det er"lett" å hanskes med barn med ADHD men det er fordi jeg vet hvilke fallgruver en skal passe seg for (sånt generelt sett)
![]()
Eldste har jo adhd, og jeg må ærlig si at det er forferdelig slitsomt til tider. Og med det mener jeg selvfølgelig ikke at de som ikke har et adhd barn, ikke blir slitne.
Men det at vi er så grusomt avhengig av forutsigbarhet og rutiner, og det at bare et lite avvik fra det vi vanligvis gjør, kan sette igang en verdenskrig. Det å ha et fysisk utagerende barn, med et voldsomt sinne og null impulskontroll - det gjør hverdagen til en utfordring. En utfordring jeg med hånden på hjertet, flere ganger har spurt meg selv om jeg er skikket til å håndtere alene. Jeg har vært frivillig på barnevernet for å få hjelp, vi har hatt spes.ped hjemme hos oss 9 timer pr uke i 5 mnd for å lære oss hvordan vi skal håndtere situasjoner. Vi er nå på det stadiet at vi i enkelte situasjoner ikke kan forutse når/om hun skal "klikke"...det bare skjer og vi kan ikke gjøre noe med det. Vi får begrenset med hjelp fra barnefar, lite fra BUP, og enda mindre fra PPT og skole.
Hverdagene blir styrt utifra en 6 årings dagshumør, ikke etter hvilke behov man har i familien.
Det er flere dager jeg er totalt utladet... som resulterer i at jeg sitter oppe altfor lenge for å slappe av.... Men som igjen ikke blir noe bedre dagen etter
Mine er ikke så fysisk utagerende.. tror jeg. Kan være jeg ikke ser det selv?
Jeg har jo struktur på alt her hjemme. De vet hva vi skal og når vi skal. Vi har en plan for alt.
Jeg har jo bestandig hatt det sånn, så jeg vet jo ikke hva som er normalt og ikke.
Jeg ser jo andre skriver at det er mere krevende. Jeg har bestandig hatt det sånn så vet jo ikke om noe annet.
MEn at de har fått en diagnose gjør jo at jeg tenker litt annerledes. Det har gitt forklaring på en hel del.
Jeg har en fantastisk behandler på bup. Nå skal vi i møte med skole, bup, ppt om et par uker. Det blir spennende
Du ønsket vel ikke å gi medisiner? Hva gjør du for adhden da?
Jeg har jo en på medisiner nå. Men driver og tenker litt på kostholdsendring og omega 3 tilskudd.
Jeg har en sønn på 12 år som kanskje har ADD,han er iallefall ikke høyt og lavt.Han er god ifag,men sliter med konsentrasjon,og oppmerksomhet.Han reagerer veldig på hvis det blir endringer i avtaler.Han er ikke utaggernde.Jeg har jobbet med barn m adhd og autisme i 10 år, og enklete av disse barna er faktisk enklere enn de"normale" barna .
Forskjellen er vel at barn med ADHD (erfaringsmessig) er at de er veldig avhenging av struktur og forutsigbarhet.
De har ofte en lavere terskel for utagering og deres konsentrasjonevne gjør at de må få tildelt/oppdelt oppgaver på en annen måte enn med et barn uten diagnosen,
Jeg synes jo det er"lett" å hanskes med barn med ADHD men det er fordi jeg vet hvilke fallgruver en skal passe seg for (sånt generelt sett)
![]()
Jeg forstår man er kritisk å sette små barn på Ritalin el andre legemidler.
Men enkelte ganger er det helt nødvendig.
Den ene eleven jeg hadde i 3 klasse hadde ADHD + autisme, han fikk svært lite gjort, selv om vi hadde masse forsterkere som lokkemiddel og mange pauser innimellom.
DEt tok kanskje 4-5 minutt med en enkel matteoppgave så rev han seg i håret og satte seg under bordet.
Etter mye om og men , gikk moren med på å prøve et legemiddel og etter 14 dagers medisnering var han en helt ny unge.
Han kunne sitte i 10-15 minutt med en skoleoppgave, uten at jeg måtte "pushe og mase" og da han fikk leke med lego/lese donaldblad i pausen så la han det frivillig fra seg når timeren ringte.
Mye mer harmonisk elev, og hvis mora en dag glemte det klagde han selv:
: det er maur i beina mine jeg klarer ikke sitte stille, men jeg vil jeg vil "
![]()
Jeg har en sønn på 12 år som kanskje har ADD,han er iallefall ikke høyt og lavt.Han er god ifag,men sliter med konsentrasjon,og oppmerksomhet.Han reagerer veldig på hvis det blir endringer i avtaler.Han er ikke utaggernde.Jeg har jobbet med barn m adhd og autisme i 10 år, og enklete av disse barna er faktisk enklere enn de"normale" barna .
![]()