Hvorfor blodfortynnende medisiner?

firetretoen

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Septemberlykke 2015
Ser flere her skriver om bl.a. blodfortynnende medisiner og stoffskifte-medisiner osv... Hvorfor tar dere det i prosessen? Skal det hjelpe? Noen spesiell grunn til det? Noe alle kan ta? Bare ble nysgjerrig her, ingen som har nevnt slike medisiner i mitt tilfelle, så må bare høre... På forhånd takk for oppklarende svar ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Mange ut av de medisinene som vi tar i prosessen gir en økt fare for blodpropp, d sammens med sykehistorien med hjerte og kar sykdommer i familien gir en vurdering til legen om en trenger blodfortynnende medisin. Kan tenke mæ at de medisinene også gir økt blodsirkulasjon i livmora så egget fester seg bedre. Stoffskifte problemer gir en lav amh verdi som gir jo lav produksjon av egg.. Trur æ.. Får ikke noen av deler heller, hadde dårlige amh verdier, på kanten av lav stoffskifte og har kar sykdommer i familien men de kommer først etter alder 65..

På meg fant de antistoff syndrom, noe som gjør at blodet mitt er tyktflytende, og er i fare sonen for blodpropper.
Lavt stoffskifte ligger i familien, og er et medikament man ikke skal bruke uten at man har blitt påvist lavt stoffsifte. Når man har stoffskifte så vil man automatisk bli satt på risiko svangerskap pga at fosteret blant annet kan stoppe og vokse, og fødsel må settes igang tidligere.

Både lavt stoffskifte og antistoffsyndrom gir økt fare for å miste. Lavt stoffskifte kan være årsak til at man mister tidlig, mens antistoff syndromet kan gi blodpropper i morkaka slik at embryoet/fosteret ikke utvikler seg riktig.

Disse tingene blir sjekket når man blir utredet for å starte opp med assistert befruktning

jeg har og noe antistoff syndrom i tillegg har jeg og noe som heter leiden mutasjon faktor 5 (tror jeg det heter),
noe de fant ut av etter jeg mistet guttene... derfor får jeg blodfortynnende. går på albyl e og fragmin.

Jeg vet ikke hvorfor jeg må ta blodfortynnende. Etter veldig mange forsøk, så prøver man vel ut flere ting. Men tror det skal øke blodgjennomstrømmningen til livmor.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Generelt sett øker også risiko (i tillegg til de nevt over her) for blodpropp under graviditet(ikke at det er grunn til å ta blodfortynnende altså)

Jeg har fått Fragmin fordi det visstnok skulle redusere faren for overstimulering som jeg fikk sist. Ble ikke så ille, så må ha hjelpt litt. Og sist da jeg var overstimulert fikk jeg det fordi det er økt fare for blodpropp da.

Jeg fikk fragmin fordi jeg ble overstimulet... Økt fare for blodpropp om man blir det.

Det forsøket jeg brukte blodfortynnende var begrunnelsen til klinikke å øke blodgjennomstrømningen til og i livmoren..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg brukte både Fragmin og Albyl -E de første 13 ukene denne runden, dette fordi de mistenker at jeg kan ha dårlig blodgjennomstrømning i livmor pga arrvev... De vil vel prøve alt etter mange mislykka runder.. Og jammen funka det :) Ikke lenge til frøkna kommer nå :)

Mange privatklinikker gir albyl e for å øke blodgjennomstrømningen i livmora de første 12 ukene. Jeg fikk dette på ivf-klinikken Oslo, og så måtte jeg begynne på fragmin i tillegg pga alvorlig ohss.
Albyl e sluttet jeg med ut uke 12, mens fragminen brukte jeg gjennom hele svangerskapet (her var det mye frem og tilbake om jeg skulle slutte eller fortsette, men endte med helt frem til en uke før fødsel).

Jeg tar klexane (egentlig albyl E også men er allergisk mot dem, så de er tatt bort) pga blodpropper i morkaka sist svskap

På meg fant de antistoff syndrom, noe som gjør at blodet mitt er tyktflytende, og er i fare sonen for blodpropper.
Lavt stoffskifte ligger i familien, og er et medikament man ikke skal bruke uten at man har blitt påvist lavt stoffsifte. Når man har stoffskifte så vil man automatisk bli satt på risiko svangerskap pga at fosteret blant annet kan stoppe og vokse, og fødsel må settes igang tidligere.

Både lavt stoffskifte og antistoffsyndrom gir økt fare for å miste. Lavt stoffskifte kan være årsak til at man mister tidlig, mens antistoff syndromet kan gi blodpropper i morkaka slik at embryoet/fosteret ikke utvikler seg riktig.

Disse tingene blir sjekket når man blir utredet for å starte opp med assistert befruktning

Aldri hørt om at når man har lavt stoffskifte så er det risiko svangerskap.... Dette er sitt andre og de har ikke sagt noe noen av gangene... Her blir det ikke sett på som no større risiko...

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Aldri hørt om at når man har lavt stoffskifte så er det risiko svangerskap.... Dette er sitt andre og de har ikke sagt noe noen av gangene... Her blir det ikke sett på som no større risiko...

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Legen min sa det. Hun sa at grunnen er at fosteret kan slutte å vokse i siste trimester, og skal derfor følges opp god da i følge henne. I første trimester kan man risikere å miste eller ikke å bli gravid hvis man ikke tar medisiner eller feil medisinert.

Men skulle ikke overraske meg at det ikke er likt over alt

Back
Topp