Hvorfor blir vi ikke gravide?

Solå

Andre møte med forumet
Heisann
 
Kanskje dere som har vært til utredning kan svare meg på dette? Jeg er så redd for å gå til utredning fordi jeg er redd for svarene jeg kan få. Hvilke grunner er det egentlig for at noen av oss bare ikke blir gravide?
 
Jeg mangler el jeg å... Å det er den enkleste tingen å gjøre noe med... Men det finnes jo flere ting da...
 
 
 
1/3 hos henne, 1/3 hos ham og 1/3 hos begge har jeg lest. (av dem man finner en årsak hos)

Hos henne kan det være manglende EL, hormonforstyrrelser eller PCOS (som ofte medfører nettopp mangledne EL) progestronmangel, som gjerne medfører for kort tid fra EL til mens for at egget skal rekke å feste seg, etc

Hos ham er det enten for få sædceller, at sædcellene ikke er friske etc, dette kan ha ulike årsaker

Og i noen tilfeller er det rett og slett bare "uforklarelig barnløshet", der det ikke er noe galt med hverken ham eller henne som de kan finne, men at det likevel ikke blir barn av det.

Ofte kan hormontilskudd etc være til god hjelp, og ellers er somregel IVF en løsning for de fleste som ikke klarer det på annet vis.
 
(Jeg er forøvrig "redd" for å gå til legen selv, som det fremgår av et innlegg jeg nettopp skrev. Og hvorfor jeg rotet meg inn på dette underforumet vet jeg ikke, jeg anser ikke meg selv som en "langtidsprøver" enda, selv om det er 14 måender siden jeg sluttet med p-piller har vi bare prøvd i drøye 7 måneder (ikke at det betyr noe fra eller til om vi prøvde månedne før det da, jeg haddei kke EL da uansett))
 
Heisann
 
Jeg bør nok sjekke meg men akk det er skummelt med leger.
 
Det er noen forkortelser som jeg ikke forstår PCO?
 
Er det noen som kan forklare meg hva pergo og IVF er?
 
[:-]
 
Takk for oppklaringen, Nesing :-)[;)]
 
Jeg har tette eggledere... vi må derfor mest sannsynlig gjennom IVF.
 
Hei og velkommen hit[:)]
 
Du gir nok håp til mange her inne[:)] Så fint å lese historien, og så kjempebra at det ordnet seg for dere tilslutt, på den naturlige måten![:D] Er så glad på deres vegne! Masse lykke til framover![:)]
 
 
ORIGINAL: mamma_viv

Hei,
Har aldri skrevet noe her før, men jeg synes kanskje mine erfaringer kan gi dere noe håp.

Jeg har PCO, og har prøvd alt fra Pergo til IVF i 2-3 år, uten å lykkes.

Etter første gangs IVF forsøk, skal man ikke ha samleie før etter minimum 2 uker (dvs etter innsetting av egg), og hvis det lykkes ikke, så får man mensen.  Ca. 2 uker etter det, skal man ha eggløsning, og man bør ha samleie i denne tiden.  Det klaffet for oss på naturlig måte.....husk....det er fremdeles masse hormoner i kroppen slik at 'jump start' av 'systemet' er mulig.  Legen min var ikke overrasket...mange har opplevd det samme.

Jeg ønsker bare å gi dere noe håp.  Jeg som ikke trodde at det kunne skje for oss (jeg med PCO, og min mann med nedsatt sædkvalitet) ....... vi venter nå barn i juli.

Lykke til alle sammen...........

 
Kjekt med solskinnsepsioder.
 
Jeg vet om en som slet i lang tid, og tilsutt fikk sitt første barn ved hjalp av prøverør. (De droppet alle tanker om prevensjon etterpå, tross alt hadde de prøvd i flere år, og tilsutt fått beskjed om at de rett og slett ikke kunne lage barn på egenhånd.)
 
Etter en stund begynte de å snakke om å lage småsøsken, de hadde jo egg "på frys". De tok kontakt med lege og begynte prosessen. Den dagen hun skulle begynne på "nedreguleringen" måtte hun rutinemessig ta en graviditetstest.
 
Gjett hva? I disse dager venter hun sin "hjemmelagde" baby :)
 
Sitter her som en liten "solskinnsfortelling" selv jeg. Født 4 år etter at mine foreldre begynte å prøve på å lage barn.
 
 
 
Heisann...
Ikke vær redd for å dra på utredning. Jeg følte det på akkurat samme måte, men etter 3 1/2 år med prøving, fannt vi ut at vi bare måtte hive oss i det. Var flere ganger på innvendig ultralyd på det lokale sykehuset, og der fannt de ikke noe galt. Alt så bra ut, og jeg fikk til og med se at jeg hadde eggløsning.
Men jeg ble jo aldri gravid, og til slutt ble vi henvist til Fertilitetsklinikken ved St. Olavs Hospital i Trondheim. Jeg var pissnervøs...
Der brukte de en helt ny type ultralyd (3D) og der kunne de fortelle meg at jeg har en deformert livmor og at det var en typisk årsak til infertilitet. Skal jammen si deg at jeg fikk sjokk... Brukte flere dager til å komme meg. Følte meg helt ubrukelig! Men nå er jeg bare glad for at de har funnet ut av det, og jeg går i disse dager å venter på innkallelse til operasjon/laproskopi - de skal fikse litt på livmora. Tenker mye på at dette er noe de ikke hadde funnet ut hadde det ikke vært for 3D-ultralyd.
Så nå er det bare å leve i håpet om at dette skal ordne seg og at det til slutt skal bli en liten baby. Legen sa i alle fall at det var i ytterst få tilfeller at deformert livmor førte til barnløshet.
 
Ønsker deg lykke til!!!!
 
oisann, tryllering. Det er litt av en historie. Håper alt går bra med deg, lykke til[:)]
 
Back
Topp