Hvordan vurderer dere situasjonen?

• Trådstarter Trådstarter Karol1
  • Opprettet Opprettet
K

Karol1

Guest
Hei.

Jeg gravid i 8. måned og for tiden sykemeldt (foreløpig fram til 3 uker før permisjonstiden). Jeg er ansatt i et bedrift med nedgang. Det måtte sies opp allerede 2 kolleger for noen uker siden. Men nå kom varslingen om at det må ytterligere tiltak på plass fordi situasjonen har blitt ennå verre. Jeg er en av de som er ansatt lengst og går snart i permisjon. Allerede nå få jeg sykepenger via NAV. Kan jeg føle meg litt tryggere, enn de andre? Bedriften må jo ikke betale noe for meg for tiden og i de neste månedene. Eller har jeg glemt en detalj?
Hva ville en oppsigelse betyr for meg, både før og mens foreldrepermisjonen?
Som jeg ser det, faller jo sykepenger med inn i foreldrepengerberegningen. Dvs. at jeg har oppfyllt disse 6 av 10 måneder med inntekt som er krav til foreldrepenger. Og hvis jeg ble sagt opp i foreldrepermisjonen? Så få jeg jo pengene via NAV uansett. Har jeg krav på ulønnet permisjon etter det? Eller må jeg søke om dagpenger med en gang foreldrepermisjonen er over? Hva er best i sånn en situasjon: å velge 80% eller 100%?
Jeg ville være veldig taknæmelig om noen kunne hjelpe meg.
Nå er jeg bare bekymret om situasjonen og kan ikke slappe av.

Hilsen Karoline

Hei.

Jeg gravid i 8. måned og for tiden sykemeldt (foreløpig fram til 3 uker før permisjonstiden). Jeg er ansatt i et bedrift med nedgang. Det måtte sies opp allerede 2 kolleger for noen uker siden. Men nå kom varslingen om at det må ytterligere tiltak på plass fordi situasjonen har blitt ennå verre. Jeg er en av de som er ansatt lengst og går snart i permisjon. Allerede nå få jeg sykepenger via NAV. Kan jeg føle meg litt tryggere, enn de andre? Bedriften må jo ikke betale noe for meg for tiden og i de neste månedene. Eller har jeg glemt en detalj?
Hva ville en oppsigelse betyr for meg, både før og mens foreldrepermisjonen?
Som jeg ser det, faller jo sykepenger med inn i foreldrepengerberegningen. Dvs. at jeg har oppfyllt disse 6 av 10 måneder med inntekt som er krav til foreldrepenger. Og hvis jeg ble sagt opp i foreldrepermisjonen? Så få jeg jo pengene via NAV uansett. Har jeg krav på ulønnet permisjon etter det? Eller må jeg søke om dagpenger med en gang foreldrepermisjonen er over? Hva er best i sånn en situasjon: å velge 80% eller 100%?
Jeg ville være veldig taknæmelig om noen kunne hjelpe meg.
Nå er jeg bare bekymret om situasjonen og kan ikke slappe av.

Hilsen Karoline

Hei!

Jeg tenker at det som evt. kan gjøre at du sitter tryggere, er ansienniteten din.

Dersom du får sparken før, eller i permisjonen, må du søke om dagpenger tidligst en uke før permisjonen din er over.
Du må registrere deg som jobbsøker på NAV.no, og fylle kravene for dagpenger.
(Være reell arbeidssøker, og ha barnevakt tilgjengelig på én dags varsel.)

Det vil ikke endre noe i forhold til foreldrepengene dine eller permisjonstiden som alt er avtalt om du får sparken før permisjonen.

Har du ikke søkt om foreldrepenger enda, siden du lurer på 80% eller 100%?
I så fall må du gjøre det pronto!

Hvis du mener i forhold til dagpenger, så er ikke det et valg.
Dagpengesatsen er ca 62,4 prosent av lønnen du mister pga oppsigelsen.

Prøv å slappe av litt og konsentrer deg om fødsel og tiden etterpå nå, bekymringer gagner ingen, og det er lenge til dette evt. er et problem, HVIS du får sparken.

Ring 5555 3333 og snakk med NAV hvis du har noen flere spørsmål, eller ikke føler du fikk gode nok svar av meg.
Der har de spisskompetanse på dette. :)

Lykke til med fødsel! :)

Back
Topp