Hvordan vurderer dere klinikker?

mamlala

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Augustbarna2024
For dere som har valgt klinikk for IVF privat, hvilke kriterier hadde dere? Hva spurte dere klinikkene om før dere tok avgjørelsen? Hva var overveiende faktorer for at dere valgte det dere gjorde?

Vi bor i utlandet og har har vært gjennom flere runder ICSI med Jinepol i Istanbul og er veldig fornøyd med dem, men pga lang reisevei (mer enn 30 timer fly) skal vi nå se etter en ny klinikk. Lurer på om jeg har litt hjertesorg etter å ha "slått opp" med klinikken, for klarer jammen meg ikke å tenke rasjonelt mtp hvem vi skal velge nå..

Jeg ønsket en samtale som jeg ikke måtte betale for. hadde to samtaler med to klinikker. Jeg spurte blandt annet om hvor mye jeg kunne innvirke i behandlingsplanen, hva de mener funker/ikke funker og hva de mener jeg burde fokusere på videre.
Veldig allright å snakke med et par forskjellige :)

Jeg valgte klinikken jeg følte var mest rett for oss. Først å fremst hva som ble enklest mtp oppfølging, UL og sånt. Så da ble det Maigaard :)

Last edited:
Jeg/vi byttet klinikk før det forsøket vi er i nå. Syntes også det var dumt og trist. Jeg likte legen godt, og stolte på henne. Men det ble for vanskelig med koordinatoren jeg hadde. Hun var veldig hyggelig, men svarte kun på 1/3 av spørsmålene mine. Hun hadde også en familiekrise på gang, som jeg har stor forståelse for er tøft, men da jeg prøvde å bytte koordinator ville hun ikke det fordi det var fint for henne å ha jobben å fokusere på. I tillegg gikk ting litt tregt på klinikken. Det er nok venting i dette gamet; vente på neste syklus osv, så greit å få trimmet vekk litt tid.
Jeg valgte en ny klinikk i samme land og område som den forrige siden jeg allerede kjenner stedet. Jeg fant bare anbefalinger og gode omtaler av klinikken. Jeg sendte dem noen spørsmål om priser, forskjellige faglige spørsmål, om hvor lang tid ville ta. Fikk grundige svar fra koordinatoren, og da hun fortsatte å svare godt de neste ukene, så følte jeg meg klar for å bytte.

Håper du finner en du liker! Siden du allerede vet at du vil ha kortere reisevei, så er du jo iallfall et steg nærmere (pun not intended) å finne en. :)

Har nå fått svar fra en klinikk som jeg fikk anbefalt av en venninne, som er i området jeg tenkte å dra til (har en annen venninne som bor der).

"Problemet" er at de er veldig annerledes enn det jeg er vant med. Både jeg og mannen må ta ørten blodprøver, pluss ultralyd og sædprøve før en betalt skype konsultasjon. Føles litt unødvendig når vi allerede har vært gjennom screening-prosessen tidligere, men er kanskje en grunn til at de vil ha alt det?..

Har nå fått svar fra en klinikk som jeg fikk anbefalt av en venninne, som er i området jeg tenkte å dra til (har en annen venninne som bor der).

"Problemet" er at de er veldig annerledes enn det jeg er vant med. Både jeg og mannen må ta ørten blodprøver, pluss ultralyd og sædprøve før en betalt skype konsultasjon. Føles litt unødvendig når vi allerede har vært gjennom screening-prosessen tidligere, men er kanskje en grunn til at de vil ha alt det?..
Jeg skulle opprinnelig til klinikken Isida i Ukraina, og de hadde et veldig omfattende testregime, inkludert mammografi. Betryggende på en måte at de er nøye, men jeg foretrekker å kunne gjøre tester og forberedelser i Norge, og reise kun for selve uttakene og innsettene.

Jeg skulle opprinnelig til klinikken Isida i Ukraina, og de hadde et veldig omfattende testregime, inkludert mammografi. Betryggende på en måte at de er nøye, men jeg foretrekker å kunne gjøre tester og forberedelser i Norge, og reise kun for selve uttakene og innsettene.

De anbefalte faktisk å gjøre testene her (selv om jeg ikke stoler på lab’ene her, men det er en annen sak). Det er kanskje bare ulik praksis?..

Går frem og tilbake på om jeg vil ha en ny klinikk eller ikke, men er vel normalt å helle mot det kjente..

Det virker veldig vanlig med ultralyd og blodprøver. Også vanlig at blodprøvene må gjentas hvert halvår eller år.
På min nye klinikk holdt det at jeg sendte inn resultater, ultralydbilder, sperm report osv fra gammel klinikk.
Synes betalt skype-konsultasjon høres rart ut.

Kan være de sjekker andre ting som tidligere klinikker ikke har sjekket. Eller at de ikke har fått alt av pairer på de undersøkelsene du allerede har tatt? Er jo ulikt hva de sjekker. Feks i Norge sjekker de jo veldig lite i motsetning til Finland. Hørte om ei som har hatt flere forsøk i Norge som var mislykket, så de dro til Finland, der fikk hun høre at alle eggene hennes som hun har prøvd med, de var allerede døde, så de har prøvd å få til å lage barn med døde egg. Og tenker det kan jo være forskjellige ting de ser på og etter fra land til land. Er jo en grunn for at mange har valgt å sende prøvene sine av TR til Hellas den tiden man kunne gjøre det, nettopp fordi de ikke tar disse prøvene i Norge uansett hvor mye vi trygler å ber om det. Tror ikke du taper på å ta de prøvene hvertfall. Men skjønner at det er tryggere med det dere allerede kjenner til. Selv synes jeg det er veldig vanskelig å prøve meg på utlandet selv om jeg har fryktelig lyst å få i gang jobben mot flere barn så fort som mulig. Og jeg får ikke hjelp i Norge selv privat fordi jeg er for feit.

Back
Topp