Hvordan vite om man trenger progesteronstøtte?

Isond

Elsker forumet
Jeg har hatt fem kjemiske på litt over ett år, og har fått resept på og brukt progesterontilskudd og albyl-e (blodfortynnende). Har ikke testet om jeg egentlig trenger disse tilskuddene, men gynekolog sa det var et lavterskeltilbud de ofte gir til kvinner som har mistet noen ganger.

Brukte progesterontilskudd ved de to siste kjemiske, og også litt ved den før dette. Endte altså likevel med at jeg mistet. Betyr dette mest sannsynlig at jeg ikke trenger ekstra progesteron, siden jeg mistet likevel?

Når jeg googler på hva som er symptomer på progesteronmangel, som kommer fram som spotting, uregelmessige sykluser, hodepine, brystsmerter osv, så kjenner jeg ikke igjen noen av disse. Mine sykluser er regelmessige, jeg spotter aldri og har ikke hodepine eller brystsmerter. Syklusen er blitt en dag eller to kortere de siste 4-5 årene, men kan det være progesteronmangel, eller bare at det skjer naturlig fra slutten av 30-årene og tidlig 40-årene?

Dere som bruker progesteronstøtte fordi dere har påvist lavt nivå: Hvilke symptomer hadde/har dere? Kan man ha progesteronmangel uten at man har symptomer på det?

Jeg har aldri testa progresteron nivå, men! Jeg mistet selv 3 ganger på rad, før jeg fikk tilbud om progesteron denne gangen. Er nå 24+6 (går også på albyl e, gjort det siden 12+0) så, kanskje det ikke skader å prøve? ❤️ har sett hvor mye du har måttet gå igjennom :/ ❤️

Jeg har aldri testa progresteron nivå, men! Jeg mistet selv 3 ganger på rad, før jeg fikk tilbud om progesteron denne gangen. Er nå 24+6 (går også på albyl e, gjort det siden 12+0) så, kanskje det ikke skader å prøve? ❤️ har sett hvor mye du har måttet gå igjennom :/ ❤️
Det er sant at det ikke skader, men jeg har altså prøvd det (full dose de siste to gangene) uten at det hjalp. Gratulerer til deg, så godt det må føles å ha kommet så langt. :Heartred

Å sjekke progesteronnivå er en enkel blodprøve altså. Easy peasy. Tas vanligvis syklusdag 21-23.

Å sjekke progesteronnivå er en enkel blodprøve altså. Easy peasy. Tas vanligvis syklusdag 21-23.
Ja, har lest om det. Er bare redd for å virke hysterisk, har vært til gynekolog og fastlege flere ganger det siste halvannet året. :confused:

Ja, har lest om det. Er bare redd for å virke hysterisk, har vært til gynekolog og fastlege flere ganger det siste halvannet året. :confused:
Du kan ta det hos Fürst, uten henvisning fra noen

Om de synes du er hysterisk så bør de ta seg en bolle. Er jo klart at du ønsker å finne ut hva som forårsaker problemene du har med å bli/holde deg gravid! ❤️

Det vet jeg ikke, ring å hør veldig kjekt å ta hcg etc på eget initiativ.. koster jo litt, men slipper å «mase» på legen:joyful:

Åh, det visste jeg ikke. Er ikke Fürst her, men i nabobyen. Er Unilabs her, har de det samme opplegget; ta blodprøver uten henvisning?
Du kan ta hos både fastlege og dr dropin og, veldig enkelt og greit. Men du må ta på rett sted i syklus da :) jeg skal få samme «behandling» som du har neste syklus jeg også, men han sa at det veldig sjeldent er det som er avgjørende for å ikke miste. Stort sett så er det utviklingen av fosteret som stopper og ikke noe med progesteron mangel å gjøre :/ jeg har ikke/hadde ikke lavt progesteron heller, men får prøve likevel, bare i tilfelle det kan hjelpe. Jeg skal også prøve Klomifen neste syklus, ikke fordi jeg ikke pleier å ha eggløsning men for å øke sjansen… Men det vil uansett ikke utgjøre noe for selve fosteret/embryoet.. så kroppen din kan være helt optimal men at de eggene som når har sluppet sammen med de sædcellene de har truffet ikke har klart seg sammen :(

Du kan ta hos både fastlege og dr dropin og, veldig enkelt og greit. Men du må ta på rett sted i syklus da :) jeg skal få samme «behandling» som du har neste syklus jeg også, men han sa at det veldig sjeldent er det som er avgjørende for å ikke miste. Stort sett så er det utviklingen av fosteret som stopper og ikke noe med progesteron mangel å gjøre :/ jeg har ikke/hadde ikke lavt progesteron heller, men får prøve likevel, bare i tilfelle det kan hjelpe. Jeg skal også prøve Klomifen neste syklus, ikke fordi jeg ikke pleier å ha eggløsning men for å øke sjansen… Men det vil uansett ikke utgjøre noe for selve fosteret/embryoet.. så kroppen din kan være helt optimal men at de eggene som når har sluppet sammen med de sædcellene de har truffet ikke har klart seg sammen :(
Ja, det gir jo mest mening egentlig. Hadde to graviditeter i 2022 hvor jeg kom til uke 12 og uke 8. Hvor mye lavere nivå med progesteron kan jeg egentlig ha fått på to år? Leste et sted noen som skrev at kvinner over 40 har en tendens til å ha lavere progesteron, men vet ikke om det stemmer. Eller om det i så fall er så lavt at det ikke kan opprettholde graviditet.

Ja, det gir jo mest mening egentlig. Hadde to graviditeter i 2022 hvor jeg kom til uke 12 og uke 8. Hvor mye lavere nivå med progesteron kan jeg egentlig ha fått på to år? Leste et sted noen som skrev at kvinner over 40 har en tendens til å ha lavere progesteron, men vet ikke om det stemmer. Eller om det i så fall er så lavt at det ikke kan opprettholde graviditet.
Nei ikke godt å vite, det er jo ikke feil av deg å spørre om å teste det, det er jo ett reelt spm tenker jeg da.

Back
Topp