Her er en ALT FOR LANG post med masse detaljer om mine to fødsler, beklager om det er for mye. Hehe. Men jeg elskerrrr å snakke om fødsler... håper det kan være fint for noen å lese. Det er to ulike opplevelser, og ikke skremmende lesing.
Begge fødsler har startet av seg selv, med at vannet har gått, og skjedd uten smertelindring, vaginalt (med unntak av pudentalbedøvelse som var noe av det vondeste jeg gjorde i første fødsel, to ganger, fungerer bare én time om gangen - det anbefaler jeg ikke).
Med første fødsel gikk vannet på morgenen og jeg kom på kontroll uten rier tre timer etterpå, her kom det igang mens vi kontrollerte for fosterbevegelser og det gikk fra ingen åpning til tre cm på en time. Så gikk det en cm i timen til alt stoppet helt opp når det er full åpning omkring ni på kvelden. Så følger en tre timer lang pressfase uten fremgang - det er ikke vanlig at en får holde på så lenge, da baby som regel blir stresset, men det ble ikke min. Så var det over på medisinsk avdeling, på rygg, med drypp og klipp (veldig velkomment) og lange blikk mellom jordmødre. Dryppet merket jeg ikke noe av, enda de gønna skikkelig på. Jeg var først og fremst irritert over at det ikke gikk, ikke så veldig preget av smerte egentlig. Til slutt kom det en ny jordmor (igjen) og hun så med en gang at jeg presset feil (litt oppover liksom) og satte to fingre under skjeden og ba meg presse mot de - da kom han på to trykk. Det var en lang sluttfase, jeg var veldig sliten og litt skuffa over at jeg både hadde følt meg redd og "ikke fått det til ordentlig" og var en del lei meg for fødselen i ettertid. På papiret en god fødsel, for meg mer krevende. Fikk også (av mange andre grunner) fødselsdepresjon i barsel (jeg fikk masse hjelp fordi jeg var flink til å snakke om det og det gikk veldig bra).
Min andre fødsel er en såkalt DRØMMEFØDSEL som jeg opplevde som så smertefri en fødsel kan være. Den startet med at vannet gikk på kvelden, men jeg fikk sove gjennom hele natta og riene startet først 07:30 morgen etter. Da lå jeg masse, slappet av så mye jeg kunne, pustet bare med nesa (!!!! Enorm smertelindring!) og telte riene med rieteller ("de varer 1 minutt, nå er jeg ferdig med den rien for alltid"). Så måtte jeg klatre litt i stige opp på loftet og finne babyklær da (hun kom to uker før termin). Så, når det var ganske hyppige rier (4 minutter mellom ca tror jeg) dro jeg 12:15 til sykehuset alene (hehe, vi tenkte ikke så mye over det, da samboer skulle møte farfar som skulle passe storebror og jeg følte jeg hadde full kontroll). Måtte vente litt, og begynte å kjenne det der jeg sto og vugget. Jeg hadde 3,5 cm når jeg kom inn og ble sjekket og var veldig moden, og jordmor lurte litt på denne samboeren min... jeg satt litt på do og da kjente jeg at "nå tar det seg opp", men var helt rolig. Jeg fikk komme i badekaret når jordmor kunne være inne i rommet med meg, og det var utrolig deilig. Like etter kjente jeg at "nå kjenner jeg litt at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal holde ut i mange timer til" og jordmor sa bare at "her er det god fremgang"... samboer kom innog fikk beskjed om å sette seg ned med det samme. Så kom pressetrangen helt brått på meg, og jeg sto på knærne i badekaret og jordmor bare sa: "nå er hodet ute!" - og jeg og samboer ble helt sjokkerte! Det var 10 minutter etter han kom inn på føden... Hun var helt ute 14.17. Og jeg var helt sjokkert over hvor utrolig lettvint det hadde gått. Det var 100 ganger verre å sy de tre stingene som trengtes enn noe med fødselen
Så, jeg vil ha en identisk fødsel som nummer to, tusen takk. Kunne født en gang i måneden om det var slik hver gang. Det var rett og slett helt nydelig.