Hvordan vil du føde?

Hyldeblomst

Forelsket i forumet
Vi som prøver :)
Februarbarna 2023
Er dette din første, andre eller kanskje femte fødsel? :love7 Hvordan har du født tidligere, hvis du har flere barn? Har dette påvirket hva slags fødsel du ønsker for den neste som kommer? Fordeler og ulemper slik du ser det med vaginal fødsel vs keisersnitt? Hvis du vil føde vaginalt, har du tanker om vannfødsel? Diskuter i vei!

Jeg har hatt ett planlagt keisersnitt (pga barnets tilstand). Det gjør at jeg kan velge hva jeg ønsker denne gangen. Jeg hadde en fin opplevelse sist, men en del smerter. En kjempefordel som jeg ser er at jeg har null problemer med bekkenbunnen i etterkant, og det er derfor veldig forlokkende å få nestemann via keisersnitt også på grunn av det. Jeg kjenner så alt for mange som sliter med urinlekkasje etter vaginal fødsel. Men så er det noe veldig spennende ved å ikke vite fødselsdato, og gå og vente. Og bare det å oppleve en slik fødsel. Siden forrige var planlagt to uker før termin har jeg aldri opplevd en rie.

Ønsker å føde vaginalt som sist. Brukte ingen smertelindring annet en lystgass. Ønsker å føde i mer naturlig posisjon en liggende på rygg. Evt i vann. Denne gangen skal jeg skrive fødebrev.sist haddejeg det ikke. Første barnet var født 6 timer etter vannavgang. Regner derfor at denne gangen skal gå nokså fort også.

Første var styrtfødsel, ingen smertelindring. Hadde lyst til å føde i badekar, men jeg ble så sinnsykt varm oppi der og følte jeg smelta, så gikk ut når pressriene kom. Vil gjerne føde naturlig igjen, og gjerne raskt men ikke raskere enn sist :hilarious: Kunne godt tenkt meg litt flere stillinger også, men jeg syns det var vanskelig å røre på seg når jeg hadde så vondt!

Første var vel i teorien styrtfødsel for en førstegangs. 3 timer og 14 min fra første ri til ungen var ute. Hadde storm rier i 3 timer og var corona syk, hadde ligget rett ut i senga 4 dager før fødselen startet:hilarious: Men ble en helt fantastisk fødsel allikevel, tro det eller ei :hilarious:Den første ble født på sykehuset.

Andre mann kom hjemme. Planlagt hjemme fødsel. 0-10 cm på 50 min, men så var luringen en stjernekikker. Så presset i nesten 3 timer for å få ungen ut! Så kunne blitt enda en styrtfødsel, hadde bare ikke ungen sitti så innmari godt fast :hilarious: Allikevel, en drømme fødsel. Følte meg så trygg og ivaretatt hjemme, med kun mannen og en jordmor jeg stolte på og som hadde fulgt meg gjennom hele svangerskap :)

Min mor fødte sin første på 3 timer, nr to på 1,5 time og tredje på 25-30 minutter. Så med tanke på mine forrige fødsler, og hvor fort det kan gå, så vil jeg gjerne ha hjemmefødsel denne gangen også hvis jeg skulle være så heldig å ha muligheten :)

Følte alt ble feil med fødselen sist. Jeg hadde hyperemesis og holdt ikke ut lengre, så fikk overtalt legene til å sette meg i gang i uke 38+2.
Fikk ballong tirsdag og ungen kom ikke før fredag. Vannet gikk torsdag ettermiddag og jeg fikk riedrypp. Hadde styrtrier i 12 av 17 timer med høy panikk. Epiduralen funka ikke, ble prøvd to ganger å sette den. Jordmor var uerfaren og satt bare på monitor og når jeg ropte på samboer sa hun "la han nå sove, han er sliten":shifty: Mot slutten av natta nektet jeg til slutt behandling og ba de skru av riedryppet, eneste jeg hadde kontroll over. Fikk da endelig snakket med en lege som skrudde ned dryppet så jeg kunne puste. Når vaktskifte kom og jeg fikk ny jordmor var det en ny verden. Beste delen var å dytte han ut, følte meg som verdens mest badass:cool:
Neste gang vil jeg det skal starte naturlig, vil ikke se et riedrypp :hilarious: Vil gjerne føde i vann med lystgass. Tror ikke epiduralen funker denne gangen heller, så prøver uten. Vanskelig å bedøve rødhårede. Og hvis jeg ikke liker jordmor, så skal jeg ikke være redd for å be om en annen. Hun gjorde opplevelsen mye verre enn den trengte å være.

Back
Topp