Hvordan vil arbeidsgiver takle dette....

LinnSukkerspinn

Glad i forumet
Ny arb giver fra og med 01.02.
Har opplyst om svangerskapet - ble ikke tatt i mot med åpne armer, men de kunne jo ikke si så mye og det er i alle fall i orden. Er snakk om en stilling med mye ansvar, men så har jeg jo tenkt å bli der i åresvis også, og dette er mitt 'siste svangerskap' , i alle fall på veldig lenge..

Nå har jeg vært sykemeldt 100%. Håpte på enten friskmelding eller videre full sykemelding evt ca 50% jobb. All sykemelding er jo tøff dele med arb giver.. Men nå vil legen ha meg 30% i jobb. En jobb jeg kun står i og som egentlig er ganske hektisk og mye å sette seg inn i . Har bekkenløsning og symptomer på svangerskapsforgiftning (høyt bt og 2+ i protein i urin) pluss er endel psykisk, som sagt før, jeg sliter med...

Hvordan i pokkern's navn vil arb giver takle det når jeg kommer og skal ha 70% sykemelding fra første dag og sakte men sikkert "forsvinne ut igjen" når jeg skal ta over en viktig stilling? :(
Og hvordan skal jeg klare å legge det fram/ takle situasjonen?

Synes det er skrekkelig ubehagelig men tenkte si i fra i dag.

Lastlegen mener jeg bør jobbe 30% i uken og da ca 2 timer hver dag, noe som i mitt yrke er umulig da du kobles opp til klienter , et "møte" som varer minst 6 timer dagen.. Hun mener at en hel dag bør jeg IKKE jobbe... Hvordan få kabalen til å gå opp?

Må vel minst jobbe 6 av ti siste mnd før fødsel for å få foreldrepenger, så må være ansatt et sted en stund til, men nå har jeg mest lyst å bare kaste inn håndkle. Synes synd på arb giver og synes dette er innmari surr for meg selv..

Dagens BLÆH :P

Kjempesurt.. Startet i ny jobb 1 mnd før jeg skulle ut i barselperm sist, men jobbet bare en uke før jeg måtte kaste inn håndkle pga bekkenløsning. De visste jeg var gravid når de ansatte meg, men var likevel kjipt..

Uansett er mitt råd til deg... BEHOLD JOBBEN!! Er de sure så får de bare være det, sånn er livet som arbeidsgiver....

Det er veldig kjip situasjon å være i for både deg og arbeidsgiver nå, men det er ett langt liv etter barselpermen hvor du kan gjøre det godt igjen..

Er selv ansatt i mindre enn ett år i ny jobb og er 100 % sykemeldt for tiden. Så i praksis vil jeg være borte i nesten 1,5 år og jeg hadde akkurat kommet der i jobben at jeg startet å kunne tjene penger for selskapet.

Nå var jo graviditeten planlagt fra min side og sikkert på ingen måte en overraskelse for arbeidsgiver, men det er jo alltid litt kjipt..

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Takk for tips Snufla :) Mange kloke ord. Beholder jobben, men kanskje de kan sette meg til enklere oppdrag tilpasset min 70% sykemelding ?! Kan tenkes jeg går tilbake til mer sykemelding igjen snart..

Jordmor mener jeg burde vært sykemeldt fult videre, samme sier mannen min som jobber i helsevesenet. Er selv redd for bekkenløsningen og protein i urin og ikke minst at jeg er så uhorvelig sliten ;) MEN kanskje jobb likevel er smart?! Er jo bare å prøve seg - selv om jobben heller ikke er "trygg" men helt ny for meg...

Uff vanskelig situasjon:/ ingen gode råd desverre.. men lykke til:)

Sent from my HTC Wildfire S A510e using BV Forum mobile app

Snakk med arbeidsgiver og hør hvordan det er best med tilrettelegging...

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Må bare få si at jeg synes vi skal slutte med den dårlige samvittigheten fordi vi er gravide. Jeg er også relativt ny i jobben og sitter med min del ansvar. Flere av mine medstudenter utsatte å bli gravid fordi de følte de skyldte jobben et år og to i arbeid. Jeg forstår den følelsen, absolutt, men vi skylder ikke arbeidsgiver å planlegge vårt eget privatliv etter hva som er mest hensiktmessig for jobben sin del.

For min del er mine sjefer bare kvinner som har båret frem barn selv, og har ikke blitt møtt med noen sur tone når jeg fortalte om gradiviteten og spurte etter tilrettelegging. Håper dette ordner seg for deg lillespire, husk at din hovedprioritet bør være å ta vare på deg selv og barnet i magen :)

Beste for din nye arbeidsgiver er at du spiller med åpne kort ! Ta et møte med dem, kanskje det enkleste for dem er at du er sm 100%og at de kan få inn en vikar for deg allerede nå......så kan du satse på å begynne med blanke ark om et år....

Takk alle sammen!
Arbeidsgiver er lite happy, men han prøver selvsagt sitt ytterste med tilrettelegging - noe som jeg forstår at er vanskelig for vedkommende. Enten bør jeg ta stillingen med de arbeidsoppgaver som følger, elles må noen andre gjøre det. Det kan tilrettelegges for meg slik at jeg får ekstravakter her og der, men må jo evt bli hele vakter , ikke 2 timer hver dag slik som fastlegen min fordrer. Har prøvd forklare henne hvor vanskelig dette er i mitt tilfelle, men hun står fast på at det er noe de må klare tilpasse seg etter.
Men nå mener jordmoren min at jeg skal komme til hennes kontor, hvor det også er lege, og bli sykemeldt 100% videre den 30.01, så da kan det tenkes jeg bare gjør det, selv om jeg DA føler at jeg trosser fastlegen min.... hehe... usj..

Men som jordmor sier så skal ikke jeg stå og gå i en hel arbeidsdag slik tilstanden min er nå og hun mener det mest naturlige er 100% sm .. de mener visst forskjellig ja. skal ikke være lett ;/

Har du ikke fått stillingen? Om du har fått stillingen så er det jo ikke noe og tenke på! Det er DIN jobb, og om du starter i den som SM pga svangerskap så er det nå slik det er.
Får alt du gjør, IKKE si opp jobben.
Det kommer den dagen du skal tilbake fra permisjon, og som du sier så har du jo tenkt og være på denne plassen i mange år framover. Dette er din framtid, da må du ikke ha dårlig samvittighet.

Er ikke i samme situasjon som deg, men jobben min har valgt og legge den avdelingen jeg jobber på og flytte hele produksjonen 1,5time unna. Alle 90 ansatte hos oss har fått muligheten til og bli med. Jeg har takket ja, og føler nok litt på at jeg kommer til og være sjukemeldt så lenge, men likevell så funker det ikke for meg og vår situasjon og pendle 3 timer om dagen.

Hei! Forstår deg veldig godt. Kjedelig situasjon. Men husk på en ting: dårlig samvittighet gjør deg enda sykere. Prøv å holde motet oppe! Være åpen om nåverende situasjon med din nærmeste overodnede. Dersom de ansatt deg mens du er gravid, har de nok også tenkt å satse på deg i mange år framover. Det som kan også hjelpe er å snakke med din arbeidsgiver om tiden etter permisjonen. Hvor lenge du har tenkt å være borte, om du kan tenke deg gradert permisjon eller andre alternativer. Det kan både hjelpe din psyke og arbeidsgiveren sine nerver.

Om du blir 100% sykemeldt, kan du jo fremdeles komme innom din nye jobb i ny og ne og f. eks. spise lunch sammen med nye kolleger. Da ser de at du gleder deg til å begynne igjen hos de, og du føler at du har jobb, selv om du er sykemeldt. Forrige gang byttet jeg jobb midt i permisjonen; det var utrolig ekkelt å ha sagt opp en jobb uten å begynne i ny.. Men det hjalp hver gang jeg var innom den nye jobben, om så bare for å si hei.. :-)

Lykke til.. <3

Back
Topp