Hvordan vet man når det er rier?

Søskendrøm2022

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
September To Remember
Hei damer,

Førstegangsfødende her som spent venter på når fødselen skal starte. Er 39+3 og etter lunsj i dag har jeg hatt mye mer kynnere og murringer i magen. Jeg føler smertene legger seg litt som et belte rundt nedre del av magen med vondt i korsryggen og bak trusekanten. I tillegg strammer det i magen som en ekstra sterk kynner.

Dette gjør vondere enn murringene og kynnerne jeg har hatt frem til nå, men tror på en måte ikke at det er rier fordi det gjør vondt såpass lenge i strekk. Tipper den nyeste kynneren nå har vært vond og stram i snart ti minutter. Det gjør vondt både når jeg står og legger meg ned.

Har noen av dere opplevd at fødselen starter med lange, vonde kynnere?

Både mamma og mormor fødte begge sine én uke før termin, så hadde vært litt morsomt om min fødsel også startet en uke før termin. Lov å håpe i hvert fall ☺️
 
Høres ut som modning i alle fall. Rier skal normalt være regelmessige, under 1.5 min lange og øke i intensitet. Lengden på riene skal også øke, mens tiden mellom gradvis skal bli kortere. For de fleste førstegangsfødende (med unntak selvsagt) går det mer enn lang nok tid til å registrere et system i riene før man er i aktiv fødsel. Hos meg har jeg hatt vonde kynnere i forkant av fødsel, men har ikke vært så greit å spå akkurat hvilken dag det går over i rier. De fleste vil nok uansett ikke være i tvil om at det er rier når man er i aktiv fødsel, da riene da ofte er svært smertefulle (ikke bare som murring). For min egen del er det da snakk om smerter som er vanskelig å puste seg gjennom uten å skrike. Men fødsler kan jo være ganske forskjellige, og noen vil nok oppleve det verre og andre mindre vondt.

Uansett, ring gjerne sykehuset om du er i tvil, så hjelper de deg å vurdere. Lykke til! :happy:
 
Hadde mye kynnere og murringer nederst i magen i en ukes tid eller litt mer før fødsel. Det ble verre og hyppigere de siste dagene før fødsel. Det kom mest på natten, men også litt på dagtid. Til slutt gled det over til å bli rier (mine rier føles ut som menssmerter).
 
Oppdatering: dette var starten på fødsel for meg. Dro inn på føden 23:00 i går, og da hadde jeg allerede 7-8 cm åpning. Frøkna kom 06:14 i natt ❤️ Tok seg fort opp og ca. 1 time etter jeg postet denne var det ingen tvil
Gratulerer så mye! :Heartred
 
Oppdatering: dette var starten på fødsel for meg. Dro inn på føden 23:00 i går, og da hadde jeg allerede 7-8 cm åpning. Frøkna kom 06:14 i natt ❤️ Tok seg fort opp og ca. 1 time etter jeg postet denne var det ingen tvil
Gratulerer. ❤️
 
Gratulerer :D
 
Oppdatering: dette var starten på fødsel for meg. Dro inn på føden 23:00 i går, og da hadde jeg allerede 7-8 cm åpning. Frøkna kom 06:14 i natt ❤️ Tok seg fort opp og ca. 1 time etter jeg postet denne var det ingen tvil

Ja, det tar seg som regel fort opp til at man skjønner at dette ikke bare er kynnere. Rier blir noe heeelt annet, hehe.

Men gratulerer så mye, kos deg med baby :)
 
Gratulerer!!❤️❤️❤️
 
Oppdatering: dette var starten på fødsel for meg. Dro inn på føden 23:00 i går, og da hadde jeg allerede 7-8 cm åpning. Frøkna kom 06:14 i natt ❤️ Tok seg fort opp og ca. 1 time etter jeg postet denne var det ingen tvil
Gratulerer så mye, koselig å se at du har fått babyen din ❤️❤️❤️
 
Back
Topp