Hvordan vet jeg om jeg fikk en liten hjernerystelse?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ikke alvorlig, det vet jeg. Besvimte ikke.

Jeg skulle bare kaste noe ned til mannen, og klarte å dunke hodet hardt i trappa. Øm panne og liten hevelse. Ikke stor kul. Og besvimte altså ikke. Fikk kald klut og det gikk greit. Mannen måtte desverre dra, så han instruerte ungene i å kontakte naboene om jeg skulle besvime, men det altså altså ingen av oss som særlig trolig. Jeg lovet at vi skulle ringe ham om jeg ble dårlig.

Han smalt selv hodet i ei dør for et par uker siden og pådro seg en hjernerystelse så jeg antar han kan forklare meg hvordan jeg evt føler det når han kommer hjem.

Bortsett fra lite bv (lite skjerm) de neste dagene så er det vel ikke så viktig å vite heller?

Jeg har vagt vondt i hodet men det er jo ikke så rart. At jeg er trøtt og følte for å snike meg til en hvil på senga mens ungene passer babyen antar jeg nok ikke har med dette å gjøre, men at jeg ble litt kvalm kom da jeg slo meg. Ikke kaste opp så ikke alvorlig.

Sant dette trolig ikke er mer enn at jeg kan skravle med dere i kveld? Etter at jeg har fått ungene i seng da altså

Finn et speil, lommelykt og gå i et mørkt rom noen minutter.
Lys deg i øynene etter å hatt de lukket 30 sekunder. Hvis pupillene på begge øyne reagerer likt er du som regel utenfor faresonen.
Blir du kvalm og trøtt i løpet av 4 timer har du hjernerystelse. Hvis pupillene ikke reagerer likt på lys må du kontakte lege da det kan være hevelse/blødning.

Lyssky, kvalme, hodepine, svimmel, trøtthet er vel noen av tegnene på hjernerystelse. Greit å fått det sjekket? Evt om du skal vekkes innimellom

Pupillene reagerer normalt.
Jeg er bare lett uvel, ikke veldig kvalm. Litt trøtt, men ikke sånn at jeg er i fare for å sove stående. (når jeg ligger og ammer yngste i mørket er en annen sak kanskje)

Spesielt lyssky er jeg ikke, liker ikke å se på lyset men det gjør jeg da ikke til vanlig heller.

Litt hodepine og uvel er det eneste egentlig

Mannen kommer til å passe på meg i kveld og natt (og lillesøster står for vekking) så det går nok bra

Gid bedring Sara håper du blir bedre:)

Jotakk. Bra i dag så lenge jeg holder hodet liksom ikke nederst. Da kjennes det vondt i den kulen man nesten ikke ser

Da sønnen til venninna datt i golvet som toåring sa de at det skumleste var å slå bakhodet mtp hjernerystelse. Vet ikke om andre har hørt det?

Da sønnen til venninna datt i golvet som toåring sa de at det skumleste var å slå bakhodet mtp hjernerystelse. Vet ikke om andre har hørt det?
Det er helt riktig. Hjernen ligger nemlig å flyter i hjernevæske, og foran i kranie er det på en måte små tagger. Det betyr at om man slår bakhodet kan hjernen komme borti disse taggene pga støtet, for så å få seg en smell bakover når den skal tilbake i normalposisjon. Det betyr dobbelt skade. Det fantes illustrasjoner på dette før, og sikkert fortsatt. Har ikke sjekket det siden jeg studerte, men du kan nok google og selv se hva som kan skje :)

Bakhodet er mer typisk besvimelse etter min hukommelse. Så ja, det er nok fort skumlere (pluss hardt, bakhodet slår jeg oftest fordi jeg faller så lang jeg er.) vel, heldigvis ikke så ofte. ;-)

Dunke panna i noe er lettere å gjøre

Det skal ganske mye mer til før man får hjernerystelse, så jeg tror du kan ta det helt med ro.
Du merker det om du har fått det.
God bedring i kulen!

Det skal ganske mye mer til før man får hjernerystelse, så jeg tror du kan ta det helt med ro.
God bedring i kulen!
Det er den der "merker om" jeg ikke husker hvordan er. Det er hvordan det føles jeg etterspurte. For jeg ble litt kvalm og trøtt

Men det var heldigvis ikke det da, jeg er alrså bortsett fra kulen min bra igjen i dag. (mannen derimot var rystet i nesten ei uke for litt siden)

Det er den der "merker om" jeg ikke husker hvordan er. Det er hvordan det føles jeg etterspurte. For jeg ble litt kvalm og trøtt

Men det var heldigvis ikke det da, jeg er alrså bortsett fra kulen min bra igjen i dag. (mannen derimot var rystet i nesten ei uke for litt siden)

Du har nok bare tenkt over det litt ekstra. Du ville ikke vært i tvil om du hadde det.
Jeg var sykemeldt i 3 uker da jeg hadde hjernerystelse etter en bilulykke. Da klarte jeg ihvertfall ikke bruke tlf/pc.

Du har nok bare tenkt over det litt ekstra. Du ville ikke vært i tvil om du hadde det.
Jeg var sykemeldt i 3 uker da jeg hadde hjernerystelse etter en bilulykke. Da klarte jeg ihvertfall ikke bruke tlf/pc.
Da hadde du en kraftig en. Jeg spurte om en liten

Jeg ble slett ikke kvalm fordi jeg tenkte. Jeg tenkte fordi jeg ble kvalm. Men jeg ble ikke så dårlig. Heldigvis

Men tre uker sykemeldt er ikke en lett skade. Du var uheldig der, ja!

God bedring i kulen!

Du kan få det av så lite og. Men sjansen er liten. Har fått min andel hjernerystelser, håper jeg slipper flere.

Back
Topp