Hvordan vet jeg at vannet er 70 grader ved laging av MME?

*blomsterpia*

Forumet er livet
Juli13-jentene
Snuppa legger ikke på seg nok, så nå må begynne med tillegg om kvelden.

Står at vannet skal avkjøles til 70 grader før pulveret has i, men jeg vet jo ikke hva som er 70 grader og f.x 60 grader... Vil jo ikke gjøre noe feil før jeg har fått erfaring i dette...

ORIGINAL: Marianne_87

ORIGINAL: *blomsterpia*

Står at vannet skal avkjøles til 70 grader før pulveret has i, men jeg vet jo ikke hva som er 70 grader og f.x 60 grader... Vil jo ikke gjøre noe feil før jeg har fått erfaring i dette...

Kok opp vann og ha i en kokt flaske i kjøleskapet. Ta ut den mengden du trener til vært måltid og varm den i mikroen ca 20 sekunder (til vannet er lunket:) Så ta i pulveret. Dette er det letteste. Om vannet ikke er akkurat 70 grader går det nok bra. Viktigste er at det ikke er for varmt så barnet brenner seg. De ferdig MME boksene i butikken står jo til og med at kan gis i romtemperatur uten å varmes :)

Men det står at WHO anbefaler at vannet er 70 grader ved blanding pga noe bakteriegreier var det vel. Og om man bare varmer det til lunkent når det blandes så er det jo langt unna 70 grader. Blir helt forvirret jeg[:D] Må være bedre å blande i for varmt vann enn for kaldt med tanke på de bakteriene. Ikke noe problem å avkjøle til spisetemperatur etter jeg har blandet, men er litt usikker på å få rett grader ved tilbereding.

hva slags type mme bruker du...? vi bruker nan 1, å der skal den være 40 grader... det e jo kjempe enkelt! for da skal man bare kjenne at maten er varm no til at man kjenner det, og når man har blandet det ut så er den perfekt :)

Jeg har just begynt å gi mme. Jeg pleier å koke vann, helle det i flasker og sette det i kjøleskapet. Når lillegutt skal ha mat tar jeg ut flaska og varmer vannet i microen til det er lunka sånn som Marianne_87 sier. Tar i pulveret og gir det til lillegutt. Vannet er jo allerede kokt så bakteriene er jo forhåpentligvis døde[;)]

det gjør ikke noe at vannet er kaldere enn 70 grader..
er bare viktig at det ikke er for vamt, for da kan noe i melka bli ødelagt. så ta det helt med ro!!

*knis*
Jeg har tatt et steketermometer å hatt i en av flaskene.... [8D]

Koker vannet og har det rett oppi flaskene. Lar flaskene stå til avkjøling på kjøkkenbenken med termometeret oppi 1 av flaskene. Når det viser rundt 70 grader har jeg oppi pulveret! Det tar ca 20-25 min [:D]

ORIGINAL: Kaizer

*knis*

Koker vannet og har det rett oppi flaskene. Lar flaskene stå til avkjøling på kjøkkenbenken med termometeret oppi 1 av flaskene. Når det viser rundt 70 grader har jeg oppi pulveret! Det tar ca 20-25 min [:D]

Heheh[:D] kun det beste er godt nok[:D] Men hva gjør du hvis de er kjempesultne og skal ha mat med en gang?

ORIGINAL: gidi

ORIGINAL: Kaizer

*knis*

Heheh[:D] kun det beste er godt nok[:D] Men hva gjør du hvis de er kjempesultne og skal ha mat med en gang?

Har alltid to flasker ferdig blandet i kjøleskapet [8D]
Da er den vips ferdig etter tre minutter når jeg putter den i flaskevarmeren [8D][8D]

Kok opp vann og ha i en kokt flaske i kjøleskapet. Ta ut den mengden du trener til vært måltid og varm den i mikroen ca 20 sekunder (til vannet er lunket:) Så ta i pulveret. Dette er det letteste. Om vannet ikke er akkurat 70 grader går det nok bra. Viktigste er at det ikke er for varmt så barnet brenner seg. De ferdig MME boksene i butikken står jo til og med at kan gis i romtemperatur uten å varmes :)

Men det står at WHO anbefaler at vannet er 70 grader ved blanding pga noe bakteriegreier var det vel. Og om man bare varmer det til lunkent når det blandes så er det jo langt unna 70 grader. Blir helt forvirret jeg[:D] Må være bedre å blande i for varmt vann enn for kaldt med tanke på de bakteriene. Ikke noe problem å avkjøle til spisetemperatur etter jeg har blandet, men er litt usikker på å få rett grader ved tilbereding.

Skjønner ikke helt dette problemet?? Vannet er jo allerede kokt? Så evt bakterier er jo døde. Så lenge vannet står iskaldt i kjøleskapet kommer det ikke nye bakterier ;)

Det er bakteriene i mme-pulveret hun mener [:)]
Les her:
http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=69

Flott at det var mye action her på tråden mens jeg kokte og avkjølte vann til ca 70 grader[:D]

Det er rett som Kaizer sier, er bakteriene i MME-pulveret jeg pratet om. Jeg har kjøpt Hipp sitt pulver foreløpig siden de hadde de minste pakningene. Men skjønner at jeg ikke trenger å være hysterisk med tanke på graderne[:)] Men det ble veldig fort spiseklart fra å bli blandet i nesten nykokt vann når flasken ble satt en bitteliten stund i iskaldt vann.

Back
Topp