Ellemelle92
Forelsket i forumet
hvordan vet en egentlig om en har bekkenløsning eller om det bare er smerter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det vil jeg gjerne vite også. Sitter det også nederst i ryggen? Er verken behagelig å sitte, stå eller ligge.
Sånn har jeg det også.. alt gjør vondt om jeg gjør det lenge nok. Men ikke så ille at jeg ikke klarer noe heller liksom. Så tenker kanskje bekkenløsning er verre? Hmm ..Det vil jeg gjerne vite også. Sitter det også nederst i ryggen? Er verken behagelig å sitte, stå eller ligge.
Okey. Da har jeg sikkert begynnende bekkenløsning da. Virker nemlig ikke som at det skal gi seg denne gangen. Og enkelte dager om jeg går for mye så stråler det ned i lysken og litt i låret. Men ennå ikke så ille at jeg ikke klarer å gjøre noe som helst da.Lurte på det samme da det begynte med meg. Kommer vel litt an på smertene, hvir de sitter, om det stråler ned i beina og om det ikke går over...
Okey. Da har jeg sikkert begynnende bekkenløsning da. Virker nemlig ikke som at det skal gi seg denne gangen. Og enkelte dager om jeg går for mye så stråler det ned i lysken og litt i låret. Men ennå ikke så ille at jeg ikke klarer å gjøre noe som helst da.
Høres ganske ut som slik jeg har det. Kan fortsatt hvile det litt bort. Men det kommer igjen hvis jeg går for mye eller løfter litt for tungt, og også når jeg sitter lenge. Da stivner jeg i tillegg.Sniker litt her, har termin i januar. Jeg lurte på det samme som dere,men fikk bekkenløsning. For meg sitter det liksom på undersiden, i beinene på undersiden hvis dere skjønner. Hadde vondt i korsryggen tidligere,men det er separat og ikke bekkenløsningen. Mange får vondt i symfyse ,beinet fremme som er første beinet du kjenner etter den myke magen. jeg har litt vondt der også nå,og litt på baksiden av hoftene og mot rumpa. Mange kjenner det godt når de går trapper,men jeg kjenner det best når jeg går sidelengs feks mellom sofa og bord. Går eller står jeg mye,blir jeg veldig stiv i bekkenet når jeg har sittet i ro en stund. Også vondt snu seg i senga,og å løfte venstre fot for feks å gire i bilen.
Er for å unngå å stivne det da, at en ikke skal samle beina?Det høres jo litt sånn ut dessverre... mitt råd fra kiropraktor er å gå normalt og ikke høre på alle råd om bena samlet ut/inn av bil osv. Med en gang jeg gjorde det ble jeg mindre stiv i hofta og det gjorde ikke så vondt. Har fått noen øvelser av henne og får jevnlig behandling som jeg synes hjelper. Å komme i gang tidlig med fysio/kiropraktor er nok viktig☺ har du mulighet - gå også på svømming - det er godt for kroppen kjenner jeg! Håper ikke du blir verre
Er for å unngå å stivne det da, at en ikke skal samle beina?
Går til fysio fra før pga ryggen/nakken, men har fått tilpassede øvelser nå når jeg er gravid slik at jeg ikke skal slite på bekkenet.. Men har ikke fått øvelser tiltenkt spesielt på bekken da jeg ikke har slitt så mye med det før nå. Skal spør etter det neste gang jeg skal til henne
Spørs om jeg får ta en tur til legen da. Ja det er rart og uvant å skulle ta hensyn til bekkenet når en så gjerne vil gjøre alt som normalt.Bekkenløsning kan ikke "kureres" fordi det er hormonet,men alle må finne metoder som funker for seg. Tenker at du,Ellemelle92 antageligvis har bekkenløsning slik du beskriver det.
Tidlig i sykemelding så ble jeg mye bedre,faktisk nesten helt smertefri av hvile. Så den ene dagen skulle jeg bare ta en eske ut i boden,ca 5 meter. Ikke særlig tung eske heller. Kjente det med én gang. Jeg er jo ikke vant med å være redusert sånn, så det har tatt litt tid å bli vant med dette og å tenke at det ikke er alt jeg klarer mer. Vi må nok bare tilpasse oss bekkenløsningen og være tålmodige.
Du må vurdere om du synes du fungerer noenlunde greit,eller om det er slik at du blir dårligere og dårligere. For min del er det vanskelig å komme seg til jobb,fordi jeg tåler ikke gå feks 600 m hver vei uten å bli mye dårligere. Spørsmålet er egentlig om du klarer å bli "bra" mellom hver belastning eller om formen tar seg nedover og du egentlig trenger mer hvile.Spørs om jeg får ta en tur til legen da. Ja det er rart og uvant å skulle ta hensyn til bekkenet når en så gjerne vil gjøre alt som normalt.
Takk. Det var oppklarendeEneste måten og få det endelig bekreftet på er å gå til en fysioterapeut. Det er de som stiller diagnosen. Smertene kan være veldig likt selv med bekkenlåsning og ikke bekkenløsning. Da hjelper det å gå til en kiropraktor hvis det ikke er for sent. Jeg hadde kun smerter i bekkenet med nr. 1, med nr. 2 fikk jeg både bekkenløsning og bekkenlåsning. Kiropraktor knekte meg opp, men siden jeg kom inn så sent i svangerskapet hjalp det ikke i lengden, og måtte derfor tilbake flere ganger fram til termin. Fysio ga meg øvelser og fikk meg med på bassengtrening bl.a. Alt hos fysio ble dekt siden jeg hadde problemer med å gå. Så skal du få henvisning fra legen til fysio, må h*n skrive at du har vanskelig for å gå. Da får du alt dekt ;-)
i dette svangerskapet har jeg heldigvis ikke fått bekkenløsning, men merker det ikke er helt i 100 ved lange gåturer. Jeg har måtte slutte å jobbe og trene helt grunnet smerter :-( for å bare nevne en ting til. Hadde ei venninne med nesten eksakt samme smerter som meg da jeg hadde bekkenløsning sist, men hun hadde ikke det. Fysioen kjenner nemlig på bekkenet ditt om det er løst eller ikke.
Konklusjon: Du må til en fysioterapeut for å fastslå om du har bekkenlåsning eller ikke
Må da bare spørre hvorfor du ikke liker innlegget?Takk. Det var oppklarende
Haha huff har jeg trykt feil igjen nå daa. Ikke første gang for å si det sånn likte det absoluttMå da bare spørre hvorfor du ikke liker innlegget?
Kunne også vært at du var veldig ironisk hva vet vel jegHaha huff har jeg trykt feil igjen nå daa. Ikke første gang for å si det sånn likte det absolutt