Hvordan vet dere alt om baby?

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Det virker som alle kan alt!
Hvor ofte skal baby ha mat? Hvor mye? Søvn?

I starten er det vel at man følger babyen sitt mønster? Hvordan vet foreldre alt om baby?

Når baby blir større skal h*n sove så og så mye til den og den tiden?

Hvor finner dere ut slikt?

Hilsen førstegangs
 
Det er umulig kunne alt om Baby før man ser hvem nettopp din baby er , for de er ulike , VELDIG ulike :happy: jeg er gravid med 3dje nå , har hatt to sovebabyer fra tidligere der ammingen har gått knirkefritt , men de har ikke ammet på natt, helt fra starten av.. fasiten er vel på hver 3dje time igjennom døgnet og oftere ved økedøgn, men sånn har ikke mine vært og vi har tilpasset oss :) denne kan bli helt annerledes , men jeg har et "utgangspunkt" i form av ting jeg har lest og egne erfaringer og går utifra det og justerer underveis som jeg blir kjent med tassen :happy: følg magefølelsen, instinktene våre kan mye mer en vi tror :dummy::)
 
Vel jeg var helt grønn på mye når jeg fikk første. Ble ganske redd først feks når jeg så hun hadde sort avføring helt til jeg fikk beskjed om at det skulle være sånn.
Jeg ringte min mor daglig, og mine søsken med barn ofte i nyfødt perioden. Ringte også innimellom til helsestasjon og føden med spørsmål innimellom både når det gjaldt meg og min datter.
For meg var det mange ting som var rare og som jeg ikke forsto. Så da spurte jeg heller en gang for mye.
Mye er intuitivt og mye er ikke det. Noen råd funker på andres barn, mens ikke på ditt.
Ang. Amming så anbefaler jeg at du leser deg opp på ammehjelper nå i svangerskapet, slik at du er godt forberedt og vet hvor du kan søke hjelp. Hvis man plages kan man også ringe en ammehjelper.

Ang. Søvn så skal de minste barna ha mest mulig av det. Så det er basically bare å få de å sove mest mulig.
Når hun var våken brukte vi tid på gymmatte på gulvet. Viktig at de får bevege seg for å styrke muskulaturen. Det kan hjelpe feks. kolikkbarn å få styrke i muskulatur i rygg.

Helsestasjon gir ut mye skriftlig informasjon også opp gjennom årene, ang veiledning for kostråd og sikring av hjemmet. Vitaminer osv.
 
Jeg synes jeg fikk mye god info på barselavdelingen, i alle fall for den første tiden. Ellers er man jo ofte på helsestasjonen, og der får man mye god info og kan spørre om alt man lurer på. Forum som dette og nettsider som Ammehjelpen, er også til veldig god hjelp. Som nevnt over, så er alle babyer forskjellige, men litt info er det greit å ha i bunn for å vite litt hva man kan forvente seg :)
 
Det virker som alle kan alt!
Hvor ofte skal baby ha mat? Hvor mye? Søvn?

I starten er det vel at man følger babyen sitt mønster? Hvordan vet foreldre alt om baby?

Når baby blir større skal h*n sove så og så mye til den og den tiden?

Hvor finner dere ut slikt?

Hilsen førstegangs
Man lærer seg babyen språk, prøver og feiler. Anbefaler å sjekke ut www.lillemini.com der finner du mye nyttig om babyens språk, søvn osvosv
 
Ingen av oss kunne alt om våres barn, men noe kommer naturlig mens annet læres naturlig (f.eks forskjell mellom smertegråt og sultengråt osv) fordi man er så mye sammen med barnet, så må man selvfølgelig rådføre seg med andre når man lurer på ting.

Jeg selv fikk mye gratis pga at jeg var mye barnevakt sammen med mamma når hun satt barnevakt for andres barn. Men det var fortsatt mye jeg ikke visst og husker jeg lånte en god del bøker og leste meg opp, spesielt om den psykologiske utviklingen hos barnet og hva man burde fokusere på i de ulike fasene etterhvert som de ble eldre.
 
Du får mye info av helsesøster, men du finner ut av det selv :) du klarer ikke styre babyen så mye akkuratt :p
Gi mat når den er sulten, sjekk bleier. Lenge siden den har sovet? Da må den sove (mange skjønner ikke helt hvordan sove og må ha hjelp til å sovne)
Og ikke minst i alt dette må du stole på magefølelsen! Du må ikke ta alle råd som helsesøster eller pleier gir deg.
Du MÅ ikke gi mat hver tredje time og stresse dag og natt med det om ungen din sover bra og har det fint. Det går faktisk fint!
Noen sier ungene skal bade så og så ofte, andre sier noe annet osv. Gjør det du føler er rett :)
 
Det virker som alle kan alt!
Hvor ofte skal baby ha mat? Hvor mye? Søvn?

I starten er det vel at man følger babyen sitt mønster? Hvordan vet foreldre alt om baby?

Når baby blir større skal h*n sove så og så mye til den og den tiden?

Hvor finner dere ut slikt?

Hilsen førstegangs
Tre tips for før fødselen:
-Les boka "Mamma for første gang". Gjerne flere ganger.
-Les nesten alt av artikler på ammehjelpen.no
-Følg Ammehjelpen sin gruppe på Facebook, se hva folk spør om og lær av ammehjelperne sine svar.

To tips til etter fødselen:
-Spør helsepersonell (barsel, helsestasjonen, fastlegen etc) om råd.
-Ikke følg alle råd slavisk, test ut ting og finn det som funker for akkurat din unge.

Og en bonus:
-Ikke hør på velmenende råd fra foreldrene dine, besteforeldrene etc. Mye har endret seg siden den gang de hadde barn. Nikk og smil (om du ikke orker å opplyse dem), og gjør din egen greie likevel.
 
Jeg er også førstegangs, og tenker at jeg ikke kan forberede meg på alt og vite alt. Mye må jeg ta som det kommer, også må jeg spørre om råd når jeg lurer. Jeg må bruke tid på å bli kjent med babyen min og meg selv som mor. Det tror jeg er viktig.

Jeg har lest meg litt opp på amming også har jeg spurt andre her inne om råd med tanke på amming. Amming er viktig for meg og det jeg er mest redd for ikke å få til. Jeg tenkte også å kjøpe og lese boka "Mamma for første gang". Mange sier at den er god.
 
Fikk mitt første barn i mars. Ta en dag av gangen, du trenger ikke vite alt om alle ting med en gang.

Viktig for meg har vært amming, brukte ammepoliklinikken på Ahus 3 ganger etter at jeg kom hjem med babyen for å få ammingen godt og riktig i gang. Det var litt tøft i starten, lite søvn da jeg måtte pumpe for å få opp produksjonen og gi mme i tillegg, men det er så enkelt nå i dag når vi fullammer. Kjøp så du har multimam kompresser, brudoline krem, purelan, amme-bh, ammeinnlegg tilgjengelig, ta gjerne med på sykehuset. Vei babyen på sykehuset for å se om den får i seg melk når du ammer. (Hvis du vil amme da.)

Ellers må man bare prøve seg fram hvis babyen gråter, til man finner ut hva som er galt og hva den trenger. Ofte er det pupp som gjelder.

Sørg for at bleiene skiftes ofte nok. Ha inotyol salve tilgjengelig i tilfelle rumpa blir sår hvis babyen bæsjer mye.

Og så er det søvn, viktig at babyen sover mye.

Tenker dette går fint for deg, jeg.
 
Med nr 1 visste jeg ingen ting om spedbarn. Har passet barn før og jobbet en periode i barnehage, men det er jo mye støtte barn,
Spurte helsesøster mye og lyttet til magefølelsen. Det er en veldig bratt læringskurve!, men man prøver og feiler - eliminasjons metoden blir mye brukt i begynnelsen.

Er nå gravid med nr 3 og relativt rolig på at jeg klarer å ta vare på et nyfødt barn, men er hakke mer realist i forhold til hva som venter meg enn jeg var med nr 1.
 
Kjære deg:Heartred Det er spennende og kanskje skummelt å være førstegangs, og ingen kan vite alt. Prøv å ikke tenke så komplisert! Når babyen har et behov vil den skrike, og da er det gjerne enten pupp, søvn eller bleie som gjelder. Evt bare behov for nærhet.

Det er selvfølgelig mange ting som kan oppstå, og da er man ikke alene. Bruk personalet på barsel for alt det er verdt, og helsestasjonen etterpå:)
 
Eg visste absolutt ingenting om babyer når eg fekk fyrste, hadde såvidt haldt en baby før. Blei så overraska over kor naturleg alt blei. Eg såg når ho var trøytt, eg skjønte når ho var svolten og alt blei berre mykje meir naturleg enn eg hadde sett for meg. Alle barna mine har vore forskjellige, men dei har hatt til felles at eg heilt naturleg blei kjent med dei og forstod deira behov. Hadde mange like tankar som det du beskriver som fyrstegangsgravid, men no som eg ventar nummer 4 føler eg meg ganske trygg i mammarolla :)
 
Det virker som alle kan alt!
Hvor ofte skal baby ha mat? Hvor mye? Søvn?

I starten er det vel at man følger babyen sitt mønster? Hvordan vet foreldre alt om baby?

Når baby blir større skal h*n sove så og så mye til den og den tiden?

Hvor finner dere ut slikt?

Hilsen førstegangs

Dette er kanskje det minst hjelpsomme svaret, men det går seg til.!

Vi var veldig spent på å bli kjent med lille i magen og hvordan han var. Fikk god hjelp på barsel, både med det som var spesielt for vår lille og generelle råd. Jeg prøvde å ta alt som råd og ikke fasit, da alle har ulike opplevelser å høste erfaringer fra.

Vi lærte vår å kjenne og tok dagene som de kom. Og då var det så godt da svigerinnen min sa: det er dere som er eksperter på deres barn.
Det er faktisk sant. En kan få masse råd og kanskje også fra noen med masse erfaring, men det er du og partner som er med barnet hele tiden.

En ting som irriterte meg var et familiemedlem som hele tiden så at barnet mitt hadde vondt i magen. Jeg var ikke enig men få til slutt opp å diskutere. Han var som regel varm så det hjalp å bare ta av ham buksene.

Nå er lille her snart to og leggetid har kommet etterhvert av seg selv, samme med sovetid i bhg og sånt.

Dette kommer til å gå fint, etterhvert leser du barnet ditt veldig godt :)
 
Jeg har utdannelse innen barn, mamma til to.. snart tre.. men uansett hvor mye jeg vet og kan er jeg ikke utlært og kommer aldri til å bli det heller. Ingen er like og det finnes ingen fasit.

Har noen råd å gi: la alltid babyen få sove i fred, og ikke la alle styre så mye rundt.. overstimulerte og slitne babyer gråter mye.. ( og blir forvekslet med mageknip)

Lytt til barnet, tar tid til å lære å forstå, men du forstår etter hvert hva h*n forteller.
Og en mammas intuisjon er ofte rett ;-)

Du vil få velmente råd i fleng.. noen gode og andre er kanskje verd å glemme..
men mest av alt stol på at du kjenner ditt barn best.. normal temperatur, avføring, søvnmønster, mat osv..

Du klarer deg helt fint, og om du blir usikker så spør du etter råd. Helsesøster, ammehjelp, føden, JM alle er der for deg.. ja også finnes det masse hjelp her inne på forumet <3
 
Jeg har utdannelse innen barn, mamma til to.. snart tre.. men uansett hvor mye jeg vet og kan er jeg ikke utlært og kommer aldri til å bli det heller. Ingen er like og det finnes ingen fasit.

Har noen råd å gi: la alltid babyen få sove i fred, og ikke la alle styre så mye rundt.. overstimulerte og slitne babyer gråter mye.. ( og blir forvekslet med mageknip)

Lytt til barnet, tar tid til å lære å forstå, men du forstår etter hvert hva h*n forteller.
Og en mammas intuisjon er ofte rett ;-)

Du vil få velmente råd i fleng.. noen gode og andre er kanskje verd å glemme..
men mest av alt stol på at du kjenner ditt barn best.. normal temperatur, avføring, søvnmønster, mat osv..

Du klarer deg helt fint, og om du blir usikker så spør du etter råd. Helsesøster, ammehjelp, føden, JM alle er der for deg.. ja også finnes det masse hjelp her inne på forumet <3
Det var et godt råd med overstimulering
 
Takk, det er kanskje den tingen som er lettest å glemme.. fordi vi er så stolte å ønsker selvfølgelig at hele verden skal få se å kose med våre perfekte små gull ;-) <3
Ja og spesielt svigerfamilien som er veldig tilstede og dumper inn døra ofte. Må ta en prat med samboer om det tenker jeg. Nå skjønner jeg hvorfor det kan virke som foreldre skjermer babyene sine veldig
 
Ja og spesielt svigerfamilien som er veldig tilstede og dumper inn døra ofte. Må ta en prat med samboer om det tenker jeg. Nå skjønner jeg hvorfor det kan virke som foreldre skjermer babyene sine veldig

Se men ikke røre når de sover er ett godt utg.p. Barna skal jo lære å bli sosiale også.. dette finner dere ut av underveis. Hva som er grensen for hvert barn er like ulikt som for oss voksne.
 
Jeg har utdannelse innen barn, mamma til to.. snart tre.. men uansett hvor mye jeg vet og kan er jeg ikke utlært og kommer aldri til å bli det heller. Ingen er like og det finnes ingen fasit.

Har noen råd å gi: la alltid babyen få sove i fred, og ikke la alle styre så mye rundt.. overstimulerte og slitne babyer gråter mye.. ( og blir forvekslet med mageknip)

Lytt til barnet, tar tid til å lære å forstå, men du forstår etter hvert hva h*n forteller.
Og en mammas intuisjon er ofte rett ;-)

Du vil få velmente råd i fleng.. noen gode og andre er kanskje verd å glemme..
men mest av alt stol på at du kjenner ditt barn best.. normal temperatur, avføring, søvnmønster, mat osv..

Du klarer deg helt fint, og om du blir usikker så spør du etter råd. Helsesøster, ammehjelp, føden, JM alle er der for deg.. ja også finnes det masse hjelp her inne på forumet <3

Det med overstimulering er viktig. Lærte det ganske fort med nr 1...
 
Back
Topp