Hvordan venne babyen til å spise biter på en trygg måte?

karamell

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Skuddårsspirene 2024
Jenta vår spiser grøt, middagsmat, fruktmos osv., men jeg har most det meste og bare hatt små eller myke biter blandet inn i mosen. Disse svelger hun rett ned. Noen ganger gir jeg henne halvmoste biter av banan, avokado e.l.

Hvordan kan jeg venne henne til å tygge og spise mat med større biter? Gjerne fingermat/ noe hun kan holde i eller plukke opp selv.

Ønsker alt av tips! Hva gir dere?

Er det trygt å gi eplebåt? Vil hun tygge av for store biter som kan sette seg fast i halsen? Hva med bananlapper eller brødskiver? Hvordan gir dere det til mini?

*Hun er snart 7 måneder.
 
Last edited:
Vår på 8 mnd elsker å få lange biter av skorpe som han gnager på, blir frustrert om han får innmaten av skiva da den bare blir most mellom fingrene :hilarious: jeg er førstegangs så har ikke voldsomt med erfaring men tror det viktigste er å tørre å prøve... ja, det er litt skummelt når de hoster men så lenge de klarer å hoste så går det bra :) jeg slet litt med å la han slippe til i starten, men går bedre nå :joyful: for min del hjalp det å gi f.eks godt kokte grønnsaker som jeg følte meg trygg på at han klarte å mose i munnen
 
Vi har en baby som plutselig nektet å bli matet med skje, og har måtte gå over til BLW. Jeg syns at det har vært litt skummelt, men har gått fint til nå. Legger ved lenke til en nettside der man kan søke opp mat, og så får man opp informasjon om hvordan man kan servere trygt https://solidstarts.com/
Er på engelsk, men veldig lett å forstå. De har også en instagramkonto med ulike tips.
 
Bananlapper gir vi rett i hånden, det blir liksom grøt av i munnen uansett, så det føles veldig trygt. Skorper, staver av myke (evt kokte/dampede) grønnsaker og frukt. En rå eplebåt ville jeg personlig ikke gitt for det utgjør harde biter som er vonde å svelge og lettere å sette i halsen, men koker eller damper du den til den går an å kna med en gaffel kan den trygt gis. Søk på blw! Det meste kan gis, i fingerstørrelse, men følg godt med :)
 
Back
Topp