Hvordan velge riktig fødeplass?

Mars18oktober19

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Jeg bor slik til at jeg tror jeg kan velge mellom 3 steder. Men hvordan vet jeg hvor jeg Vil?

Jeg bor slik til at jeg tror jeg kan velge mellom 3 steder. Men hvordan vet jeg hvor jeg Vil?
Hvilke steder er det, hva slags tilbud har de, og hva er viktig for deg?
- nærhet til hjemmet
- overnatting for far
- naturlig fødsel/smertelindring
- type rom tilgjengelig
- nyfødtintensiv/kompetanse hvis det er noe m baby
Etc

Mange sykehus har en nettside hvor de presenterer føde/barsel, så kan du lese litt om tilbudet og vurdere forskjeller.

Du kan jo besøke dem.
Hør på nettet om erfaring og lignende. Eller høre med jordmoren din.
Og selvfølgelig viss du er en som kan ha en vanskelig fødsel, svangerskap så ville jeg valgt etter behov.

Jeg ville enten laget en tråd, hvor andre kan dele erfaring fra de 3 stedene slik at du kan lese fra andre, eller forsøkt å søke opp hva andre har skrevet :)

Ellers vil man bli overflyttet et sykehus med andre fasiliteter ved behov, men f.eks om to sykehus har nyfødtintensiv, men ikke det tredje ville jeg kanskje valgt en av de to med :)

En annen ting er jo større sykehus, jo fler fødende (ofte), hvor er det størst sannsynlighet for eget rom?

Har de ikke en tråd her inne et sted ang sykehus hvor folk har skrevet inn erfaringer? :)

For min del var det nok litt avstanden som var avgjørende da byens sykehus ikke har fødeavdeling. Nesten dobbelt så langt (3 mil vs 5,5 mil) til det "beste" sykehuset og det beste sykehuset er også det største, og jo større sykehus jo større smittefare. Men det største sykehuset har også bedre kompetanse på en del ting.

Har ikke søkt plass enda, så kan fort endre mening, men sånn det ser ut nå går jeg for der minste og også det som føles mest naturlig da det er byen jeg har bodd i i mange år før jeg flytta :)

Jeg valgte det nærmeste og minste sjukehuset sist, veldig fornøyd! Var få fødende og jeg fikk kjempe god oppfølging. Fikk være der så lenge jeg ville. Har hørt om store sjukehus hvor de har liten tid til å hjelpe deg med amming osv, så blir du nok sendt fort hjem pga stor pågang.

Her valgte vi etter hva vi setter høyt. Pga komplisert fødsel første gang var jeg opptatt av at det skulle være et større sykehus med gode fasciliteter og godt rykte. Mulighet for hotell var viktig for oss. Vi valgte Ullevål med forrige, og det blir det denne gang også.

Vi har valget mellom et større og et mindre sykehus. Men det er bare på det store de har barnelege hele tiden og nyfødtintensiv, så det er enkelt valg for meg. Fikk i juli sist, og fikk enerom likevel hele tiden! [emoji4]

Jeg valgte "mitt" sykehus fordi jeg ønsker å prøve badekar (og vannfødsel om mulig), samtidig som det er en trygghet å ikke måtte bytte avdeling dersom jeg ombestemmer meg og ønsker lystgass eller epidural. Ellers er det flere forskjeller, men for meg ble det utslagsgivende, fordeler og ulemper var det alle steder. :)

Jeg har to valg. Valgte det største sykehuset som også har barneavdeling, barnelege osv. Født der to ganger og er veldig fornøyd. Ikke noe samlebåndsfølelse [emoji846]

Back
Topp