hvordan vasker DU dundyner/puter? (pluss voksi urban :p)

bøllefrøene

Forelsket i forumet
altså, jeg skal vaske dundyne..
kan jeg bruke blenda sensitive flytende, OG tøymykner? eller uten tøymykner?
også har jeg hørt at man skal ha tennisballer i tørkerommelen, men skal man ha det i vasken også?

også voksi urban da, skal jeg gjøre det samme med dun delen? og ulldelen vaskes rett og slett på ullprogram med milo?

Jeg har vaska barnas dundyner og våre egne kunstfiber dyner i maskin. (eller ikke mannen sin, den er for stor til å gå inni trommelen)

Men jeg har brukt vanlig vaskepulver, mindre i mengden da. Også har jeg brukt skyllemiddel som vanlig. Bruker Blenda Sensitive jeg da.

Og husk tennisballer i tørketrommelen ja, ellers havner alt dunet på en plass!!

Jeg bruker et spesialvaskemiddel for dun og fjær (kjøpte på Hansen &Dysvik tror jeg det var.) - i vaskemaskin med to-tre tennisballer. Så i trommel med tennisballene.

Har brukt vanlig vaskemiddel (usikker på skyllemiddel faktisk) og tommel. Må ha tennisballer (eller lignende) i trommelen og ofte må jeg tromle dynene to ganger for at de skal vli helt tørre. Trommelen tror nemlig at dyna er tørr, for stoffet på utsiden blir tørt, mens duna inne ikke er helt tørr :)

dundyneprodusentene mener at man burde ha en vaskemaskin med minst 7 kilos kapasitet hvis man skal vaske dyner, og man bør sentrifugere de minst tre ganger. 
Hvis man ikke får dunen helt tørr så begynner det etterhvert å lukte...

Uff.. Vurderer å gjøre det samme jeg å, men det er jo så tiltak og så mye/langdrygt jobb :P

litt milo og på finvask/ullvask. ekstra skylling. veksler mellom tørketrommel og henger ting tørk/ristes.

Vasker det helt vanlig jeg.. Først i vaskemaskina med vaske og skyllemiddel, så ca. 3 omganger i tørketrommelen..

Ang voksi urban, vasker den på finprogram med lav sentrifugering. Den med ull går på ullprogram. Vasker smådyner på samme måte, har aldri vaska noen store dyner. Smådyner tromler jeg lett sammen med en tennisball e.l.

Jeg vasker dynene på et av de programmene som er beregnet på 7 kg tøy og full maskin i vår vaskemaskin. Finvask er 2-3 kg tror jeg, og ullvask bare 2, så det går ikke på min maskin. Vasker dem med en liten mengde flytende vaskemiddel, på 60 grader, med ekstra skylling, og med full sentrifugeringshastighet. Jeg har aldri giddet prøve med tennisballer, og har ikke tørketrommel. Dynene mine blir helt fine uten.

FancyPants skrev:
dundyneprodusentene mener at man burde ha en vaskemaskin med minst 7 kilos kapasitet hvis man skal vaske dyner, og man bør sentrifugere de minst tre ganger. 
Hvis man ikke får dunen helt tørr så begynner det etterhvert å lukte...

Funker likevel ikke på mannens 220 dyne du. Prøvd i vår 6 kg maskin og svigers sin 7 kg maskin.

Her merker jeg hvor kort mine vaskekunnskaper egentlig strekker...
Godt at jeg ikke har dundyner egentlig.

Visste ikke at de kunne vaskes engang jeg

Back
Topp