Hvordan vasker dere til baby?

Saskia

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Aprillykke 2017
Maiblomstene 2017
Da har jeg vært og handlet inn de siste(?) tingene til småen, og lurer på noen vaske-ting.
- Burde jeg vaske handklær, kluter og sengetøy som skal brukes spesifikt til ham med nøytralt vaskemiddel, eller skal jeg bare vaske det sammen med våre håndklær/sengetøy?
- Skal madrassbeskyttelse og tisselaken vaskes før bruk?
- Skal dyne vaskes før bruk?

Føler meg plutselig helt grønn :) Det er en selvfølge for meg å vaske alle babyklær, men ble usikker på disse andre tingene.

På forhånd takk for svar!

Jeg vasker alt av håndklær, kluter, sengetøy, laken osv alene nå første gangen iallefall. :) Vasker også madrassbeskytter og tisselaken for å få av eventuelle middel som sitter igjen etter produksjonen. Tenker også dyna får seg en omgang, selv om det kanskje ikke er nødvendig?

Enig med deg, føler meg også grønn. :p Men tenker at jeg vasker heller en gang for mye enn en gang for lite. ;)

Jeg vasker alt som babyen kommer til å komme i kontakt med, dyner og hele pakka :P Vi har brukt Blenda sensitive helt fra de vant en test i 2013 (http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/article868472.ece) og kommer til å fortsette med det :)

Jeg har nettopp satt på første maskin med babytøy og må si jeg hadde mye hodebry før jeg satte den på, både i forhold til hvilke farger som skal vaskes sammen og på hvilken temperatur :p Føler meg som en nybegynner, til tross for at jeg har vasket klær i mange år :P

Jeg tenker at det er lurt å vaske nytt tøy med nøytralt vaskemiddel (bruker blanda sensitiv fordi jeg foretrekker flytende framfor pulver), så det ikke er noen parfymer i tøyet den lille skal ha på seg.

Oi, har ikke tenkt på dyne osv. Kommer i allefall ikke til å vaske vuggemadrassen før bruk (selv om den kan vaskes), og tror egentlig ikke jeg vasker dyna heller. Kjøpte en miljøvennlig og allergivennlige dundyne, men tenker å i alle fall lufte den godt, og gjerne når det er litt kaldt ute (helst minusgrader, men spørs om man rekker det :) Samme med lammeskinnet, det blir børstet og lufta godt

Her også vaskes alt, og vi har byttet så vi bruker Blenda Sensitive til alles klær.

Vasker alt med uparfymert vaskemiddel og uparfymert skyllemiddel. Vasker ikke dyne og pute.

Vasker alt av tekstiler med blenda, og sender dyne, vognpose og lammeskinn på rens før bruk. Jeg gjorde det samme med storesøster også.

Her vasker jeg alt til babyen med uparfymert vaskemiddel. Jeg gjør det fortsattt med storesøsters ting(hun er 2 år), men regner med at det automatisk blir sånn at jeg begynner å vasker hennes sammen med vårt når lillebror kommer til.

Vasker dere vognpose før bruk eller legger dere den i fryseren/henger den ut i minusgrader? Kjenner jeg er redd for å ødelegge den, men den skal jo tåle vask :P

Har vasket alt av klær, sengetøy, laken og tisselaken med blenda. Jeg har ikke vasket det sammen med våre ting siden vi bruker skyllemiddel med parfyme.
Blir å vaske resten av utstyr også før vi tar det i bruk. Men lammeskinnet er jeg litt usikker på. Det må vel vaskes for hånd?

Dyner og madrass lufter jeg.
Alt som skal i kontakt med babyen vasker jeg.
Litt usikker på hvordan jeg skulle vaske trekke til bilstolen.

Sengekanten vasker jeg også den er en av få ting jeg vasker på 40 grader. :)

Her skal alt som skal brukes av babyen vaskes med blenda sensetiv :) bare prøv å åpne pakkene med tisselaken. De stinker! Så de skal hvertfall vaskes her :P senge kanten er jeg litt usikker på, vil ikke den skal bli myk og slapp..

Men en ting? Vasker dere trekket på bilstolen? Særlig dere som har kjøpt ny?

Vasker dere bamser og kosekluter også? Er redd for at de skal bli stygge hvis jeg vasker de.

Takk for alle svar jenter :) Nå går maskinen for fullt! Er så kjekt å vaske babyting, alt blir litt mer virkelig da. Og så er det så små plagg at de tørker superfort!

Sengekant har jeg ikke ordnet enda, så må se an den; ellers har jeg bestemt meg for å ikke vaske dyne og saueskinn, men lufte og riste de godt før bruk. Alt annet blir vasket med Blenda Sensitive.

Back
Topp