hvordan vaske og tørke dyner og puter?

Malleleo

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
jeg har aldri gjort d[X(] har bare kjøpt nye puter og hengt dyne for lufting ute.
går d an å maskinvaske dyne og puter? hvordan blir de etterpå? kan jeg bruke trommel kanskje?

nå har d seg sånn at jeg er alergisk mot husstøvmidd( og noen ting til) som jeg ikke tar medisiner for akkurat nå. og greia er at hver gang jeg nærmer meg senga så tetner jeg, og får i tillegg til helt tett nese tettere luftrør og "astma"pust. sambo mener jeg bråker sånn.. men d er jo ikke noe jeg kan noe for. og ikke kan jeg ta medisinen hver dag heller[8|] ganske sikker på at d er alerigien min som gjør dette..(hæslig tanke, men)

madrassene våre har tygge omslag som kan taes av og vaskes. men dette skal jeg gjøre senere i sommer da jeg kan gjøre d i stedenfor å mase på sambo[&o] vi sliter litt med akkurat d at jeg vil ha tingene gjort NÅ!

noen råd?

Jeg vasker de med jevne mellomrom, når jeg tromler puter legger jeg inn 3 tennisballer sammen med puta, så blir den så fluffy atte [:)]

hva med dyna da? d er dobbeldyne vi har da?

Er det ikke en lapp eller noe på dyna, som det står hvordan den skal vaskes? 
Det gjør det på alle våres dyner.

ORIGINAL: Malleleo

hva med dyna da? d er dobbeldyne vi har da?

Du kjenner ikke noen som jobber som renholdspersonell? De bruker stooore maskiner og får lett plass til en dobbeldyne. Ville bare fulgt vaskeinstruksene på dynelappen, er så forskjellig fra dyne til dyne..

hmm.. kjenner jo eieren av renseriet her.. men føler meg litt dum som spør om vi får vaske dyna vår der[8D] skal prøve å stappe dyna i maskina først å se.. tipper den blir for stor men..

takk for svar da jenter[:)]

hmm.. kjenner jo eieren av renseriet her.. men føler meg litt dum som spør om vi får vaske dyna vår der[8D] skal prøve å stappe dyna i maskina først å se.. tipper den blir for stor men..

NEI NEI NEI IKKE GJØR DET.... MASKINEN BLIR ØDDELAGT TRO MEG JEG VET... TA DEN PÅ RENSERI

Ble påvirket, putene er på vask her nå [;)]

ORIGINAL: mcae

NEI NEI NEI IKKE GJØR DET.... MASKINEN BLIR ØDDELAGT TRO MEG JEG VET... TA DEN PÅ RENSERI

Er det tyngden på dyna i våt tilstand du tenker på? Ja det hadde jeg ikke tenkt på, er jo en dobbeldyne så kan jo dra til seg mye vann. Enn hvis man kjører på ullprogram uten sentrifugering, og så tromler?

hehe[8D] ser at sambo har lagt på dyna, og sengeklærne er til vask, men putene skal inn etterp[;)] får bare vente litt med dyna da.. og høre med renserikompisen :)

hehe[8D] ser at sambo har lagt på dyna, og sengeklærne er til vask, men putene skal inn etterp[;)] får bare vente litt med dyna da.. og høre med renserikompisen :)

Du får spre budskapet her om hva han anbefaler, for detta vil jeg vite [;)]

vaska dundyner og syntetiske i vaskemaskinen. blir skikkelig flate rett etterpå ,men jeg tørka de foran varmepumpa/airkonditionen jeg rista de med jevne mellomrom..... ooog d ble bra!![:)]

DOBBELDYNE GÅR IKKE I VANLIG VASKEMASKIN.. JEG HAR VASKEMASKIN MED 8 KG KAPASITET FUNKER IKKE DER HELLER DEN BLIR FOR TUNG NÅR DEN ER VÅT..

ENKELDYNER GÅR FLOTT I MIN 8 KG MAKIN MUTTER HAR 6 KG OG VASKER ENKEL DYNE I DEN DET FUNKER...

2/3 PUTER SAMTIDIG GÅR OG I VANLIG MASKIN

sambo sa at vi bare tar den med til renserikompisen han[8D] elr kjøper ny. hvis d er noe supertilbud noen plass... hvor enge varer ei dyne da egentlig? har hatt vår i 3 år nå.

Næh, det spørs jo hva slags dyne du har. Vi har Høie vinterdyne og har sikkert hatt den i 5år nå, men den var DYR også da, så formen og alt er like fint enda. Vasker den i maskinen hvert halvår, og den tørker av seg selv, fjærene inni er litt klumpete sånn med engang den kommer ut av maskinen, men er bare å få rista den og tørka den ordentlig så er den så fin som ny.

Jeg ville bytta ut dyna hvis fyllet hadde begynt å bli slapt og rart, eller det ikke hadde funka å vaske den. Er det en dyr dyne ville jeg kosta på den rens, hvis ikke er det kanskje liksågreit å se etter dyne på tilbud [;)]

dyna er helt grei den altså[:)] ikke noe galt med den, fyllet er helt fin også. helårsdyne. usikker på hva den kosta også da sambo var den som kjøpte den( men d har ingen erindring av)

har jeg forstått d riktig da at dobbeltdyner bilr ødelagt av å vaskes i vanlig maskin?
forhåpentligvis får vi låne stormaskin av kompisen da så vi får vaska den ordenlig.. er lei av å bli så tett hver gang jeg skal sove[&o]

dyna er helt grei den altså[:)] ikke noe galt med den, fyllet er helt fin også. helårsdyne. usikker på hva den kosta også da sambo var den som kjøpte den( men d har ingen erindring av)

har jeg forstått d riktig da at dobbeltdyner bilr ødelagt av å vaskes i vanlig maskin?
forhåpentligvis får vi låne stormaskin av kompisen da så vi får vaska den ordenlig.. er lei av å bli så tett hver gang jeg skal sove[&o]

Er vel heller maskinen som blir ødelagt.

maskinen er jo dyrer en dynen så da blir d ikke aktuelt å prøve en gang[8D]

takk for masse svar da jenter!

MASKINEN BLIR ØDDELAGT (vinker forsatt hade til 6000 kr ut vindu )

På våres dyner står det hvor stor vaskemaskin man skal bruke...

Back
Topp