Hvordan vaske klær med bæsj på?

Marres

Elsker forumet
Bare tilfeldigheter at mini hittil bare har hatt bleieuhell og fått bæsj på bomullsklær som tåler 60grader. Så nå står jeg her med en litt "fin" bukse som Iflg vaskelappen tåler 30grader.

Hva gjør alle dere der ute med slike klær? Akkurat denne buksen tåler nok 60grader (kanskje) men vet jo vi har noen klær som jeg tror både stoff og fasong kommer til å endre seg ved 60grader. Er det sånn at klær som ikke kan vaskes på 60grader er helt idiotisk til babyer, nettopp pga dette? Eller vasker dere på 30/40 grader og det blir rent - blir det nå egentlig det når det har vært avføring på? Ny i dette vaskegamet så lurer fælt nå :)

Gallesåpe fra Clas Ohlson funker. Gni flekken inn i såpa, legg i vann over natta og vask dagen etter. Jeg har gjort det på ull iaf. Helt naturlige greier visstnok :)

Bruker sitronsåpe på flekker. Om du tenker bakterier kan du helle litt kokende vann fra vannkoker akkurat på flekken og så vaske buksen på 30.

Bruker gallesåpe fra clas ohlson jeg også! Legger ikke i vann. Fukter plagget, har på godt med gallesåpe på flekken, lar det ligge 30-60 min og hiver i maskina ;) Har tatt alt!

Jeg setter det kun på skylling i første omgang, deretter har jeg på vanish og vasker det på vanlig program i vaskemaskin. Om det feks er ulltøy så bruker jeg ikke ullprogram men program for strykelett tøy, jeg bruker milo. Det vaskeprogrammet er mye lengre og hardere enn ullprogrammet og tar alltid flekkene. Dette fungerer på ullundertøy, men er det hjemmestrikk hadde jeg vært mer forsiktig.

Bare tilfeldigheter at mini hittil bare har hatt bleieuhell og fått bæsj på bomullsklær som tåler 60grader. Så nå står jeg her med en litt "fin" bukse som Iflg vaskelappen tåler 30grader.

Hva gjør alle dere der ute med slike klær? Akkurat denne buksen tåler nok 60grader (kanskje) men vet jo vi har noen klær som jeg tror både stoff og fasong kommer til å endre seg ved 60grader. Er det sånn at klær som ikke kan vaskes på 60grader er helt idiotisk til babyer, nettopp pga dette? Eller vasker dere på 30/40 grader og det blir rent - blir det nå egentlig det når det har vært avføring på? Ny i dette vaskegamet så lurer fælt nå :)
Jeg sprayer med cillit bang, den rosa sprayen på flekken. Lar den ligge i 5 minutter før jeg vasker som vanlig. Jeg har fått vekk størknet blod og blåbærmos fra hvite klær (vasket på 40 grader). Funker gull også på Ulltøy!

Back
Topp