Med førstemann ble jeg igangsatt 9 dager på overtid, jeg fikk et par piller før riene startet, jeg hadde veldig tette rier 5-6 rier per ti min og etter hvert var det ikke pause i mellom, kjente neste bygge seg opp før den forrige slapp, jeg brukte lystgass for det det var verdt. Vannet ble tatt en gang i løpet av denne perioden noe som hos meg satte veldig fart på fødselen. JM bestemte at jeg skulle få epidural en stund før jeg selv ville ha bedt om det, men hun så hvor det bar med mine tette rier og da anestesilegen omsider kom var jeg veldig klar for den
Epiduralen ble satt perfekt og jeg fikk i meg et par kjeks litt sjokolade og energidrikk
desverre var gleden kortvarig da jeg ganske snart begynte å kjenne en veldig trykke trang, men jeg hadde ikke full åpning og fikk ikke lov til å trykke, fødselen som til da hadde gått så fort fremover stoppet mer eller mindre opp og jeg lå to timer med trykketrang uten å få trykke. Det var fryktelig, hele kroppen signaliserer at du skal trykke og så må du bruke alle krefter på å holde igjen. da jeg til slutt hadde full åpning var det tre trykk og han var ute <3 Jeg fikk noen pyntesting som svei noe grasalt, men ingen store rifter heldigvis
Rier i 12 timer, aktiv fødsel ca 5 timer.
Med andremann ble jeg også igangsatt, denne gangen 10 dager på overtid, i likhet med førstemann fikk jeg at par piller før riene startet, denne gangen hadde jeg 5-6 rier fra start, men hadde nok pause til å si at jeg hadde pause mellom og det utgjorde en stor forskjell
desverre var ikke riene like effektive og knøttet var stresset fra start av. Legen som hadde satt meg igang var usikker på hvordan vi skulle fortsette og tilkalte en annan lege som var helt fantastisk. Han besluttet at vannet mitt skulle tas da dette hadde satt fortgang i fødselen sist, det hadde delvis effekt, men ikke like bra som med førstemann. Jeg brukte lystgass og ba selv om epidural tidlig denne gangen den ble ikke satt like bra som ved første så den hadde dårligere effekt, tror det var ved 5 cm det stoppet opp og ved undersøkelse tre timer på rad var det null fremgang, veldig demotiverende. Knøttet var som sagt stresset og de vurderte fortløpende hva de skulle gjøre, epiduralen ble skrudd ned og jeg fikk drypp for å forsterke riene, til slutt ble det klart for å presse, presset i 45 min før legen besluttet vakum da knøttet ikke hadde det så bra. To trekk med vakum og en jm på magen så fikk jeg til slutt presse han ut, han ble tatt med bort på barnelegen sitt bord med en gang, han hadde hatt navlestrengen både rundt halsen og kroppen (det var nok årsaken til at ting tok sånn tid også), men kom seg heldigvis raskt og jeg fikk han opp på brystet <3 Til tross for hard medfart nedentil trengte jeg ikke et eneste sting
Rier i 14 timer, aktiv fødsel er jeg usikker på.
Min kjære var med på begge fødslene