Hvordan var forige fødsel for dere som venter 2,3 eller 4?:)

FlowerGirl

Betatt av forumet
Revnet dere mye,hvor mange timer lå du i fødsel og barnefar der eller endte det med keisersnitt?:)
Her lå jeg 36 timer fra 3 cm til 10. Di tok vannet 00.05 den 26 april. Jordmor som kom på nattevakt skjønte ikke hvorfordet ikke var gjort for lenge siden. Hadde rier med 2 min mellomrom i 10 timer. Var såå sliten. Brukte lystgass som smertelindring. Di satte "vepsestikk" påmeg så di kalte det, det var helt grusomt vondt!! Vondeste med helefødselen :p aldri mer!! 04.35 var hun ute etter 20 min med pressrier. Hadde 2 rifter innvendig som di sydde ett sting i hver. Merka ikke noe til dem. Mistet 1 liter blod i det morkaken kom ut, men d gikk helt fint. hb prøvene var fin senere på dagen :) kl 16 på ettermiddagen dro vi hjem med båten :)

Her begynte det med rier hjemme klokken halv 8 på morgenen. Vi kjørte ned til føden og fikk føderom klokken 9. Var da ca 4 cm åpning men hadde såpass vondt at jeg fikk være. Halv 10 gikk vannet og ble da målt til 9cm og tvunget opp i senga. Husker ikke mye etter det pga fentanyl. Men husker jævlig godt når den stygge jm klippet meg uten bedøvelse, for hun trodde jeg hadde så vonde rier at jeg ikke kom til å kjenne det liksom >.<
Mistet bare 200 ml blod og ble jo sydd opp og ned og i mente. Hun var ute klokken 11.42. 4.10.10 ♡

Kom inn på sykehuset 00.30 og hadde da hatt rier et par timer i forkant. Hadde da 4 cm og sprengt vannblære. En time etter hadde jeg 6 cm og de tok vannet. Da gikk det litt tregere. Fikk full åpning 05.30. Men så gikk det veldig galt. Han hadde skrudd seg feil så armen lå bak og når jeg hadde fått ut hodet tok det 7 minutter før de fikk han ut. Var både leger og jm som prøvde. På det meste hadde jeg 4 hender inni. Høres vilt ut. Når han omsider kom ut var han nesten død. Fikk 1 på apagar score. Men kviknet heldigvis raskt til. Grunnet fin oksygen tilførsel under hele fødselen. Takket være at jeg ikke hadde tatt smertestillende. Og utrolig nok fikk han kun en litt øm skulder og jeg ikke en eneste rift. Ikke et pyntesting en gang. Jeg som trodde jeg hadde revnet fra a til å. Så det hele endte godt selv om det var veldig dramatiskt når det holdt på. Håper jeg ikke har skremt noen. Dette skjer ikke ofte!

Fødsel 2 gikk helt klart mye fortere enn med nr 1 og var ikke på langt nær så dramatisk.Kort oppsummert brukte jeg 28 timer på nr 1,de var inne med både sugekopp og tang før det endte i HS for han var stjernekikker. Nr 2 varte i 9 timer og 15 min. :) fødte vaginalt da og så fikk jeg sovet i 4 timer pga epiduralen :) han var ute etter 45 min fra vannet gikk...

Fødsel to gikk fortere enn fødsel 1.

Riene begynte kl. 2 på natta, vi dro på sykehuset kl. 18 (16 timer senere), hadde 3 cm kl. 21, bare 3,5 cm kl. 23.35, men kl. 00.07 9.10.09 var han ute!

Altså, ca. 30 min fra 3,5 cm til han var ute, blødde en del, men ingen sting, ingen epidural, men lystgass :)

Siste fødselen gikk egentlig som en drøm, utenom at jeg var 6 dager over tiden begynte riene natt til lørdag, men hadde så pass OK rier at jeg var rundt på handlesenter og shoppet, hadde bare et par stopp for å kjenne på riene:) kl 00.00 lørdagskveld tok vi turen til sykehuset. Fikk den berømte klysteren, kl 02.00 begynte riene for fullt . Fikk et badekar som var helt himmels. Kl. 5 var jeg utav badekaret og opp i senga pga pressrier. Etter 3 pressrier og 5 min etter var lille frøken Linnea på mitt bryst :love017 Helt perfekt. Håper ting går så bra denne gangen også.

Nr 1: tre døgn med vannavgang pluss null søvn, før jeg ble satt i gang. Rier med ett min i mellom i 12 timer hvor en time var pressing. Mistet pressriene fordi jeg var så sliten. Men til slutt kom prinsessa på morgenen kl 05.:) to pyntesting. Nr to tok ca 6 time. Tok vannet da jeg var 6 cm kl 00.00 og ungen var ute 00.20:) presset ingen ting, bare sklei ut. Fantastisk fødsel:) ingen sting:) litt lystgass helt på de siste riene når ungen kom ut.

Her begynte det med vannavgang kl 08.45 den 14 september 2010. Var til kontroll men ble sendt hjem med null åpning. Kl 15.00 kom første rie. Og fra første rie var smertene enorme! Pinte meg selv frem til kl 20.45,men da orket jeg ikke mer. Inn på sykehuset for sjekk,men hadde bare 2 cm åpning!!! Men pga ekstreme smerter ble jeg lagt inn på en fødestue,fikk klyster, og lystgass som overhode ikke funka :( så jeg lå med grusomme smerter i flere timer uten mer åpning. Fikk prøve badekar, men det gjorde smertene bare enda Værre, så jeg fikk epidural. Da ble reine svake og stoppet opp. Fikk slapper av en stund. Men så begynte hjerterytmen til baby og bli svakere. Fikk drypp på det de kalte høyeste nivå (30) for å få igang reine igjen. Funka ikke i det hele tatt. Nå var kl 04 og det var blitt 15 september. De prøvde i et par rimer til med riedrypp nivå 30 siden hjerterytmen til baby hadde blitt mer stabil. Men kl 09 sank hjerterytmen igjen! Nå måtte de gjøre noe. De skrudde opp dryppet på 300!!! Pang sa det så var reine der. Hadde nå 6 cm åpning. Di neste 2 timene gikk jeg fra 6 til 10 cm. Hjerterytmen var stabil de timene men kl 11 sank den igjen. Nå måtte hun ut! Pressriene kom og jeg presset vel i ca 30 min men hun satt fast. Inn kom en haug med leger og utstyr. Her måtte de begynne med sugekopp/vakuum. Legen satte inn koppen og jeg presset mens hun dro. Sugekoppen spratt av og legen føyk bakover. Inn igjen med koppen. Hører bare en grusom klippelyd og en smerte som skyter igjennom kroppen. Legen måtte klippe meg opp! Legen drar,jeg presser og jordmor og en annen lege ligger oppå magen min og dytter. Til slutt,kl 11.59 kom lille linnea til verden. Helt frisk og med en apga score på 9 , 9 og 10. Jeg ble sydd igjen og fikk vite at jeg hadde dyyyype innvendige og utvendige rift. Kunne ikke sitte normalt eller gå på do normalt på over 2 mnd :( heldigvis står det i papirene mine at jeg kan få keisersnitt denne gangen !

Barnefaren var med hele veien. Han sto og grein og hel kroppen hans rista. Han syns det var helt grusomt det som skjedde,men var overlykkelig når hun kom ut

Lå på obs på grunn av svangerskapsforgiftning, de ville drøye til uke 39 fordi det mest sannsynlig ble KS på grunn av seteleie og stor baby. Dagen før planlag keisersnitt gikk vannet klokka 09:40, og 11:04 var gutten født. Jeg fikk ikke sett han før etter en halvtime, på grunn av at han måtte "gnis" i gang for han virka litt slapp og pustet dårlig. Men har fått masse bilder av det, syntes med synd på lille vennen som "ble alene" selv om pappaen var med.. Han var jo livredd :-o

Eg ble satt i gang 14 dager over termin da det viste seg at eg hadde lite forstervann igjen. fulgte normalt forløp for igangsetting men etter 30 timer hadde eg kun 2 cm åpning men mye presserier. fikk betraktelig større doser for å øke åpning, men kun 4 cm etter da samlet 35 timer. da bt på gutten begynte å synke fikk eg en eller annen tbl som skulle hjelpe til med åpning. fikk beskjed at da ville han mest sannsynlig komme innen 4 timer. men kun 15 min etter på fikk eg massive presserier og 9 cm. men han var bestemt og var på vei ut, så han kom da etter ca 36 timer og 9 cm åpning. frisk og fin:-) men revnet i grad 3. så fikk rundt 30 sting forfra og et godt stykke bak. ikke drømme fødsel men glad han var frisk når han endelig kom:-) håper ting blir litt mindre smertefullt denne gangen:-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Barnefaren var med hele veien. Han sto og grein og hel kroppen hans rista. Han syns det var helt grusomt det som skjedde,men var overlykkelig når hun kom ut
Har du bestemt deg for ks? Står det i mine papirer også. Men jeg står mellom ks eller bli satt i gang før termin. Usikker på hva jeg vil. Gruer meg veldig

Her startet fødselen med nr 1 3 uker før termin, kl 10:00 med 10 min mellomrom på reine. Ringte føden og de sa at jeg kunne komme når det var 5 min mellomrom.

Kl 22.00 begynte riene å bli sterke med 5 min mellomrom. Mannen min var på jobb. Jeg var hjem hos foreldrene mine og mamma og pappa kjørte meg til sykehuset. Hadde 4 cm åpning kl 2230 og kl 06.00 var den 6 cm. Hadde veldig sterke rier, men fikk ingen smertestillende :(

Til slutt fikk jeg en vaksine som hadde en time virkning. Klarte å sovne alle en time og våknet av smerter da virkningen gikk bort.
Kl 12:40 kunne jordmor fortelle meg at jeg kan begynne å presse. Kl 13:05 var han ute. Ble ikke sydd, men hadde mange små rifter som ikke kunne sys. Det tok mange uker før jeg kunne tisse på do og ikke i dusjen med vannstråler.

Med nr 2 startet fødselen kl 02:45. Trodde at jeg hadde forstoppelse, spiste svisker og prøvde å gå på do, men ingenting kom ut :P

Gikk for å sove igjen, men våknet igjen etter 5 min. Ringte føden og de sa at jeg kunne komme. Vi kjørte lille gutt til min søster som bodde 2 min unna med bil.
Kom på sykehuset kl 04.00. Kom inn på fødestue og var forbedret på at det ville ha veldig lang tid. Kl 04:30 sa jordmor at jeg snart kam begynne å presse. Etter 5 min kom pressriene. Kl 04:44 var han ute.

Oi, dette var langt :P

Fødselen startet med at jeg våknet klokka 7 med løs mage(og rier, men det skjønte jeg ikke da). Magevondtet ga seg ikke og fortsatt til han var ute. Kom inn på fødestuen med 8 cm åpning. De tok vannet klokken 10:14 og han var ute etter to pressrier klokka 10:32. Barnevar var der. Jeg fikk to pyntesting.

Med førstemann ble jeg igangsatt 9 dager på overtid, jeg fikk et par piller før riene startet, jeg hadde veldig tette rier 5-6 rier per ti min og etter hvert var det ikke pause i mellom, kjente neste bygge seg opp før den forrige slapp, jeg brukte lystgass for det det var verdt. Vannet ble tatt en gang i løpet av denne perioden noe som hos meg satte veldig fart på fødselen. JM bestemte at jeg skulle få epidural en stund før jeg selv ville ha bedt om det, men hun så hvor det bar med mine tette rier og da anestesilegen omsider kom var jeg veldig klar for den ;) Epiduralen ble satt perfekt og jeg fikk i meg et par kjeks litt sjokolade og energidrikk :) desverre var gleden kortvarig da jeg ganske snart begynte å kjenne en veldig trykke trang, men jeg hadde ikke full åpning og fikk ikke lov til å trykke, fødselen som til da hadde gått så fort fremover stoppet mer eller mindre opp og jeg lå to timer med trykketrang uten å få trykke. Det var fryktelig, hele kroppen signaliserer at du skal trykke og så må du bruke alle krefter på å holde igjen. da jeg til slutt hadde full åpning var det tre trykk og han var ute <3 Jeg fikk noen pyntesting som svei noe grasalt, men ingen store rifter heldigvis :) Rier i 12 timer, aktiv fødsel ca 5 timer.

Med andremann ble jeg også igangsatt, denne gangen 10 dager på overtid, i likhet med førstemann fikk jeg at par piller før riene startet, denne gangen hadde jeg 5-6 rier fra start, men hadde nok pause til å si at jeg hadde pause mellom og det utgjorde en stor forskjell :) desverre var ikke riene like effektive og knøttet var stresset fra start av. Legen som hadde satt meg igang var usikker på hvordan vi skulle fortsette og tilkalte en annan lege som var helt fantastisk. Han besluttet at vannet mitt skulle tas da dette hadde satt fortgang i fødselen sist, det hadde delvis effekt, men ikke like bra som med førstemann. Jeg brukte lystgass og ba selv om epidural tidlig denne gangen den ble ikke satt like bra som ved første så den hadde dårligere effekt, tror det var ved 5 cm det stoppet opp og ved undersøkelse tre timer på rad var det null fremgang, veldig demotiverende. Knøttet var som sagt stresset og de vurderte fortløpende hva de skulle gjøre, epiduralen ble skrudd ned og jeg fikk drypp for å forsterke riene, til slutt ble det klart for å presse, presset i 45 min før legen besluttet vakum da knøttet ikke hadde det så bra. To trekk med vakum og en jm på magen så fikk jeg til slutt presse han ut, han ble tatt med bort på barnelegen sitt bord med en gang, han hadde hatt navlestrengen både rundt halsen og kroppen (det var nok årsaken til at ting tok sånn tid også), men kom seg heldigvis raskt og jeg fikk han opp på brystet <3 Til tross for hard medfart nedentil trengte jeg ikke et eneste sting :) Rier i 14 timer, aktiv fødsel er jeg usikker på.

Min kjære var med på begge fødslene :)

Har 1 fra før, og amboern var med:-)

vannet gikk kl 00.15 i uke 38+4 (hadde da gått med 2-3cm åpning i 3 uker) og riene haglet på med en gang, kun 3 min imellom helt fra starten, ble da ambulansetur inn til sykehuset, med jordmor, var fremme rundt kl 0400, prøvde badekar, men måtte gi tapt der, da jeg ble så svimmel/kvalm, så ble seng og lystgass.. Fra ca kl 0500 gikk riene uten pause, 0600 var jeg helt utslitt, så ba om epidural, kl 0730 fikk jeg endelig epidural (tiden mellom 06-0730 husker jeg ingenting ifra) epiduralen viste seg å være satt feil, så hadde fortsatt rier, men heldigvis fått en 2min pause imellom, sjekk kl 0735 viste kun 5cm, så de satte på drypp, kl 0800 måtte jeg be de sjekke på nytt, for jeg følte at noe var annerledes, men jm nektet, og mente det bare var tull, siden hun sjekket 30min tidligere.... Kl 0830 så fikk jeg sambo til å springe uti gangen for å hente jm og anndre folk, når de endelig kom inn på rommet, så var hodet nesten ute, og en forskrekket jm dyttet han inn igjen (så jeg ikke skulle revne, men det var nok det VONDESTE jeg noen gang har opplevd!) og jm fikk noen veldig stygge gloser hagglende fra meg.. Det viste seg at det var full åpning, så jeg fikk lov å presse, og 2 pressrier etterpå var han ute, men navlestrengen et par runder rundt halsen, og gutten var helt hvit/blå.. Gikk heldigvis bra da de fikk fjernet den... Og jeg slapp unna med et pyntesting på ytterste kjønnsleppe.. Var oppe og gikk 5 min etterpå.... Morkaken kom med en gang rett etter gutten, siden dryppet enda stod på...

Min følelse ang fødselen, var at det var en drømmefødsel, for meg gikk det veldig fort, i og med at vi har så lang reisetid

Fødsel nr3 var helt super! :)
(Satte den i gang selv :p )
Riene starta i 08:00 tiden, kom på føden med 4cm åpning.. Satt å dabba på en pilates ball (det var helt fantastisk!)
Ca 10:00 var prinsessa komt til verden :)

Har du bestemt deg for ks? Står det i mine papirer også. Men jeg står mellom ks eller bli satt i gang før termin. Usikker på hva jeg vil. Gruer meg veldig

Jeg er nok 90 % sikker på ks. Da har jeg litt mer kontroll på hva som skjer og hva som kan skje. Takler ikke å miste kontrollen slik som sist. Jeg har i tillegg sykehusskrekk så derfor må jeg vite hele tiden hva de gjør så jeg ikke freaker ut :p

barnefar var med hele tiden under førstefrøknas ankomst ja;)

vannet gikk kl ni på kvelden, hadde hatt omgangssyke i 2 døgn før det gikk, så formen var litt dårlig:/ hadde 145 i puls når jeg kom inn til sykehuset.. fikk rier med 4 min i mellom fra første ri, etter midnatt økte de til annethvert minutt, men jeg var så sliten at jeg sovnet imellom de ;P følte jeg måtte presse fra kl ca halv 2 da sjekket de åpning for første gang og den var på 8 cm :) så falt hennes hjerterytme når jeg presset, så det endte opp med fullt rom med vakuum, og hun var ute på 20 min ;P 4 sting som jeg ikke merket stort til.. synes ikke fødselen var så vond, mer som en slitsom treningsøkt (jeg er ikke kjempetreningsnarkoman akkurat :D)

Back
Topp