Jeg har vært gjennom 3 fødsler, og dette var den verste og hardeste fødselen!! De andre fødslene var harde de også, men jeg opplevde så mye "plunder" i denne siste fødselen. Det kan jo ha noe med at fødselen ble igangsatt, og at det ikke fikk begynne naturlig.
Vi reiste inn til sykehuset tidlig morgen mandag 19.6, og jeg ble undersøkt med ultralyd og ctg-måling. I 10-tiden fikk jeg en modningstablett (hadde 2 cm åpning). Jeg måtte ligge i senga i 1,5 time for at tabletten skulle løse seg opp. Vi gikk en tur ut for å få ting til å skje, og jeg begynte så smått å få litt svake rier. Kl. 14 kom legen og skulle ta vannet. Det ble konstatert at jeg hadde enorme mengder med fostervann, og det ble lagt mange kladder og håndklær i senga. Legen skulle samtidig sette en intern ctg-sensor på babyens hode, slik at fosterlyden ble skikkelig overvåket. Det var fryktelig ubehagelig og vondt når legen prøvde å lage hull på fosterhinnene. Plutselig kjente jeg at noe varmt begynte å renne mellom beina på meg, og da var det ingen vei tilbake. Men så skjedde noe dramatisk!! Plutselig kom en liten hånd fram, og legen ble veldig stressa. Det var to jordmødre som måtte holde på magen min, slik at babyen ikke skulle falle ned og få navlestrengen og hånda i klem. Jeg forstod at de var bekymret, og det gjorde så vondt!! Heldigvis ordnet det seg, men jeg fikk ikke lov til å snu meg fra ryggleie før hodet hadde festa seg. Riene begynte å ta seg opp, og det var ubehagelig å ligge på ryggen. Plutselig begynte jeg å kjenne litt vondt i siden, og da viste det seg at babyen hadde lagt seg i tverrleie. Legen ble alvorlig igjen, og begynte å snakke om keisersnitt. Hjelp, tenkte jeg. Heldigvis kom det en utrolig snill og rolig lege og undersøkte meg, og han klarte å snu babyen på plass igjen! Nå hadde jeg opplevd noen skremmende opplevelser, og ennå var ikke fødselen skikkelig i gang. Riene ble sterkere og sterkere, og jeg fikk lystgass. Ikke lenge etter ble det bestilt epidural, og det kom en ung lege for å sette epiduralen. Jeg måtte sitte på senga, og bøye meg så langt fram jeg kunne. Ikke lett, med en diger mage i veien. På denne tiden var riene kjempevonde, og jeg tviholdt på lystgassmaska!! Legen stakk meg 4 ganger + sentralbedøvelse uten å lykkes. Det var helt j.... å sitte der med sinnsykt vonde rier samtidig som jeg måtte sitte i ro!! Det ble tilkalt en ny lege, og han hadde også 2 forsøk før bedøvelsen satt!! Det var nesten ikke verdt det, men epiduralen var god å ha resten av åpningstida!! Rett før kl. 20.30 følte jeg et enormt press ned mot bekkenbunnen, og jeg kjente at nå var det tid for å presse!! Utdrivningsfasen varte ikke lenger enn 15 minutter, men det gjorde helt sinnsykt vondt!! Jeg trodde jo at epiduralen skulle hjelpe mot smertene, men det gjorde den ikke. Har blitt fortalt i ettertid at epidural kun hjelper mot smertene i åpningstiden, og ikke under pressriene. Hadde jeg visst dette, så vet jeg ikke om jeg hadde ønsket epidural!! Men uansett, etter en del pressing og veldig, veldig, veldig masse vondt, kom verdens skjønneste lille gutt ut!! Jeg fikk ham opp på magen min med en gang, og det var en fantastisk følelse!! Jeg var helt utmattet etter alle smertene og basketakene, og det var så fantastisk å endelig kunne slappe av uten smerter!!! Uansett hvordan fødselen gikk, så ble resultatet helt nydelig!!![:D][:D][:D] Håper jeg ikke skremte noen med denne historien, men det var godt å få skrevet om det.