(nå kommer det en lang avhandling her)
Fødsel nr 2 var en langt bedre opplevelse enn fødsel nr 1. Kan skrive om begge til sammenlikning
Fødsel 1:
Slimproppen gikk gradvis gjennom ettermiddag/kveld 29.05. Var generelt mer urolig den dagen, og hadde diaré, men ellers var jeg i god form. Våknet av smerter i korsryggen rundt 2-3 tiden på natten. Skjønte raskt at dette var starten på noe, så jeg fikk vekt min mor som jeg da bodde hos. Jeg var ung, og hadde veldig fødselsangst, så jeg ville reise inn tidlig.
Spiste litt mat, ordnet noe greier og tok en dusj. Tror jeg ringte føden rundt 7-8 om morgenen, og dro inn før 10 ihvertfall.
Husker jeg hadde veldig vondt, og det tok ikke lang tid før jeg ba om epidural. Hadde da 4 cm åpning, og ble flyttet på fødestue.
I starten fungerte epiduralen greit, men så stagnerte jeg på 4 cm og måtte få drypp samt at de tok vannet. Smertene var annerledes etter epiduralen (satt kun i ryggen og kjentes ut som tidenes forstoppelse), og var veldig intense.
Resten husker jeg egentlig ikke noe av, før babyen begynte å bli stresset og rommet ble fylt av mennesker. Jeg synes det var helt grusomt fordi jeg var livredd, samt at jeg aldri fikk trykketrang. Han ble tatt med vakuum kl 21.11 på kvelden den 30.05 og de løp rett ut på gangen med ham. Han gråt ikke, så jeg husker ikke annet enn bekymringene mine på dette tidspunktet. De kom heldigvis inn med ham etter en stund, da hadde han litt ekstra surstoff men ellers alt bra.
Fødsel 2:
Hadde blodtilblandet slim på ettermiddagen den 05.12. Fikk svake mensmurringer like etterpå, og tenkte at det kom til å bli fødsel i løpet av de nærmeste dagene.
Klokken 23 begynner jeg å få sterke kynnere som kommer ganske hyppig når jeg er i bevegelse, noe jeg selv tenkte at var maserier, pg sendte derfor mannen i seng med beskjed om at det ikke kom til å bli noe fødsel med det første.
Jeg la meg rundt 12, men halv ett måtte jeg stå opp igjen fordi jeg hadde begynt å få smertefulle tak og ikke klarte å være i ro. Gikk ned på stua for å ikke vekke de andre. Rundt en time senere, bestemte jeg meg for å ta et gram med paracet, rett og slett fordi det gjorde så vondt. Jeg husker jeg skjemtes fordi jeg følte meg så svak som kunne ha så vondt av maserier. Fikk knapt pause mellom hvis jeg var i bevegelse, så det tok flere minutter å komme seg på kjøkkenet.
Jeg gikk tilbake til sofaen, men det var så vondt at jeg gikk opp og vekket mannen. Husker jeg sa til ham "unnskyld at jeg vekker deg, jeg vet du skal på jobb i morgen, men jeg har så vondt. Kan du være så snill og sitte litt med meg til paraceten virker?"
Det tok ikke lange tiden før han mente at vi burde ringe føden, men jeg avfeide ham med at de bare ville be meg gå i dusjen. Så jeg gikk i dusjen, og sa etter litt at han kunne ringe likevel. I dusjen fikk jeg skikkelig trykk ned mot rompa, men hadde fortsatt ikke fått smertene i korsryggen som jeg gikk og ventet på.
Mannen kom inn med telefonen og spurte om jeg klarte å snakke. Jeg tror jeg snakket ca 30 sekunder med de på føden før jeg slengte telefonen tilbake til min kjære.
Da han hadde lagt på, fikk jeg beskjed om at vi bare skulle dra inn.
Jeg ringte barnefar til eldste som kom med én gang. Men jeg kunne ikke dra før jeg hadde ordnet litt.
Vi kjørte til sykehuset litt over kl 3, og på det tidspunktet klarte jeg ikke sitte heller. Jeg tror det var to kvartal unna sykehuset at det faktisk gikk opp for meg at jeg var i fødsel. Frem til da hadde jeg tenkt at jeg skulle inn og be om smertelindring slik at jeg fikk sove litt.
Vi var fremme like før halv fire eller der omkring.
Vi ble møtt av to jordmødre og en jordmorstudent i gangen, og ble tatt med rett inn på fødestue. De måtte dra av meg buksene, for jeg hadde nok med meg selv. Én av de undersøkte meg, og sa at det var full åpning og at hun kjente hodet. Så hører jeg meg selv si "åneeeei, jeg ville ha epidural" og alle lo.
03.42 var hun ute, knappe 15-20 minutter etter at vi ankom sykehuset, og denne gangen fikk jeg en baby rett på brystet.
I ettertid kan jeg ikke forstå at jeg ikke skjønte at jeg var i fødsel før rett før hun kom. Jeg fikk aldri den smerten i ryggen som jeg husket fra første fødsel, og denne var også mye raskere enn jeg hadde forventet. Ikke trodde jeg at jeg ville føde før termindatoen heller.
Synes fødsel nr 2 var helt fantastisk, og vi har ledd mye i ettertid