Hvordan var fødsel nr. 2 kontra nr. 1?

Jolanda

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Og særlig dere som hadde komplikasjoner/opplevde det som traumatisk med nr. 1?

Hvor lenge var du i fødsel med nr. 2 kontra med nr. 1? Opplevde du den som lettere eller ble det tøffere?

Andre ting?
 
Last edited:
Fødsel nummer en var lang, tøff og kjip. 19 timers aktiv fødsel fra fire cm (startet med rier ett døgn tidligere), baby som ikke kom langt nok ned i bekkenet, rier som dabbet av, åpning som krympet :hilarious:, riestimulerende drypp, barnepleiere som mer eller mindre måtte dytte babyen nedover, pressing i en time uten framgang, fikk henne til slutt ut på siste forsøk, store blødninger etterpå, klipp der stingene gikk opp. Jeg var ødelagt i uker etterpå, både fysisk og psykisk.

Fødsel nr to ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning. Selve igangsettings tok tid, kroppen min tok ikke hintet før etter ett døgn med ballong og to døgn med tabletter, men det var bare kjedelig ikke vondt :p Når den først startet så gikk det unna! Tre timer fra første rie gikk vi inn på fødestua, da hadde jeg fem cm. Timen etterpå var det ni cm, og en halvtime etter det igjen var han ute! Tre aktive pressrier, ett kvarter etter at de tok vannet. Ingen klipp, kun pyntesting. Nesten ikke blødninger. Jeg var oppe og travet rundt i gangene så fort jeg slapp ut av fødesenga, i storform :)

Så min erfaring er at fødsel nummer to var en drøm i forhold til nummer en.
 
Og særlig dere som hadde komplikasjoner/opplevde det som traumatisk med nr. 1? (Her var det vannavgang uten at fødselen gikk i gang, hodet var ikke festet, igangsettelse, drypp, 1,4l blødning og narkose med utskrapning)

Hvor lenge var du i fødsel med nr. 2 kontra med nr. 1? Opplevde du den som lettere eller ble det tøffere?

Andre ting?

Jeg hadde en fødsel jeg opplevde som tøff og vanskelig psykisk og er redd for å evt. føde igjen. Håper det kanskje er noen som har noen gladhistorier :)

Jeg hadde ganske lik fødsel som deg med eldste sønnen. Vannavgang uten at det skjedde noe og så tre dager med venting, modningspiller, drypp, riestorm, 1,2 L blodtap og fastsittende morkake som endte med narkose og utskrapning. Etter fødselen var jeg så dårlig at jeg i to dager måtte ha med meg samboeren inn på do i tilfelle jeg besvimte. Fikk ikke ny blodoverføring før mamma kranglet med sykehuset og generelt lite og dårlig informasjon.

Fødsel nummer to var helt annerledes på mange måter og noe av det samme på andre. Kroppen min er tydeligvis god på å lage barn men sykt lite streng på utkastelsesorderen. :p Gikk i mange dager med maserier og var flere ganger på sykehuset fordi vi trodde at nå skjedde det. svake rier med korte mellomrom, men aldri i aktiv fødsel. Klarte å få bli satt igang 10 dager på overtid, men om jeg faktisk ble satt igang eller ikke er usikkert. De skulle ta vannet men det kom aldri mye, men hadde lite også.

Etter en time kom riene tilbake slik de hadde vært de siste dagene men hadde ikke håpet oppe. Kroppen min hadde ropt ulv ulv så mange ganger nå at jeg nesten ikke trodde det ble noe fødsel denne dagen heller så vi gikk å spiste litt før vi gikk tilbake til rommet. Når vi kommer tilbake får vi fødestue før det er vaktskifte, og mens vi venter å ny jordmor går jeg på do, men nå begynner det å gjøre skikkelig vondt. Jordmor kommer inn 15:10. Som hun selv sa: jeg rakk å undersøke deg, sette veneflon-nåla, og så begynte pressriene. Minstemann ble født 15:57, så rask, intens men fantastisk å kjenne kroppen gjøre jobben sin.

MEN endte med over 2 L blodtap og fastsittende morkake denne gangen også. Det ble tatt prøver og de vet ikke hvorfor dette har skjedd meg to ganger men fikk ihvertfall veldig god og riktig behandling på sykehuset denne gangen. Veldig hyggelig personale og formen var mye bedre tross dobbelte blodtapet. Generelt MYE mer fornøyd med 2. fødsel altså.
 
I korte trekk var fødsel nr. 2 raskere, og lettere. Jeg hadde fødeerfaring fra før, og greide derfor å stole mer på egen kropp, i tillegg til at jeg var flinkere til å uttrykke egne ønsker og behov.
 
I korte trekk; fødsel nr 1 varte lenge.. Kjente første tegn til fødsel kl 02 om natta. Han ble født kl 16:37 på ettermiddagen. Fikk epidural, men den virket bare på halve siden av kroppen.. Måtte få drypp etterhvert hvilket ga rier fra helvete! Han var stjernekikker og jeg hadde pressetrang lenge før jeg hadde 10 cm åpning.
Jeg presset i nesten to timer før jeg måtte hjelp av vakuum. Da sank hjertelyden og han måtte ut.

Fødsel nr 2 var en drøm i forhold. Det gikk mye fortere, gikk vel bare et par timer fra aktiv fødsel til hun var ute. Rakk ikke smertelindring, men det gikk veldig fint:) Hun ble født i fostervannsposen og alt gikk kjempefint.
 
Jeg ble satt i gang 10 dg over med nr 1. 6 intensive timer med ekstreme rier uten noe form for pause. Epidural hjalp ikke. Hadde problemer med å få han ut. Klarte det akkurat i tide med dra hjelp fra jordmoren. Han svelget missfarvet fostervann. Og ble derfor innlagt barneklinikken i 4 dager. Husker jeg hadde mareritt i ukesvis etter denne fødselen.

Med nr 2 var det noe helt annet. Rier begynte på natten, men helt levelig. Til og med slik at jeg klarte å hvile gjennom hele natten. På morgen kom de regelmessige med tette mellomrom. Plutselig stoppet alt helt opp i 1 times tid. Dette skjedde flere ganger i løpet av dagen. Riene var hele tiden helt levelig. Så jeg var ikke sikker på om jeg var i fødsel. Så derfor ville jeg heller ikke dra til føden. Plutselig "smalt" det. Riene ble veldig vonde. Som de var gjennom hele fødselen med nr 1. Baby nr 2 var ute 40 min etter dette. Så fødsel nr 2 var ekstremt mye lettere og mindre vond enn nr 1 hos meg:) Håper det blir slik nå med nr 3!
 
17 timer sinnsyke smerter med nr 1, måtte klippe opp og var masse styr og mange folk.

5 timer med kraftige rier til ungen var ute med nr 2. Kun en jordmor og mannen tilstede, en sinnsykt mye bedre opplevelse:) kun en liten rift

Jeg ble mye mindre sliten av fødsel nr 2, kom meg også mye fortere nedentil siden jeg ikke måtte klippe med nr 2
 
Fødsel nr 1 var traumatisk, endte i hasteks. Med infeksjon i livmor i etterkant. Så jeg var veldig sliten og hadde mye vondtden første tiden.

Fødsel nr 2 gruet jeg meg veldig til. Fikk god oppfølging på sykehuset, da jeg for alt i verden ikke ønsket reprise.
Ble satt igang med ballong i uke 39 pga lite fostervann. Fikk raskt rier, og var kun ca 2- 2,5 time i aktiv fødsel. Kun en bitteliten rift, pga det gikk så raskt.
Var oppe å gikk rett etterpå æ, og i kjempefin form:happy:

Anbefaler deg å ta opp det du føler og kjenner på med fastlegen eller jordmor:)
 
Ingen gladhistorie her, nr 2 var mye, mye tøffere. Verste jeg har hatt mtp smerter
 
Vil du utdype?
Den varte akkurat like lenge i timer (2/3 døgn), men jeg hadde rier omtrent uten pause, og de riene jeg hadde var veldig mye vondere enn under 1. fødsel. Smertenivået under 2. fødsel ved 3 cm var som ved 7-8 under 1. fødsel. Så ble det bare verre og verre.

Må sies at jeg ble igangsatt
 
Ved fødsel nr. 2? Jeg ble også igangsatt ved min fødsel og synes riene var grusomme og tilnærmet uten pause. Men jeg har jo ikke noe å sammenligne med.
Ja. Ved fødsel nr 2.

Nei, jeg har jo det. Første fødsel startet av seg selv til termin, og jeg fødte uten smertelindring.

Under andre fødsel skrek og grein jeg, og fikk heldigvis epidural ved 4 cm. 12 smertefulle timer fra 2-4 cm
 
Mest sannsynlig :) Igangsatte fødsler er jo ofte ganske mye vondere.. men ikke alltid
Da klamrer jeg meg til håpet om at en fødsel som starter av seg selv er litt lettere :hilarious:
 
Fødsel nr 1 var veldig mye tyngre enn kr 2.. varte lengre (nesten dobbelt så lang) og syns smertene var værre :dead:
Syns fødslene har gått raskere og vært enklere for hver gang :happy:
 
Med første vil jeg si fødselen var ganske vanlig frem til pressingen. Gikk i rolig og greit tempo fikk epidural på slutten. Når babyen skulle ut hadde jeg pressrier i en time. Var stjernekikker med navlestrengen rundt Halsen og kroppen, i tillegg til kort navlestreng. Måtte klippes for å få han ut. Klarte heldigvis å unngå sugekopp eller tang.

Med nr 2 startet det med vannavgang og deretter rier. Kom ganske tett fra starten med 5 min mellom hver rie, men gikk ganske raskt over til 2 min mellom hver rie. Det var en mer intens fødsel, men gikk til gjengjeld mye raskere! brukte halvparten av tiden samenliknet med første, og kun lystgass til smertelindring. Pressingen var jeg redd for, men det gikk mye bedre. Brukte 1/2 time, men ble klippet den gangen også.

Tar heller en fødsel nr 2 enn nr 1.
 
Back
Topp