Hvordan var din første time til legen etter du ble gravid?

-lilo-

Blir kjent med forumet
Hei alle sammen:happy: jeg er første fødende, så har lite erfaring.

jeg var til legen på tirsdag, der snakket jeg bare smått med legen. Men han skulle bare ha en urinprøve. Tok verken blodprøve eller vekt. Fikk nye time i september da Jeg er 12 uker på vei. Så jeg lurer bare på om det er normal time jeg hadde på tirsdag?:oops:

Last edited:
Var allerede 4+2 hos legen. En prat, gjennomgang av medisiner, blodprøver og urinprøve. Men retningslinjer sier blodprøver rundt uke 12 :) så er nok ikke feil fra legen.

jeg var til legen på tirsdag, der snakket jeg bare smått med legen. Men han skulle bare ha en urinprøve. Tok verken blodprøve eller vekt. Fikk nye time i september da det har gått 12 uker. Så jeg lurer bare på om det er normal time jeg hadde på tirsdag?:oops:
Om 12 uker eller når du er i uke 12?

Du skal ta blodprøver i uke 12. Det er best svar på de den uka. Ellers virkrt det som normal time. Blir mer etterhvert senere i svangerskapet. Men litt etter behov. Noen har jo lette svangerskap og trenger ikke gå så my til legen

jeg var til legen på tirsdag, der snakket jeg bare smått med legen. Men han skulle bare ha en urinprøve. Tok verken blodprøve eller vekt. Fikk nye time i september da det har gått 12 uker. Så jeg lurer bare på om det er normal time jeg hadde på tirsdag?:oops:

Det er helt vanlig. Første svangerskapskontroll gjøres gjerne rundt uke 12 :)

Jepp. Helt normalt å ikke gjøre noe før uke 12.
Hatt 3 svangerskap, senest i 2019, og alle var sånn.

Første svangerskapskontroll gjennomføres mellom uke 8 og 12. Da skal man fylle ut svangerskapskortet sammen med legen. Vekt, blodtrykk, urin og alle blodprøver skal tas. Valg av sykehus blir også gjort slik at legen kan sende henvisning til ordinær ultralyd.
Legebesøk før uke 8 gjennomføres som regel i den duren du hadde nå, og ved behov.

Har hatt første time rundt uke 12 i mine svangerskap, og da har vi tatt blodprøver, tatt vekt, fått helsekort, søkt fødeplass o.l.
Så det er nok helt normalt at de ikke gjorde mer nå så tidlig:)

Om 12 uker eller når du er i uke 12?

Du skal ta blodprøver i uke 12. Det er best svar på de den uka. Ellers virkrt det som normal time. Blir mer etterhvert senere i svangerskapet. Men litt etter behov. Noen har jo lette svangerskap og trenger ikke gå så my til legen

Jeg mente når jeg er 12 uker påvei:oops:

Min første time var for å få sykemelding i uke 6-7 pga ekstrem svangerskapskvalme :wacky: og var og målte hcg pga tidligere aborter. Ellers er det uke 12 som de tar blodprøver osv :happy:

jeg mener jeg er ca på vei neste time, da snakket han om jeg antageligvis var 12 uker på vei da

Ja, da stemmer det. Før uke 12 er det ikke så mye som gjøres om ikke du trenger sykemelding eller noen medisiner også blir det blodprøver, fylle ut skjema og div på første svangerskapskontroll som gjøres en gang mellom uke 8 og 12, men mange legekontor venter helst til uke 12.

Jeg var i uke 8 forrige gang jeg var gravid. Var ny lege. Det jeg stusset litt på var at jeg fikk beskjed om å kle av meg, og hun foretok en gyn.undersøkelse for å kjenne på størrelse på livmoren. Har ikke gjort det med de andre.. Noen som har vært borti det før? Dagen etter begynte jeg å spotte brunt, og begynnende sa var et faktum.. Vet ikke om det var en tilfeldighet, men jeg kommer til å nekte plent at hun skal kjenne denne gangen hvis hun mener at det skal gjøres..

Jeg var hos legen første gang i uke 4+ noe, men da kunne hun bare bekrefte graviditet med en vanlig test. Fikk også småkjeft fra de i resepsjonen og de spurte på en frekk måte "Jah, hva er grunnen til at du oppsøker lege så tidlig da?..." Fortalte at jeg har søsken med en sjelden og alvorlig genfeil, så jeg ønsket å snakke med legen ang det. (Hun purret på sykehuset)

fikk komme tilbake i uke 6 for å ta blodprøver, for det er visst en 6ukers grense på noen av prøvene i følge legen. Da målte hun heller ikke alt hun skulle, og hadde jeg ikke mast meg til prøvene hadde jeg fortsatt gått med veldig lave jernlagere..

Men ja, det høres ut som en normal første kontroll hos legen

Jeg var i uke 8 forrige gang jeg var gravid. Var ny lege. Det jeg stusset litt på var at jeg fikk beskjed om å kle av meg, og hun foretok en gyn.undersøkelse for å kjenne på størrelse på livmoren. Har ikke gjort det med de andre.. Noen som har vært borti det før? Dagen etter begynte jeg å spotte brunt, og begynnende sa var et faktum.. Vet ikke om det var en tilfeldighet, men jeg kommer til å nekte plent at hun skal kjenne denne gangen hvis hun mener at det skal gjøres..
Dette var vanlig da jeg fikk mine jenter i 2000 og 2005. Ble så glad da jeg fant ut at sånn var det slutt på da jeg fikk igjen i 07 og 09

Back
Topp