Hvordan var din fødselsopplevelse?

M

Moderator Steffen

Guest
Ble det som du trodde? Eller gikk det helt annerledes? Er du fornøyd, eller er det noe som helst kunne ha vært annerledes om du fikk velge? :)
 
Den ble ikke som jeg trodde, den ble veldig mye bedre! En sånn drømmefødsel!
 
Hadde keisersnitt, vet ikke om det teller.

Men veldig fornøyd, ville definitivt gjort det samme om jeg kunne valgt på nytt :)
 
Jeg fikk en veldig fin fødsel selv om den ikke ble slik jeg hadde trodd.

Fødselen måtte settes i gang (med ballong etterfulgt av at de tok vannet) så litt annen start enn jeg hadde trodd. Og i og med at babyen måtte overvåkes kontinuerlig kunne jeg ikke i badekaret. Men det gikk fint det og. Jeg fikk mulighet til å bevege meg en del likevel. Satt mye i sånn child's pose stillinng i senga, eller på treningsball (og gynga mellom riene). Mannen ble også brukt til "hengestativ" under riene - måtte prøve å strekke ryggen så godt det lot seg gjøre for riene satt i ryggen.

Det gikk fort og intenst, hyppige rier med lite pause mellom, men heldigvis hadde jeg lydspor med fødselshypnose på øret som hjalp meg å finne ro til avslappning av kroppen og til rolig pust. Fødselshypnose var gull verdt, om enn ikke fullt så effektv som forrige fødsel (men det var fordi jeg den gang var i badekaret under åpningsfasen, og der fikk jeg bedre lindring for riene i ryggen). Men hypnosen hjalp meng å finne fokus og jobbe med kroppen, og den tok toppen av riene. Helt på slutten måtte litt lystgass til for å ta de toppene, men da var det ikke lange tida før hun var ute:love7
 
Min opplevelse var annerledes enn sist! Sist gikk alt på skinner og veldig fort. Tok bare 5 t denne gangen, men følte jeg møtte på en del hinder underveis. (misfarget fostervann, feber, babyen satt fast, lite fremgang så fikk riestimulerende drypp, mistet mye blod osv.) Men - ungen er trygt ute og alt i alt så gikk det jo veldig fint! :) Bare en litt annen opplevelse enn sist.
 
Den var i bunn og grunn ganske fin, ble bare litt satt ut av at han kom en uke før termin.

Og at det gikk så fort - var 6t i aktiv fødsel, halvparten av første gangen. Og der første tok en time å presse ut, kom nr to på 6minutt :O
 
Det gikk som forventet (og ganske fint) fram til det plutselig gikk fra 7cm til full åpning på noen minutt. Etter det mistet jeg kontrollen litt. Fram til da jobbet jeg meg gjennom riene med lystgass og det gikk veldig greit. Den siste biten var så vondt at jeg ikke klarte med lystgassen mer og lå og skrek om epidural. Presseriene kom brått på for alle involverte. Heldigvis gikk det hele ganske fort. Og resultatet er jo fantastisk [emoji173]️
(Det stikk motsatte av forrige fødsel som tok laang tid men var mye mer kontrollert og rolig)
 
Gikk greit! Rier starter kl 6 om morgenen, fikk kledd på storebror og meg selv, satt i bilen kl 07.00. 30 min kjøretur for og levvere til mormor og deretter 1 times kjøretur til sykehus. Fremme 08.30 opp på fødeavdelingen 08.40 ble undersøkt og hadde 6 cm åpning, kl 08.55 vart det 10 cm og lillesøsster ble født 09.04 på ei press rie... gikk altfor fort for min del! Følte jeg ikke hadde noe form for kontroll på kroppen! Endte også med att lillesøsster har låsninger i bekken og nakke og går nå til behandling til kiropraktor!
 
Ble mye bedre enn jeg trodde! Gikk på overtid og var forberedt på at det ikke ville skje noe før igangsetting.
Da jeg hadde ingen tegn til at noe snart skulle skje.

Hadde time klokken 09:30 for igangsetting. Klokken 08:30 fikk jeg magevondt som jeg kanskje trodde var rier. Ringte føden, fikk komme inn. Var i grunn litt forberedt på at jeg ble sendt hjem igjen (eller bare gikk videre til igangsetting-timen).
Etter mye prat og tildeling av jordmor og rom, så ble det endelig klart for undersøkelse klokken 10:00. Jordmor ble overrasket over at jeg allerede da hadde 8 cm åpning, mtp. at jeg "kanskje trodde jeg hadde rier". (Sa jeg var forberedt på å dra hjem også hvis det viste seg at det var begynnende åpning, da jeg ville bruke minst mulig tid på sykehuset)

12:00 var den lille ute :)

Følte jeg fikk akkurat passe tid. For som nevnt, ville jeg heller ikke tilbringe alt for lang tid på sykehuset. Det tok en del pressrier før den lille var ute (og det sprengte virkelig på). Kan ikke si noe annet enn at det var virkelig vondt og jeg fikk heller aldri tid til smertestillende. Men til gjengeld virka det som om kroppen ikke hadde spesielt hastverk mellom pressriene, så fikk 4-5 minutter mellom hver rie. Altså, da gjør det skikkelig vondt når hun går cm for cm nedover (skikkelig !! spreng), men til gjengjeld fikk jeg ingen rifter, kun overfladiske skrubbsår - og jeg fikk faktisk slappet av mellom riene (merkelig nok, skjønner ikke hvordan, men jeg gjorde det).
 
Det gikk mye verre enn det jeg hadde trodd og jeg ble veldig tatt på sengen.

Ble igangsatt en mandagskveld med den nye typen ballong, dobbel ballong. Den datt ut tirsdag etter 13 timer. Deretter vaginalgel x2 på tirsdag, onsdag og torsdag uten noe mer modning. Vannet gikk natt til torsdag og ingenting skjedde etter det heller. Fredagsmorgen ble vi satt igang med riestimulerende drypp klokken 07:00, klokken 08:00 måtte de slå det av da jeg hadde gått fra 0 rier til skikkelige sterke rier. Hadde da åpnet seg med 1,5 cm. Ikke lenge etterpå fikk jeg epidural for smertene i det gamle keisersnitt arret mitt var grusomme. Jeg skreik å ropte av redsel og smerter, for jeg har aldri opplevd noe så heftig før. Epiduralen tok bort det meste av smerter i magen, men ikke det enorme presset i magen. Derfor fikk jeg også fødespinal ved 4 cm. Fra 4 cm til 10 cm gikk det 3 kvarter og jeg kjente INGENTING. Etter en stund med full åpning kom smertene tilbake og jeg fikk pressfølelse. Fra jeg fikk lov til å presse til han var ute så var det gått under 15 minutter. Fikk ingen rifter eller slikt, bare et pittelite skrubbsår.

Nå i ettertid tror jeg at skal jeg ha flere barn så blir det keisersnitt.
 
Back
Topp