Hvordan var din fødsel? :)

Pingis

Gift med forumet
Oktoberskatter 2014
Marslykke 2016
Junibarna 2019
Dere som har barn fra før..Vil dere fortelle om deres tidligere fødseler? Hvordan startet den? Tok den lang tid? Skjedde det noe? Etc..

Har to styrtfødsler bak meg så begynte helt plutselig nesten rett på pressriene så har veldig dårlig tid å komme meg på sykehus;)

Hadde en lang fødsel sist. Startet med at slimproppen gikk og tegningsblødninger søndag morgen. Regelmessige rier fra litt ut på dagen, etter at jeg ble strippet på overtidskontroll. Sterke rier fra søndag kveld. Etter en lang natt og en lang dag ble gutten tilslutt forløst med tang mandag kveld. Håper på en vanlig forløsning denne gangen, uten hjelp av tang/vakum. :-)

Hadde mageknip og var dårlig i noen dager før vannet gikk. Vannet gikk på termindatoen. Men merket ikke riene før to dager senere... Og fra aktiv fødsel (dvs 3 cm åpning) så tok det 15 timer før hun var ute. Jeg hadde veldig store smerter allerede ved 3 cm og fikk epidural etter hvert. Det endte med vakuumforløsning. Noe av det jævligste jeg har vært borti. Jeg fikk ikke mer epiduralbedøvelse på det tidspunktet, så det var bare en ubeskrivelig smerte. Trodde aldri jeg skulle ønske å gå gjennom en fødsel igjen, men det er utrolig hva jeg gidder :P håper neste fødsel går raskere og av seg selv.

Hadde en kjapp og fin fødsel, til tross for igangsettelse. Ble satt i gang tre uker før termin. Ble flyttet fra obs.post til føden litt over midnatt. Etter de tok vannet ble riene skikkelig heftig, fikk epidural i tilfelle hastekeisersnitt (pga. estimert lav fødselsvekt hos barnet). Tok ikke lang tid fra epiduralen var satt til full åpning. Rundt halv tre på natten var hun født :-)

Kjapt og greit. Vannet gikk halv tre om natta, riene begynte å murre i tretida. Jeg ringte inn når vannet gikk men de ville vente til halv ni før jeg kom på kontroll. Ringte inn klokka fem og da det var ganske vondt nå, men riene var ikke regelmessige. Fikk beskjed om at jeg antakeligvis ville sendt hjem etter kontroll på morgenen og komme tilbake på kvelden. I halv sju tida klarte jeg nesten ikke puste. Og alt jeg tenkte på var at jeg skulle ha denne intense smerten helt til kvelden!! Det kom jeg ikke til å klare, jeg måtte ha epidural! Jeg ringte inn og fikk beskjed om å komme inn. Mannen skulle lufte bikkja og ville gi han en "god tur". Jeg ville ta livet av han.. "tror IKKE du skal bruke så lang tid" klarte jeg å frese til han. Vi var på sykehuset i åtte tiden, fikk komme på kontroll og hadde 10cm åpning! Jordmor var overrasket, og sa at her blir det baby i formiddag! Jeg fikk lystgass og varm rispose i ryggen. Etter 1,5 time med litt ueffektive pressrier, en barnelege som presset på magen og jordmor som satte akupunktur for å trigge rier, kom jenta vår ut 11.28

Jeg tror jeg hadde drømmefødselen sist gang.
Riene startet kl 16, fire dager før termin, i det jeg skulle hente sambo på jobb - han gikk i 5 ukers ferie+permisjon den dagen. De tok seg sakte opp utover kvelden. Hadde nok skjedd fortere hvis jeg hadde holdt meg i bevegelse og ikke satt meg ned i 18-tiden. Ved midnatt gikk jeg og la meg, men da var de såpass sterke at jeg ikke klarte å sovne, selv om det var ca 10 min mellom. Kl 3 kastet jeg opp av dem (jeg kaster ofte opp av menssmertene og, så det var jeg forberedt på). Bilen var klar, fødebagen pakket, det var bare ta med maten og drikken fra kjøleskapet.
Det var en guffen biltur til sykehuset, satt på flere håndklær for sikkerhets skyld. Sambo prioriterte å stoppe for rødt lys kl 0315 om natten. :rolleyes:
Ved undersøkelsen 0330 hadde jeg 3 cm åpning og fikk beskjed om å dra hjem og slappe av noen timer. Jeg nektet og endte opp med å spy utover gulvet på undersøkelsesrommet. Da fikk jeg bli. :p Opp i badekar for smertelindring, det var deilig. Masse telys som var tent på rommet, veldig fin stemning. Har litt dårlig tidsbegrep, men jeg mener jeg lå der en liten time. Da ba jeg om epidural, jeg var så sliten av å ikke ha fått sovet noe at jeg ønsket en pause. Jordmor brukte litt tid på å komme inn, og plutselig måtte jeg på do, så jeg måtte ut av badekaret. Føltes ut som jeg måtte nr to, men fikk ikke til noe. Jordmor skulle undersøke meg før hun bestilte epiduralen. Jeg fikk deretter beskjed om å presse ut ungen først, for her var det full åpning. Pressriene kjennes tydeligvis ut som man bæsjer på seg. :p
Igjen så er tidsbegrepet mitt ganske ullent, det tok antakelig mellom 15 og 30 min før lille var født. Det var utrolig vondt, men jeg kjente samtidig at kroppen er laget for dette. Da hodet var ute var det plutselig greit, da gikk resten fort og jeg fikk lille klumpen min på magen. <3

Jeg gruer meg ikke til neste fødsel, men kommer til å slappe av mer før riene blir for sterke. Jeg hadde vært våken i nesten et døgn da fødselen var over, og første tanke jeg hadde da babyen var ute var at "nå kan jeg endelig få sove litt".

Så gøy å lese om dei forskjellige fødselene dere har hatt :D

Min fødselshistorie er litt lang og startet 5 dager før gutten var født. Hadde vært på gravidtreff på kjøpesenteret med noen venninder og rett før mannen skulle hente meg så måtte jeg på do å da jeg skulle til å røyse meg fra doskåla så gikk vannet :p ringte sykehuset og fortalte det og de ville ha meg inn på en sjekk. Mannen kom og hentet meg og på vei måtte han innom butikken å kjøpe store bind, for ville ikke få fostervann på meg eller i bilen..så var det på sykehuset å bli sjekka å der var det ingen åpning..endte med at de ville skrive meg inn. Morgenen etter blei det først prøvd å få igang ting med ballong, den sprakk etter et par timer å hadde ikke hjulpet noe. Å utover de neste 4 dagene fikk jeg 4 modningspiller og blei strippet 1 gang..ingenting hjalp! Så på søndag kveld den 5 dagen hadde jeg 1.5 cm åpning å da satt de meg igang med drypp ca 19 på kvelden. Å fy F*** det var vondt!! Etter 1 time var det ingen virkning av dryppet. Kroppen stritta helt imot. Så de skrudde det opp så jeg fikk maximalt drypp..å ved hver rie rista heie kroppen å spente alle muskler så jeg låg bare å ristet i senga. Fikk i 1 -2 tiden epidural, selv om jeg bare hadde 2-2.5cm åpning...jeg var da så utslitt at de bestemte å gi meg max dose med epidural og. Å gud det var som å komme i himmelen! Vart helt vekk..sovnet mellom hver rie å riene var ikke vonde lenger ♡ fra jeg fikk epidural til ca 4 på morgenen gikk jeg fra ca 2.5 cm til 9. Å da begynte pressriene å melde seg. Fikk ikke lov å presse enda sia jeg ikke hadde full åpning. De skrudde av epiduralen så jeg skulle vær mer tilstede når jeg presset..en gang mellom hall 5 og 5 begynte jeg å presse å fy søren det er en ut av denne verden opplevelse å føde! :p Da de såg hode begynte babyen å miste pulsen..den gikk fra 150-70/80 på sekundet og da blei det mye styr..kom inn 4 ekstra leger å fra det plutselig blei bestemt at han måtte bli tatt med vakum + de måtte klippe, til han var ute trur jeg bare var snakk om ei 2 minutt eller noe!! Klokka 05.30 fikk jeg den nydeligste gutten på brystkassen som skreik av full hals, med et stort alien hode(vakum). Å i det øyeblikket viste jeg at jeg gjør gledelig dette flere ganger ♡♡

Jeg våknet av at proppen gikk- klokken halv 7 på morgenen termindatoen. Kom meg til dusjen, og vannet gikk. Riene begynte umiddelbart og dro til sykehuset kl 7- var framme 8. Da hadde jeg 6 cm åpning. En time senere var jeg klar til å presse. Og 10.05 var sønnen min ute :) 5095 g liten ;)

Fødselen min var fin, men laaaang. Fra første rie (da jeg skjønte at det var det iallefall) til minstemann kom tok det vel 53 timer.. Det var ikke alt for vondt i begynnelsen, problemet var mest det at jeg ikke fikk sove noe. Hadde holdt på hjemme i 1 1/2 døgn før vi kjørte til sykehuset, og da stoppet det helt opp selvfølgelig. Jeg var sliten, og helt på gråten - tenkte at nå blir jeg sendt hjem. Men de var helt supre på sykehuset, jeg fikk et rom og en seng å slappe av i, og noe å sove på. Fikk selvfølgelig ikke sove, men etter å slappe av noen timer kom riene tilbake og regelmessige. Blei flyttet inn i føderommet, og fikk tatt et langt deilig bad. Var i aktiv fødsel i 16 timer, så det tok sin tid, men hadde heldigvis gode pauser mellom riene. Masse tid til prat og tulling (spesielt med lystgassen) før det hele blei jæ.... vondt på slutten. Fikk epidural fordi kroppen var så sliten, men den fungerte dessverre bare på høyre side, så det hjalp lite. Men vi kom oss gjennom det. Etter å hå presset en times tid kom han endelig. Noen sting blei det vel, men ikke noe alvorlig. Det var vondt og intenst, men også en fin opplevelse. Har ingen problemer med tanken på å føde igjen:) Værre med mannen min, han følte seg veldig hjelpeløs på slutten og syns det var forferdelig å ikke få gjort noe..selv om jeg har prøvd å forklare at det at han var der for meg hele tiden betydde alt for meg, og jeg syns han var en fantastisk støtte:)

Fikk rier i 21-tiden på kvelden. Gikk og la meg, og våknet igjen i 2-tiden. Da var det 7-8min mellom riene og de varte i ca 1 min. Har en times kjøretur til sykehuset, så ringte for å høre når jeg burde komme. Fortalte at både mamma og søstra mi har hatt tre raske fødsler hver, og at svangerskapet mitt var veldig likt som deres. Fikk beskjed om at som førstegangsfødende kom det til å ta tid, så jeg skulle ta et par paracet og legge meg. Gjorde det, og småduppa litt mellom hver ri. I 0530-tiden tok riene seg opp til gangs, da var det 2-3min mellom og varte i ca 30 sek. Gikk i dusjen, før jeg ringte føden igjen. Hadde problemer med å snakke, da riene kom så tett. Fikk beskjed om at nå kunne jeg komme. Kom inn på sykehuset 0715 og ble sjekket 0730. Da hadde jeg 4cm åpning. Ble overført til fødestue og fikk bli litt kjent med jordmor. Satte meg i badekaret, men synes det var ubehagelig, så kom fort opp igjen. Lå i senga etter dette, og nå skjønte jeg hva venninna mi mente da hun sa det kjentes ut som å bæsje en vannmelon Spurte om jeg kunne få epidural. Jordmor sjekket åpning, som da var 6cm. Ringte anestesilegen og gjorde klar epiduralen. Da neste ri kom trodde jeg at jeg skulle dø, og sa jeg følte for å presse. Ble sjekket, og da var det 10cm åpning. Følte det såå befriende da jeg endelig fikk presse, og synes de verste smertene forsvant. Tror jeg presset 7-8 ganger før hun var ute kl 1005.

Fikk beskjed om å komme tidligere neste gang.
Gleder meg til å fø igjen

Begynte med høy vannavgang (lite hull øverst, bare litt fostervann kom ut) på formiddagen. Var på sjekk på sykehuset, og fikk beskjed om å komme inn kl 9 dagen etter for igangsettelse. Gikk en tur i byen med mannen, og begynte å få litt vondt etter hvert. I alle fall såpass at jeg ville ta trikken hjem istedenfor å gå.

Hjemme spiste vi og så på tv. Mannen syntes etter hvert at det virket som jeg hadde vondt, men jeg syntes det gikk helt greit. Han mente vi skulle til sykehuset. Vi hadde fått beskjed at vi i alle tilfeller måtte ringe, og ikke bare møte opp, tidenes regnvær og storm gjorde at telefonlinjene var nede, så vi fikk ikke ringt. Men jeg liker å følge regler, så jeg nektet å dra til sykehuset uten å ha ringt først :D

Til slutt ble mannen så lei, at han halte meg ut i bilen, og kjørte oss til sykehuset. Der ville de sende med hjem igjen, siden vi kom midt i vaktskiftet, og det ikke virket som jeg hadde så vondt, men mannen nektet å ta meg hjem uten undersøkelse.

Jeg fikk undersøkelse, og det viste seg at jeg hadde 4 cm, så de sendte meg ikke hjem likevel. Jeg dusjet, kastet opp, fikk akupunktur, badekar og lystgass. Etter 3,5 timer inkludert 15 minutter med pressrier fikk vi vår lille jente <3

Smertene var jo helt skrekkelige, og jeg trodde lenge jenta skulle være enebarn pga det, men så fikk vi visst en gutt (med hasteKS) etter 2,5 år, og nå venter vi på nr 3. Spent på hvordan det blir denne gangen!

3 uker før termin var vi ute på tur i fjellet i nydelig solskinn. På vei ned, begynte jeg å få kynnere og vi bestemte oss for å skynde oss hjemover siden området vi var i var såpass avsidesliggende. Kynnerne ble litt sterkere etterhvert, ikke vonde, men ubehagelige. Da vi kom hjem var klokka ca 18 og jeg gikk og la meg i badekaret. Klokken 20 ringte vi føden for å høre om vi skulle komme inn. Riene var fortsatt ikke særlig vonde, men regelmessige hvert 3. min. Vi fikk beskjed om å komme ned, og da de sjekket hadde jeg 4-5 cm åpning, så jeg ble lagt inn. 2 timer senere kom jm og tok vannet, og da først kom de forferdelige riene. Heldigvis fikk det også fart på sakene, og kl 23 var lille jenta vår ute. Hun ble født i badekar, noe som var en fantastisk opplevelse og jeg håper virkelig å få det denne gangen også.

Back
Topp