Jeg tror jeg hadde drømmefødselen sist gang.
Riene startet kl 16, fire dager før termin, i det jeg skulle hente sambo på jobb - han gikk i 5 ukers ferie+permisjon den dagen. De tok seg sakte opp utover kvelden. Hadde nok skjedd fortere hvis jeg hadde holdt meg i bevegelse og ikke satt meg ned i 18-tiden. Ved midnatt gikk jeg og la meg, men da var de såpass sterke at jeg ikke klarte å sovne, selv om det var ca 10 min mellom. Kl 3 kastet jeg opp av dem (jeg kaster ofte opp av menssmertene og, så det var jeg forberedt på). Bilen var klar, fødebagen pakket, det var bare ta med maten og drikken fra kjøleskapet.
Det var en guffen biltur til sykehuset, satt på flere håndklær for sikkerhets skyld. Sambo prioriterte å stoppe for rødt lys kl 0315 om natten.
Ved undersøkelsen 0330 hadde jeg 3 cm åpning og fikk beskjed om å dra hjem og slappe av noen timer. Jeg nektet og endte opp med å spy utover gulvet på undersøkelsesrommet. Da fikk jeg bli.
Opp i badekar for smertelindring, det var deilig. Masse telys som var tent på rommet, veldig fin stemning. Har litt dårlig tidsbegrep, men jeg mener jeg lå der en liten time. Da ba jeg om epidural, jeg var så sliten av å ikke ha fått sovet noe at jeg ønsket en pause. Jordmor brukte litt tid på å komme inn, og plutselig måtte jeg på do, så jeg måtte ut av badekaret. Føltes ut som jeg måtte nr to, men fikk ikke til noe. Jordmor skulle undersøke meg før hun bestilte epiduralen. Jeg fikk deretter beskjed om å presse ut ungen først, for her var det full åpning. Pressriene kjennes tydeligvis ut som man bæsjer på seg.
Igjen så er tidsbegrepet mitt ganske ullent, det tok antakelig mellom 15 og 30 min før lille var født. Det var utrolig vondt, men jeg kjente samtidig at kroppen er laget for dette. Da hodet var ute var det plutselig greit, da gikk resten fort og jeg fikk lille klumpen min på magen. <3
Jeg gruer meg ikke til neste fødsel, men kommer til å slappe av mer før riene blir for sterke. Jeg hadde vært våken i nesten et døgn da fødselen var over, og første tanke jeg hadde da babyen var ute var at "nå kan jeg endelig få sove litt".