Hvordan var det å gå fra 2 til 3 barn??

L

Luna30

Guest
Vi har to barn, fast jobb, hus å bil. Vi har ikke snakket om å få flere barn men vi tuller litt med hverandre om det..
Vi skulle gjerne hatt et større hus først, kanskje jeg skulle hatt en større stilling, men hva om det aldri skjer? :confused:
Jeg kjenner at jeg har veldig lyst til å få et barn til men det som stopper meg er økonomi og at vi har et lite hus....

Noe som har 3 eller flere barn og "normal" lønn og klarer dere fint??

Last edited by a moderator:
jeg har to stykk, så kan ikke svare på alt du spør om, men hvis dere vil ha en til så anbefaler jeg aboslutt å søke om nytt lån før dere får nummer 3. Bankene skrenker inn veldig mye på likviditet fra 2-3 barn om man ikke har veldig høy inntekt dessverre. Men med jobb tenker jeg at det kan jo ordne seg i fremtiden :)

Vi har to barn, fast jobb, hus å bil. Vi har ikke snakket om å få flere barn men vi tuller litt med hverandre om det..
Vi skulle gjerne hatt et større hus først, kanskje jeg skulle hatt en større stilling, men hva om det aldri skjer? :confused:
Jeg kjenner at jeg har veldig lyst til å få et barn til men det som stopper med er økonomi og at vi har et lite hus....

Vi prøver på nr 3 og har helt normal lønn begge to. Etter hvert vil vi ha større plass, men er først når barna blir større selv at det blir behov. Det kommer veldig an på hvordan dere vil leve, og hvilke ønsker som er størst. Vi vil heller ha flere barn og leve med litt mindre hus, færre reiser osv.

jeg har to stykk, så kan ikke svare på alt du spør om, men hvis dere vil ha en til så anbefaler jeg aboslutt å søke om nytt lån før dere får nummer 3. Bankene skrenker inn veldig mye på likviditet fra 2-3 barn om man ikke har veldig høy inntekt dessverre. Men med jobb tenker jeg at det kan jo ordne seg i fremtiden :)
Ja ikke sant, det er kanskje lurt ja.

Vi prøver på nr 3 og har helt normal lønn begge to. Etter hvert vil vi ha større plass, men er først når barna blir større selv at det blir behov. Det kommer veldig an på hvordan dere vil leve, og hvilke ønsker som er størst. Vi vil heller ha flere barn og leve med litt mindre hus, færre reiser osv.
Ser ikke på det å ha større hus som et stort behov, men kanskje bare et ønske. Vi har "bare" 3 soverom, men stoor tomt, så påbygg har vert snakk om også, men ikke billig det heller... Kjenner jeg stresser fordi alt tar så lang tid, er snart 34 år :confused:

Ser ikke på det å ha større hus som et stort behov, men kanskje bare et ønske. Vi har "bare" 3 soverom, men stoor tomt, så påbygg har vert snakk om også, men ikke billig det heller... Kjenner jeg stresser fordi alt tar så lang tid, er snart 34 år :confused:
Vi har også 3 soverom, de minste (hvis vi får 1 til) må da dele. Nei, er dyrt å leve for tiden:wtf: Hva stresser du med, hus og jobb eller barn?

Bor i en 4 roms leilighet der 3 soverommet er en del av stuen. Og vi venter nr 3. Ja vi er på boligjakt men sykt vanskelig. Men får vi ikke flyttet før så får vi det til med 3 i leiligheten

Jeg kjenner at jeg har veldig lyst til å få et barn til men det som stopper meg er økonomi og at vi har et lite hus....

Hvis dere begge ønsker 3 barn, så kjør på. Jeg har selv bare ett søsken og det er sårt når denhar flyttet og kontakten er minimal. Har vokst opp i en familie hvor jeg selv hadde et nært forhold til mine onkler og tanter og kusiner. Så det er sårt at mine barn ikke har det.

Hvis dere ønsker det, så får dere det til. Vi fikk vårt 3 barn når det ikke "passet" og hadde verken råd eller stort hus. Men vi har jobbet for det vi ønsker oss, tok mer utdanning, sparte masse og har nå helt ok jobber med gjennomsnittlig lønn og digert nytt hus.
Savner noen ganger det lille huset vårt! Ungene har ikke vondt av å dele rom :Heartred de har hvert sitt soverom og egen tv stue. Men vil helst sove sammen.

Vi venter nr3 nå til sommeren.

Vi bygde hus i 2021 basert på to barn da vi eeeegentlig var ferdige. Nå har vi heldigvis 4 sov, men nå går kontor/gjesterom til eldste. For meg var det verst at det ble forskjell på rom-størrelsen, noe jeg ser i ettertid var helt teit, for begge ungene sloss om å få det (det er mye mindre, men det har eget wc)
Økonomisk sett er vi kanskje innenfor normalen/ øvre sjiktet av normalen, men jeg tenker at vi klarer dette! Det var et ønske om en til selvom det blir et greit aldersspenn (minste blir 6 år).
Tenker også at unger kan faktisk dele rom. Man gjorde jo det før, når man bodde opptil flere generasjoner under samme tak. Jeg blir 33 i år så for meg var det nå eller aldri :-) klaffet i pp2 så regner med det var meningen ❤️ masse lykke til i valget.

Vi har også 3 soverom, de minste (hvis vi får 1 til) må da dele. Nei, er dyrt å leve for tiden:wtf: Hva stresser du med, hus og jobb eller barn?
Stresser med at vi ikke kommer noe vei med huset og at jeg blir eldre :p å økonomien selvfølgelig

Bor i en 4 roms leilighet der 3 soverommet er en del av stuen. Og vi venter nr 3. Ja vi er på boligjakt men sykt vanskelig. Men får vi ikke flyttet før så får vi det til med 3 i leiligheten
Jeg tenker at om er så heldige å bli gravide igjen så får vi det til her vi bor, har selv oppvokst med 3 søsken så vi delte rom leeeeenge..:p

Hvis dere begge ønsker 3 barn, så kjør på. Jeg har selv bare ett søsken og det er sårt når denhar flyttet og kontakten er minimal. Har vokst opp i en familie hvor jeg selv hadde et nært forhold til mine onkler og tanter og kusiner. Så det er sårt at mine barn ikke har det.

Hvis dere ønsker det, så får dere det til. Vi fikk vårt 3 barn når det ikke "passet" og hadde verken råd eller stort hus. Men vi har jobbet for det vi ønsker oss, tok mer utdanning, sparte masse og har nå helt ok jobber med gjennomsnittlig lønn og digert nytt hus.
Savner noen ganger det lille huset vårt! Ungene har ikke vondt av å dele rom :Heartred de har hvert sitt soverom og egen tv stue. Men vil helst sove sammen.
Det passer jo aldri å få barn, så om samboeren vil ha flere så tror jeg ikke at vi skal vente så mye lenger. Har selv 3 søsken og glad for det, vi hadde ikke den letteste barndommen men vi hadde hverandre:Heartred

Vi venter nr3 nå til sommeren.

Vi bygde hus i 2021 basert på to barn da vi eeeegentlig var ferdige. Nå har vi heldigvis 4 sov, men nå går kontor/gjesterom til eldste. For meg var det verst at det ble forskjell på rom-størrelsen, noe jeg ser i ettertid var helt teit, for begge ungene sloss om å få det (det er mye mindre, men det har eget wc)
Økonomisk sett er vi kanskje innenfor normalen/ øvre sjiktet av normalen, men jeg tenker at vi klarer dette! Det var et ønske om en til selvom det blir et greit aldersspenn (minste blir 6 år).
Tenker også at unger kan faktisk dele rom. Man gjorde jo det før, når man bodde opptil flere generasjoner under samme tak. Jeg blir 33 i år så for meg var det nå eller aldri :) klaffet i pp2 så regner med det var meningen ❤️ masse lykke til i valget.
Ja dele rom er ikke et problem, det ordner seg en gang:) Bare synd banken gir mindre lån til de som har flere barn, burde være omvendt:confused:

Synes det er alt for stort fokus på at ting skal være så stort og perfekt for å sette et barn til verden. Å måtte ha stort hus med 4+ soverom med tre barn er ikke en nødvendighet, men det er klart at mange foretrekker det. Standarden i dag er at alle skal ha mye plass, mye penger, ferie i diverse fornøyelsesparker og ørten fritidsaktiviteter. Det går fint an å leve i et mindre hus og ta storferien annenhvert år. Barn MÅ ikke ha hvert sitt soverom.

Vi prøver på nr 3 nå og planlegger å flytte fra enebolig med 4 soverom til en mye mindre leilighet med tre soverom. Det kommer til å gjøre livet enklere for oss. Det koster mer å ha et stort hus. Barn er en større prioritet enn å ha mer plass, dessuten er våre to barn misfornøyde med å ha hvert sitt soverom uansett. De blir nok glade når de kan dele rom igjen!

Vi blir å bruke det tredje soverommet i leiligheten til kontor den første tiden, har null problemer med å la baby sove inne hos oss. Hele hurven kommer som regel opp i senga vår i løpet av natta uansett, så soverommet vårt har ikke vært privat på 7 år :hilarious:

Når vi flytter til mindre bolig blir det mye mindre plass. Men hvis man tenker over det finnes det mange gode argumenter for å bo mindre; det koster mindre, man har mindre plass å holde ryddig, vaske og vedlikeholde i tidsklemma, og man har mindre plass å fylle opp med drit! Akkurat nå holder vi på å tømme huset for søppel og ting vi ikke har bruk for. Hele uthuset på 30 kvadrat er fylt opp til randen, jeg kødder ikke! Vi trenger ikke så mye ting, men det hoper seg lett opp når man har plass, som å stue vekk gamle leker og klær istedenfor å bli tvunget til å legge det ut på Finn eller kaste det med én gang.

Jeg gleder meg til å bo mindre med flere barn!

Synes det er alt for stort fokus på at ting skal være så stort og perfekt for å sette et barn til verden. Å måtte ha stort hus med 4+ soverom med tre barn er ikke en nødvendighet, men det er klart at mange foretrekker det. Standarden i dag er at alle skal ha mye plass, mye penger, ferie i diverse fornøyelsesparker og ørten fritidsaktiviteter. Det går fint an å leve i et mindre hus og ta storferien annenhvert år. Barn MÅ ikke ha hvert sitt soverom.

Vi prøver på nr 3 nå og planlegger å flytte fra enebolig med 4 soverom til en mye mindre leilighet med tre soverom. Det kommer til å gjøre livet enklere for oss. Det koster mer å ha et stort hus. Barn er en større prioritet enn å ha mer plass, dessuten er våre to barn misfornøyde med å ha hvert sitt soverom uansett. De blir nok glade når de kan dele rom igjen!

Vi blir å bruke det tredje soverommet i leiligheten til kontor den første tiden, har null problemer med å la baby sove inne hos oss. Hele hurven kommer som regel opp i senga vår i løpet av natta uansett, så soverommet vårt har ikke vært privat på 7 år :hilarious:

Når vi flytter til mindre bolig blir det mye mindre plass. Men hvis man tenker over det finnes det mange gode argumenter for å bo mindre; det koster mindre, man har mindre plass å holde ryddig, vaske og vedlikeholde i tidsklemma, og man har mindre plass å fylle opp med drit! Akkurat nå holder vi på å tømme huset for søppel og ting vi ikke har bruk for. Hele uthuset på 30 kvadrat er fylt opp til randen, jeg kødder ikke! Vi trenger ikke så mye ting, men det hoper seg lett opp når man har plass, som å stue vekk gamle leker og klær istedenfor å bli tvunget til å legge det ut på Finn eller kaste det med én gang.

Jeg gleder meg til å bo mindre med flere barn!
Du har helt rett! Man blir så påvirket av at man må ha e stort og nytt hus med plass til alt og alle:eek::p Vi bor sentralt 5-10 min unna skole/bhg og jobb, vi har en stoor flat tomt så vi skal ikke klage, vi bor billig i forhold til mange! Vi har ikke mye oppbevaringsplass, så vi driver å selger unna ting vi ikke bruker, men babyklær og sånt klarer jeg ikke kvitte meg med så...:p

Har lyst på tre selv, og her må to av ungene dele rom da vi bare har tre rom. Vi har dog en kjellerstue, så eldste KAN flytte dit for å sove når hun blir fjortis. Men det er ti år igjen til det, så tar ikke sorgene på forskudd. Bilkjøp blir derimot mer stress. :hilarious:

Me har langt under normalt i årsinntekt, ligger vell på rundt 500-600K tilsammen, alt etter kor mykje eg jobber. Me prøver på nr 4 og har det godt økonomisk. Sjølvsagt krever det å ha tunga rett i munnen og kontoene går ofte tom enkelte mnd. Me spiser i tillegg økologisk, så har ganske høgt matbudsjett. Me har ikkje råd til å reise til syden kvart år liksom, men me nyter livet og ingen kan se at me har lite penger å rutte med om me sammenligne oss med andre.

Me har derimot ganske stort hus med 7 soverom og 3 bad/toalett. Pluss uinnreda grovkjeller og loft. Så plass til mange barn enda :)

Me arver alle klær, eller kjøper brukt. Me spør også etter ting me trenger, og får eller kjøper brukt. Til nr 3 som kom 7år etter siste så fekk me eller lånte alt av utstyr. Bilstol, vogn, osv. Alle klær også fekk me av familie/venner som ikkje skulle ha fleire barn. Trur knapt eg brukte ei krona :)

Eg føler at folk flest har god råd i 2023, og gir vekk/selger ting svært billig fordi dei faktisk ikkje har behov for å få penger for det. Folk kjøper ting fordi dei veit dei har råd til det, og då har dei også råd til å gi det vekk etterpå liksom.

Til jul fekk jentene nintendo wii med mariokart og super mario, eg spurte på min facbook om nokon hadde og me fekk den gratis av naboene som hadde kjøpt seg switch. Jentene elska det! Og dei har aldri brydd seg om ting er nytt, aldri har dei kommentert at dei kun har arva klær og at leker og ting er brukt. Dei fleste har også så sjukt mykje klær i dagens samfunn at når ein arver så ser det knapt brukt ut.

Så å få fleire barn behover ikkje å koste så mykje som samfunnet skal ha det til, langt ifra :)

Edit: ser eg skreiv me tjente 600-700K, men det er berre 500-600K. Stort sett rundt 500. Når me hadde barnehagebarn låg me under grensa kvart år og fekk dermed gratis kjernetid. Då var kjernetidgrensa på rett over 500K.

Last edited:
Eg føler at folk flest har god råd i 2023, og gir vekk/selger ting svært billig fordi dei faktisk ikkje har behov for å få penger for det. Folk kjøper ting fordi dei veit dei har råd til det, og då har dei også råd til å gi det vekk etterpå liksom.
Man trenger ikke ha god råd for at man gir bort eller selger ting billig. Jeg har solgt unna en del babyting fordi vi skulle egentlig ikke ha flere, men nå tenker vi kanskje på en til, så litt dumt, men jaja. Jeg selger ting billig fordi jeg får ingen respons når det ligger ute til mer. Jeg gir også bort ting fordi det er slitt eller fordi det har ligget ute lenge uten respons eller fordi det allerede ligger ute til gis bort. Samtidig tenker jeg at alt for mye ligger ute til alt for høye priser nå og da prøver jeg å tenke på hva jeg selv ville betalt for den varen brukt.

Jeg er gravid med nr 3, termin i mars, og det var en del bekymringer som dukket opp da vi fant ut av jeg var gravid igjen.
Vi har også bare 3 soverom, jeg hadde ikke jobb, vi hadde for liten bil, barnehage er dyrt, matprisene går opp...

Men vi har kjøpt oss en fin bruktbil nå, jeg fikk meg en liten deltidsstilling (16% i butikk) og de to eldste deler soverom. De er dog bare 2 og 4 år og synes det er veldig stas enn så lenge, men om noen år må vi kanskje bygge om i andre etasje for å gjøre om det ene rommet til to. Det hjelper også oss at vi har et relativt lite huslån, og kun betaler 6500kr på det i mnd. Men med ny bil og en ekstra munn og mette, og en ekstra barnehageplass etterhvert, så blir det nok noen sparsommelige år fremover.

Men hverken jeg eller samboern har vokst opp i familier med mye penger, vi har 5 og 3 søsken hver, og det har vi trivdes godt med.

Hvis dere har lyst på 3 mann så kjør på ❤️ jeg tenker at man alltid får plass og økonomi til å få det til. Det er bare å senke ned på kravene. Jeg har kun 2 men hadde jeg ikke vert syk så hadde vi prøvdt på 3. barna mine har det mer romslig nå enn det jeg hadde det som barn. Mange lever veldig luksus nå og det har blitt en vane.
Jeg er minste ufør og mannen har rundt 6-700.000 i året på inntekt. Vi hadde klart fint med flere barn

Back
Topp