Tror jeg var veldig heldig med min fødsel! Gikk hele svangerskapet uten noe plager i det hele tatt, hadde kun 1 dag, før jeg fant ut jeg var gravid, at jeg var biiittelitt uggen en liten stund.
Var hos jordmor 30. august, og det første hun sier når hun ser meg er ; OI, DU ser fødeklar ut!!
Fødselen startet ca 01.00 natt til 31.08.12 1 uke før termin, med 2-3 rier iløpet av en time før jeg skjønte at det faktisk var rier!
Mannen hadde dratt på jobb kl 23 som vanlig, og jeg var hjemme alene.
Sto opp, kokte kaffe, fant frem rieteller på nettet og fulgte med den neste timen før jeg ringte mamma og ba henne komme, så hun kunne kjøre meg til sykehuset etterhvert!(har ikke lappen)
Ringte mannen,og fortalte at riene var i gang, og han ble som vanlig nervøs og ville ha meg inn på sykehus fortest mulig, men mamma hadde jo allerede kommet så jeg synes selv jeg godt kunne vente en stund.
Fulgte videre med riene, og de kom tettere og tettere til de ca 06.00 var 1 minutt lange og kom 5-6 minutter imellom.
ringte da sykehuset, og fikk beskjed om å komme inn.
Kom til sykehuset ca 08.00, og ble sjekket med 3-4 cm åpning, og ble innlagt.
Slapp å ligge med de beltene rundt magen siden jeg hadde et såkalt "lavrisikosvangerskap".
Mamma var sammen med meg helt til mannen kom rundt 11.30, så dro hun ut å skulle gjøre noen ærend før hun skulle komme tilbake.
Riene var vonde, men jeg hadde faktisk trodd det skulle være enda verre, så ble litt positivt overrasket.
Klarte fint å puste meg gjennom dem, og hadde varmeflaske på magen.
Husker ikke klokkeslett men tror det var rundt 15/16, så kom det inn en jordmor å skulle sjekke åpningen, og da var den 6-7 cm.
Ble flyttet inn på fødestua ca 16.30, og fikk klyster for å få fart på fødselen.
Gikk litt rundt i gangene en stund, og inn på fødestua igjen ca 17.30 og ble sjekket med full åpning.
Jordmor tok vannet og ville at jeg skulle gå litt rundt igjen, men DA hadde endelig jenta bestemt seg for å komme ut!
Jeg klarte f*en ikke å reise meg opp fra senga, det føltes ut som om jeg satt oppå hodet, og måtte bare legge meg igjen. Pressriene kom med en gang, og de var helt j*vlige, før jeg kunne begynne å presse med riene, da var de ikke vonde lengre.
Pressa leeenge før jeg kjente at hodet kom noe særlig lengre ned, men fytti grisen hvor vondt det var når det skulle gjennom åpningen! Jeg kjente jeg revna i alle retninger innvendig og det brant/svei skikkelig i hele området, men heldigvis var hodet ute, og på neste ri kom resten av kroppen, og all smerte var magisk borte!

Jeg fikk min nydelige lille jente rett på magen, med masse hår på hodet, og hun så helt nyvaska ut!
pappan klipte navlestrengen, vi koste oss litt med jenta før jeg måtte syes.
Bortsett fra pressriene, var syinga det verste med hele fødselen! Jordmora brukte en sånn bedøvelses spray, men jeg måtte sy innvendig, og der kunne hun ikke akkurat spraye...!
Lille prinsessa ble født 31.08.2012 kl 18.52, og jeg klarte fødselen uten medikamentell smertelindring.