Hvordan var deres første fødsel?

Jeg kan godt begynne ;)
På dag 13 over termin ble jeg innlagt for å igangsettes. Fikk ballongkateter som skulle modne livmorhalsen som skulle ligge inne over natten. Morgenen etter hadde jeg 3 cm men ingen rier. Vannet ble tatt og deretter på med drypp (riestimulerende). Hadde intense rier og lite pauser mellom riene. Hadde sterke smerter men ville avvente epidural da jeg var redd det skulle bremse fødselen. Legene slet med å sette scalp på hodet til babyen min og etter 7 forsøk fikk de det til. De bestilte epidural da de fikk satt den på, da var det 6 cm åpning og jeg husker jeg hadde pusttevansker pga de intense smertene. Da epidural var satt virket den ikke i d hele tatt. purret på anestesilege som ikke kom før 3 timer etter og da var jeg 9 cm. Han trakk litt i epidural slangen og brått vsr jeg lam i bena. Helt forferdelig da jeg var rett før å presse han ut. Riene var borte og selv m drypp på max hadde jeg svake rier. Ble brukt vacum og de dro han ut av meg. Han kom seg heldigvis trygt ut og var litt slapp i starten men kom seg etterhvert. Pga forløsningen fikk han nakkelåsninger så vi gikk til kiropraktor. Jeg fikk noen rifter og ble klipt og slet pga d med inkontinens lenge men nå er alt bare bra.

Altbi alt en tøff fødsel men jeg fikk jo en velskapt fin gutt og jeg håper neste fødsel blir lettere.

kjente de første riene i 12tiden, ringte på føden i 13-tiden, de sa at jeg kunne komme på en skjekk. Dusjet, Spiste litt mat, leste blad og tok litt tid på riene før vi dro til sykehuset. Da vi kom ble jeg undersøkt å da hadde jeg 4-5cm åpning. Kom på fødestuen kl 16, gikk litt rundt der, var i badekaret en runde og til slutt i senga. Fødselen gikk veldig fort, så jeg hadde ikke mange pressriene før baby var ute:) Litt før halv 7 kom baby til :) Ble ett pyntesting. Jordmoren ble overrasket over hvor greit fødselen gikk da hun hadde målt mini, nesten 4,5kg og 38 i hodeomkrets:) Hadde en kjempe fin opplevelse, gleder meg til neste gang, håper ikke det går så mye fortere:p

Artig å lese om andres opplevelser, fasinerende over hvor forskjellig fødsler kan være :)

Dette blir fort litt langt, men here it goes:
Mandag 12.11.12: Time til jordmor klokka 10. Jeg ble strippet. Fikk mensmurringer og en ganske rar følelse i magen etterpå, som varte hele dagen. Men ikke noe mer enn det.

Tirsdag 13.11.12: Fikk regelmessige vondter, brennende smerter i korsrygg og nedre del av magen. Men fortsatt ikke så vondt at jeg sliter med å puste meg gjennom. De kommer regelmessig, med ti minutters mellomrom. Startet rundt klokka 12 og dabbet av på kveldstid en gang.

Onsdag 14.11.12: Samme smerter i dag som i går. Kommer tettere nå, men fortsatt ikke tettere enn 7 minutter. Vondtene er fortsatt ikke særlig smertefulle. Ringer føden for råd om hva som skjer nå. Jordmora jeg snakka med sa at så lenge jeg følte meg trygg hjemme så skulle jeg bare avvente. Også denne gang dabbet det hele av. Gikk lenge og ventet på at vondtene skulle komme tilbake, men besluttet tilslutt å ta til fornuft og legge meg. Slitsomt med såpass regelmessige vondter. Jeg la meg klokka 8 denne kvelden. Kvart over 10 våkna jeg av noen sinnsyke smerter i magen. Visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Selvsagt akkurat i det kjæresten skulle til å køye for natta. Tok tiden mellom hver rie og i starten var det bare 4 minutter imellom. Ringte føden igjen. Hun sa også nå at jeg skulle vente hvis jeg følte meg trygg, men jeg nekta å vente noe som helst. Så til føden bar det. Etter at jeg hadde snakka med jordmora kom vondtene enda tettere.
Turen til sykehuset var selvsagt lang. Det gikk relativt greit helt til vi kom inn til byen. Da møtte vi selvsagt på rødt lys i alle lyskryssene! Noe så frusterende når en har skikkelig vondt. Fikk kjæresten til å kjøre meg helt til døra. Og kavet meg opp til 5.etasje for å avvente jordmora. Heldigvis brukte hun ikke lang tid før hun kom.
Klokka var kvart på 12 når vi fikk tildelt fødestue. Åpningen var da bare 2 cm. Lå med ctg-måling en stund. Aner ikke hvor lenge. Sleit virkelig med å puste meg gjennom hver rie. Etter jeg ble kobla fra kunne jeg i utgangspunktet gjøre som jeg ville. Prøvde prekestol, men det hjalp ikke noe særlig. Bestemte meg for å hoppe en tur i badekaret. Men problemet var jo selvsagt at badekaret brukte en evighet på å fylles. Så mens jeg venta på at badekaret skulle bli klart tok jeg en skikkelig varm og lang dusj. Det hjalp veldig. Da jeg endelig kom meg i badekaret var det kjempedeilig. Fikk slappa skikkelig av mellom hver rie. Etter en stund, merket jeg et enormt behov for å presse mens jeg fikk hver rie. Mens jeg lå i badekaret fikk jeg plutselig en enorm trang til å presse under hver rie. Jeg lå sånn i badekaret en stund før jeg bestemte meg for at jeg måtte ut. Fikk hjelp av stakkar kjæresten til å komme meg opp og ut av badekaret. Og i det jeg satte føttene i gulvet rant det blod nedover låret. Jeg trakk i snora slik at jordmor kunne komme og se hva som egentlig hadde skjedd og forklarte at jeg hadde trykketrang.
Klokka var da nærmere 2 på natta. Jordmora sjekka åpning og forklarte at det ikke var noe rart at jeg hadde trykketrang siden jeg allerede hadde 9 cm åpning! Så fra 2 cm til 9 cm gikk det utrolig fort. Hun tok vannet og ville ha meg til å ligge på siden for å kunne få ongen mere ned i bekkenet. Så da ble det til at jeg lå på siden. Følte jeg trang til å presse så måtte jeg bare presse forklarte jordmora. Hvor lenge jeg lå slik på siden aner jeg ikke. Eneste jeg husker var at senga fikk gjennomgå til tusen hver gang en rie kom. For da tok jeg tak og dro så hardt jeg kunne. Etter hvert måtte jeg bytte side, fordi jordmora mente det gikk for tregt. Etter jeg bytta side var det mere handa til sambo som fikk gjennomgå. Stakkars mann. Men han takla det hele kjempefint.

Jeg kunne kjenne hvor jeg presset hodet nedover i bekkenet mitt. Føltes ut som jeg skulle drite meg loddrett ut for hver rie som kom. En litt merkelig følelse i grunn. Men gud hvor befriende det var å kunne presse, og enda mer befriende skulle det bli.

Jeg ble lei av å ligge på siden, og spurte til slutt jordmora om vi ikke skulle se til å få ut den ongen snart. Jeg la meg på ryggen og presset videre derfra. Det hele gikk greit. Smertefullt, men ikke så vondt at jeg ville gi opp. Det verste var vel at for hver rie så ble ongen pressa litt mere ut, men i pausene skled hun sakte tilbake igjen. Litt frustrerende. To skritt frem og ett tilbake på en måte.

Så til det mest smertefulle av alt. Hodet på vei ut. Jordmora ringer på til barnelege og en pleierske? Det var i alle fall tre damer inne hos oss nå. Hodet måtte stå over ei rie halvveis ute, og jeg trodde jeg revna fra topp til tå. En sviende følelse, men ut måtte hun så det var ingen vei tilbake. To kraftige rier for å få hodet ut. Og to rier til så kom resten av kroppen. Og akkurat da ongen var ute var det som om tjue tonn letta fra skuldrene mine. Jeg kvikna til og fikk den lille opp på brystet, mens pappan klippa navlestrengen.

Klokka var 04.11 da lille Nora kom til verden. Med litt dramatikk som den fødende mor ikke hadde fått med seg, Hun kom nemmelig ut med navlestrengen en runde rundt halsen. Så hele hun var blå, men mest blå i ansiktet. Jordmor sa at det var en lang velskapt jente. Etter vi fikk veid henne viste det seg at hun ikke var så veldig liten. Hun veide 4170 g og målte 53 cm, mens hodeomkretsen var 37 cm. Verdens fineste lille skatt til tross for flat nese og blått ansikt.

Morkaka kom ut med et enkelt press. Det mest smertefulle av hele fødselen var nok da de skulle sjekke om jeg måtte syes. DET var vondt det. Til min store overraskelse så slapp jeg å sy noe som helst! Enn det da! Pressa ut den megababyen uten så mye som ett sting engang! Må si jeg var litt stolt over meg selv akkurat da. Og til og med uten å så mye som tenke på å bruke noen slags form for smertestillende.

Så da har jeg sannelig lært forskjellen på hva som er modningsrier, åpningsrier og pressrier. Og jeg må si at når jeg fikk denne belønninga for strevet så var det vel verdt det! :)

Tror jeg var veldig heldig med min fødsel! Gikk hele svangerskapet uten noe plager i det hele tatt, hadde kun 1 dag, før jeg fant ut jeg var gravid, at jeg var biiittelitt uggen en liten stund.

Var hos jordmor 30. august, og det første hun sier når hun ser meg er ; OI, DU ser fødeklar ut!!
Fødselen startet ca 01.00 natt til 31.08.12 1 uke før termin, med 2-3 rier iløpet av en time før jeg skjønte at det faktisk var rier!
Mannen hadde dratt på jobb kl 23 som vanlig, og jeg var hjemme alene.
Sto opp, kokte kaffe, fant frem rieteller på nettet og fulgte med den neste timen før jeg ringte mamma og ba henne komme, så hun kunne kjøre meg til sykehuset etterhvert!(har ikke lappen)

Ringte mannen,og fortalte at riene var i gang, og han ble som vanlig nervøs og ville ha meg inn på sykehus fortest mulig, men mamma hadde jo allerede kommet så jeg synes selv jeg godt kunne vente en stund.
Fulgte videre med riene, og de kom tettere og tettere til de ca 06.00 var 1 minutt lange og kom 5-6 minutter imellom.
ringte da sykehuset, og fikk beskjed om å komme inn.
Kom til sykehuset ca 08.00, og ble sjekket med 3-4 cm åpning, og ble innlagt.
Slapp å ligge med de beltene rundt magen siden jeg hadde et såkalt "lavrisikosvangerskap".

Mamma var sammen med meg helt til mannen kom rundt 11.30, så dro hun ut å skulle gjøre noen ærend før hun skulle komme tilbake.
Riene var vonde, men jeg hadde faktisk trodd det skulle være enda verre, så ble litt positivt overrasket.
Klarte fint å puste meg gjennom dem, og hadde varmeflaske på magen.
Husker ikke klokkeslett men tror det var rundt 15/16, så kom det inn en jordmor å skulle sjekke åpningen, og da var den 6-7 cm.

Ble flyttet inn på fødestua ca 16.30, og fikk klyster for å få fart på fødselen.
Gikk litt rundt i gangene en stund, og inn på fødestua igjen ca 17.30 og ble sjekket med full åpning.
Jordmor tok vannet og ville at jeg skulle gå litt rundt igjen, men DA hadde endelig jenta bestemt seg for å komme ut!
Jeg klarte f*en ikke å reise meg opp fra senga, det føltes ut som om jeg satt oppå hodet, og måtte bare legge meg igjen. Pressriene kom med en gang, og de var helt j*vlige, før jeg kunne begynne å presse med riene, da var de ikke vonde lengre.
Pressa leeenge før jeg kjente at hodet kom noe særlig lengre ned, men fytti grisen hvor vondt det var når det skulle gjennom åpningen! Jeg kjente jeg revna i alle retninger innvendig og det brant/svei skikkelig i hele området, men heldigvis var hodet ute, og på neste ri kom resten av kroppen, og all smerte var magisk borte! :)
Jeg fikk min nydelige lille jente rett på magen, med masse hår på hodet, og hun så helt nyvaska ut! :)

pappan klipte navlestrengen, vi koste oss litt med jenta før jeg måtte syes.
Bortsett fra pressriene, var syinga det verste med hele fødselen! Jordmora brukte en sånn bedøvelses spray, men jeg måtte sy innvendig, og der kunne hun ikke akkurat spraye...!

Lille prinsessa ble født 31.08.2012 kl 18.52, og jeg klarte fødselen uten medikamentell smertelindring.

Våknet kl 05 på termin av at vannet gikk. Oppdaget da jeg fikk summet meg litt at det var ganske misfarget, så ringte føden som sa jeg skulle komme for sjekk. Var der en time senere og fikk ta et ctg på obs-posten og satt så i gangen i påvente av at noen skulle se på meg. Kl halv tolv kom en lege og undersøkte meg og bestemte at jeg skulle settes igang siden fostervannet var så stygt. Fikk en pille "oppi der" siden jeg ikke var moden nok til å få riestimulerende drypp. Halvtimen etter fikk jeg kjempekraftige rier uten pause. Ble trillet inn på føden og sjekket, og hadde da plutselig 4cm åpning etter en halvtime med rier. Da fikk jeg kommet meg opp av senga og fikk en prekestol som jeg sto og holdt meg i i noen timer. Ikke sikker på hvor lenge jeg presset, men føltes ut som en evighet for da dabbet riene av og var kjempesjeldne og korte. Husker jeg ble så irritert på jordmora som pirket meg i magen for å fremprovosere rier. Tilslutt måtte hun klippe meg for klarte bare ikke få henne ut. Hun var født 18.45 ♥

Min fødsel var kjapp, lett men vond!
Det hele startet på kvelden ved 2200 tiden,da fikk jeg litt vondt i ryggen, tok meg en lang dusj og det hjalp jo egentlig ikke. Så skulle jeg og bf opp å spise kveldsmat som mamma hadde laget (bodde hos mamma og pappa når det nærmet se fødsel pga ingen av oss hadde førerkort) nevnte for mamma at jeg hadde vondt i ryggen og hun sa:ja det er bare starten, bare vent smertene kommer!

Kl 2330 ringte jeg føden og ble nærmest ledd av mine foreldre da jeg spurte om jeg kunne bli kjørt til sykehuset. Ventet derfor litt og var framme kl 0130. Ble lagt til måling og så viste det seg at jeg hadde sju cm åpning, da fikk mamma og pappa hakeslep og dårlig sammvittighet. :-P vannet ble tatt etterhvert og begynte å presse da jeg ikke skulle presse og slappet av når jeg skulle presse, så jordmor var veldig oppgitt over meg. Samt at hodet til ungen gikk ut og inn 4 ganger fordi jeg presset feil! Og det var like vondt første gangen som fjer

de=-O kl 0320 var han ute og jeg ble sydd fra a til å pga feil press, kjapp fødsel og stor unge 4460 gram og 54 cm lang. Husker jeg fikk lyst gas da jeg ble sydd, og at det var veldig deilgt! :-P

Onsdag den 15.02.12 kom lillegutt til verden:) begynte med at jeg reiste meg opp for og gå på do, da det rant litt i trusa. Ringte sykehuset og fikk beskjed om at hvis det var vannet så gikk, så kom det masse. Tenkte ikke mer over det. Plutselig kom riene, hadde merkelige rier. De var ulike hele tiden. Fikk komme inn på sjekk 20.15. Fikk være litt oppi badekaret. Og når kl va 21.30, hadde jeg full åpning. Og 22.32 var lillegutt født:)
Lå lenge til observasjon, da jeg hadde mistet mye blod. Kom inn på hotelet halv 5 på morningen:)

Ja! Jeg hadde ingen anelse før jeg våknet rundt kl 01 den 19.mai på natta. Små tak, men sovnet igjen. Våknet på minuttet hver time i to timer, så hver halvtime, deretter hvert tjuende minutt. Stod da opp kl.05:30 før jeg ble gal av å ikke få sove. Tok meg en dusj, satt meg på facebook og snakket med min gravide venninne som heller ikke fikk sove. Klokka halv 8 var det ca 15 min mellom, så jeg vekte min kjære. Jeg spiste to brødskiver, og ringte føden 8:15. De sa jeg kunne avvente litt til, men at de var klare for meg etterhvert. Da klokka ble 09:15 var det 5 min mellom, og vi bestemte oss for å dra. Ble lagt rett inn, og fikk hoppe i badekaret. Det viste seg å være en ubrukelig idé da jeg er 160 og badekaret var minst 170 langt ;) Holdt nesten på å klikke for meg da riene kom. Jeg fikk lystgass i 11-12 tiden, og sov mye mellom riene. De undersøkte meg kl.12, og da var jeg 6cm. Det tok seg opp og klokka 14:15 følte jeg press. De ba meg sette igang, det var full åpning. Vannet mitt hadde enda ikke gått, så de ville ta det først. Lettelse i ca 0,2 sekunder før det ble vondt igjen. ;) Jeg presset og presset, og kl.15:45 dabbet riene av. Jeg fikk drypp, druesukkertabletter og baby fikk elektrode på hodet. Han var ikke sliten, bare jeg. Kl.16:15 hentet de sugekopp og festet på hodet hans (det var nesten noe av det vondeste). Han stanget, det var litt trangt for han. Kl.16:47 ropte jeg "se til helvete å komme deg ut derfra!!!" mens jordmor lå bakover i 90 grader med beinet på sengekanten og dro i sugekoppen ... Og ut kom lillegutt. Jeg fikk grad 3C ruptur (grad 4 er total ruptur. Jeg revnet hele mellomkjøttet og tilogmed ytre lukkemuskel, samt at det oppstod en "bro"/kanal fra skjeden og ut i mellomkjøttet), og har slitt mye i ettertid. Måtte opereres etter 3 mnd fordi det ikke grodde riktig. Denne gangen blir det nok keisersnitt, men det er jeg fornøyd med. Heller det, enn å bli enda mer maltraktert!!

7dager før termin gikk slimproppen. Tidlig på morgenen. Tenkte ikke noe mer over det da. Var ute å gikk tur hele dagen. 23:45 gikk vannet. En time etterpå begynte riene. Rundt kl.02 dro vi på sykehuset. Hadde måling en halv time ca. Gikk en liten tur rundt sykehuset, og deretter gikk inn på rommet vi fikk for å prøve å sove litt. Kl. 06 ringte jeg på jordmor. Orka ikke mer. Sjekket åpning. 7cm. Deretter inn på fødestuen.. gikk litt med prekestol. Dermed kom trykketrangen. 7.november klokken 07:26 kom vår fiiiine gutt til verden. 3250gr og 48cm lang :-)

Fantastisk grei fødsel. Trodde det sku vært verre. Klarte meg uten smertelindring :-)

jeg var så uheldig å få en svigermor på besøk som ikke hadde fått lov å komme. Hun kom selvfølgelig på selve termindatoen 16 Jan.12!!! Passelig forbanna og sint holdt jeg meg stort sett for meg selv på soverommet. Den 17ende spurte hun meg vi ikke skulle dra ut på shopping. Da smalt det for meg. ikke pokker i h****** om jeg skulle dra på shopping når jeg var gått over min termin!!!!

den 18ende hadde jeg bedt sambo om å kjøre meg til mormor slik at jeg skulle slippe å sitte her hjemme med henne alene en hel kveld (han jobbet kveldsskift.) som sagt som gjort. jeg ble kjørt dit og svigermor til gamle leiligheten vår for å vaske utav den da vi hadde flytta i nytt hus bare 8 dager tidligere :P klokka var ca halv 2 når jeg kom inn til mormor å dem og en time senere begynte jeg så svakt å kjenne rier. klarte ikke helt holde meg i ro så trasket rundt i leiligheten og tekstet med en venninne som hadde født en gutt den 12 altså bare få dager før jeg gikk i fødsel. Hadde også mast meg til kjøttkaker til middag den dagen. hadde så INNMARI lyst på det så mormor som skjønte hva som var i gang begynte fort med kjøttkaker. jeg klarte å lure i meg en HEL kjøttkake innimellom riene. kl 16 gikk morfar for å kjøre bilen opp slik at jeg ikke skulle måtte gå så langt om vi plutselig måtte kjøre. kl 16:30 ish sier han at NÅ drar vi og jeg tar deg ikke med hjem igjen før de har sjekka deg skikkelig. (hadde vært innen tidligere for å sjekke om det var noe på gang og vill ikke dra inn igjen enda en gang uten at det var nødvendig)

Mormor måtte ringe føden og samboeren for det klarte ikke jeg... Mamma ble ringt for å hente svigermor når hun var ferdig å vaske...

Inne på sykehuset ble jeg sjekket og hadde 3 cm. ble lagt inn og lagt på ctg. skulle prøve badekar men det var så ubehagelig og riene haglet på uten pause. jeg klarte heller ikke jobbe med dem så alt var bare fælt.

når klokka var halv 7(??) ba jeg om epidural. det tok heldigvis ikke land tid og når klokka var nesten 8 virket den så pass greit at jeg hadde fått slappet litt av og roet meg ned. jeg spurte da om hva klokka var og fikk til svar at den var 8. da brølte jeg ut; såååå mye!!!! syntes tydeligvis det hele gikk fort jeg da :P
Mens jeg fikk epiduralen var jeg jo veldig handligslammet og satt der med krøket rygg mens jordmor og sambo støttet meg. så plutselig sier sambo at han føler han besvimer. (han stakkaren hadde jo ikke spist siden frokost som var over 12 timer siden. han ble jo ringt inn til sykehuset midt i matpausen) Jordmora måtte da få ta imot han mens hun holdt meg og asistenten til epiduralmannen måtte ta imot sambo som gikk rett i gulvet. De fikk han i en stol og fikk vekket han han kastet seff opp og jeg fikk full panikk jeg har angst mot spying og takler ikke høre folk spy og det er enda verre mens en er i fødsel med masse vonde rier.

Heldigvis fikk de hjulpet han og sendt han ut for å spise mens de satte epiduralen på meg.

Klokka tikket avgårde og alt føltes mye bedre med epidural. rier som var uten pause var ikke spesielt herlig. så er veldig glad for at jeg fikk epiduralen.

når klokka nærmet seg 11 begynte jeg å kjenne riene mer igjen og jordmora skulle sjekke meg, jeg var vel da 8cm ish og hun ville ta vannet. hun gjorde seg klar og akkurat i det hun skulle til å ta frem den pinnen til å ta vannet med så sa jeg nå ble det veldig vått her og vannet hadde da gått rett før hun fikk tatt det. Jeg klagte masse på at de måtte ta av meg de våte sokkene!!! jeg hater våte sokker :P haha

klokka nærmet seg nå midnatt og jeg kjente trykketrangen. de vill ha meg over på ryggen ettersom jeg lå på siden. men bekkenet mitt hadde låst seg helt så jeg klarte overhode ikke snu meg for å føde liggendes på ryggen. fikk da føde mens jeg lå på siden. utrolig sliten var jeg og jordmora var snill og god som støttet meg kjempe godt. barnepleier ble kalt inn (etter på fant jeg ut at de hadde mista hjertelyden fra jenta mi helt på slutten av fødselen). jeg presset i 17 min! revnet i grad 2 pluss indre kjønnslepper. Jentungen kom ut uten en lyd men ga fra seg et lite knirk. jeg trodde jo alle barn skrek når de ble født så jeg fikk jo helt sjokk. Men alt stod altså bra til med den lille jenta vår. Hun ble født den 19 Januar kl 00:24 og var 3660g og 47 cm en perfekt liten frøken som ikke gav mye lyd fra seg. Jeg skulle sys og skulle få litt bedøvelse nedentil og spurte langt om lenge eterpå om hun var ferdig å bedøve. nei hun var snart ferdig å sy meg.!!! ÅJA javel jaaa... epiduralen satt altså godt i enda :P

Jeg skulle så opp å gå for å ta meg en dusj. men det gikk bare ikke. den ene foten rikka seg ikke. så jeg måtte geleides inn i dusjen. og fikk hjelp av sambo med å komme meg tilbake etterpå. Det var alt i alt en grei fødsel som ikke tok lenger enn 10 timer. følte meg trygg og godt ivaretatt hele tiden.
Vi fikk kommet oss på barselhotellrommet og fikk sovet litt. Derimot ikke lenge ettersom lisja hadde svelget mye fostervann under fødselen og det hadde gjort henne veldig kvalm. hun holdt på å bli kvalt av å ligge på ryggen så hun måtte snus fort over på magen og slik måtte hun ligge noen dager fremover. hun sprutgulpa LENGE og mye så det ble mye kles og sengetøyskifting på det hotellrommet vårt :P

Hun er nå blitt 19 mnd og har nettopp begynt i barnehage. vi ser frem til å få en liten babye til og krysser for en nesten lik fødsel ^^

Min første fødsel var igangsatt. 13 dager over termin. Det var nesten ikkje fostervatn, morkaka var forkalka og livmora trakk seg ikkje skikkelig sammen etter fødselen, noko som førte til mykje smerter og stort blodtap. Ellers fekk eg epidural og syntes det var fantastisk, sjølv om eg måtte snu meg fra side til side innimellom for at den skulle virke på begge sider. Lillegull ville ikkje ut heller når ho var komt så lang, sto fast i opningen, så det blei klipping og ein barnepleier som "hoppa" på magen min for å "hjelpe" til:P Fekk modningspille kl 9 på morgonen og lillegull var ute 23.40 på kvelden. 3910 gram og 52 cm. Verste var i grunn alle smertene i forbindelse med livmora som ikkje ville samarbeide og slakkheten etter bloddtapet. Klarte ikkje holde lillegull skiikkelig første døgnet.Sån var min fødsel i korte drag:p Ikkje akkurat drømmefødsel så håper på det denne gangen ;)

Vannet gikk ca kl 10.30 på lørdags morgen den 21/07.12 ringte føden ca 11, og ble bedt om å komme inn, siden vi var usikre på om hodet var festet! Men jeg skulle spise opp frokosten, rydde ferdig hjemme, re opp senga, kaste søppla, rette på putene i sofaen, før jeg skulle noe som helst. sambo fikk nesten panikk, "NÅ må vi dra!!" Riene startet ikke skikkelig før vi var kommet oss på sykehuset ca kl 13, da lå jeg med 2 sånne bånd over magen mellom 1 og 2 timer. Siden det var vaktskifte kl 15 så ble vi bedt om å vente med å gå opp til føden! Egentlig ville de sendt meg hjem, men riene var så effektive, at de ville ha meg der likevel! Syntes mest synd på han "pappaen" som satt på venterommet mens hans gravide var på rutineundersøkelse, han så jeg hadde vondt, og så ganske skremt ut :P Ca 15.30 kom vi opp til et sånn undersøkelsesrom, var der i 5 min, før jordmora sendte oss inn på fødestuen, jeg slet da med vonde rier! Fikk på meg fødefrakken og takket pent nei til klyster, jobbet meg godt gjennom vonde rier ca 1 time før jeg fikk epidural! Den funket så godt på meg at jeg kjente ingenting! Eneste var at jeg måtte jobbe meg gjennom ca 15 min med pressrier, UTEN å presse. Før de heldigvis forsvant. Spiste en baguette og drakk litt solo, tok ringe runden! Var da rundt 5/6 cm, klokken var noe med 17 eller 18! Jeg var i stor form og skrøt samboer oppi i skyene, jordmora fikk med seg hele oppussingen vår samt fargevalg, parkett, priser og det hele :P snakket hull i hodet på de begge ;) ca kl 21 hadde jeg 10 cm åpning, men jeg fikk vente på pressriene om jeg ville, de kom 21.51 den første rien var jeg så redd for å prompe, men ble pent nødt til å presse likevel, heldigvis ingen promp ;) Vesla var ute 21.59 :) 3310g, 51cm og 34cm rundt hodet! En lang nydelig frøken ble lagt på brystet mitt med engang :) Det vondeste var å presse hode igjennom, men det varte kun noen minutter, 3 rier tror jeg. Sydde bare etpar pyntesting! Og vi kom oss på barselhotellet tundt kl 02.00! Jeg lå første natten alene, siden samboer hadde tatt sine siste røyk den dagen! Overnervøs førstegangsmor, som var livredd krybbedød! Lå 2 netter til på hotellet før vi fikk dra hjem :) For meg var det en drømmefødsel! Ca 4 timer aktiv fødsel sa jordmora!

Jeg våknet ca kl 0400 med ille vondt i magen en uke før termin. Tenkte jeg bare hadde vondt og at det ikke var rier, så jeg prøvde å sove igjen, men når det begynne å gjøre veldig vondt, så våknet mannen min og sa at vi måtte ringe føden. Jeg kom meg inn på do og prøvde å ta tiden, men fikk det ikke helt til. Føden sa vi hadde goood tid, siden det var nr 1, så det var bare å ta oss god tid. Når jeg begynte å kaste opp på grunn av smertene, sa mannen min at NÅ MÅ VI DRA! så da kom vi oss ut i bilen. Men på grunn av at naboen hadde bedt oss parkere i innkjørselen vår og ikke på veien, så satt vi oss fast på all isen!!! Jeg hadde lyst til å drepe naboen! Etter ca en halv time kom vi oss opp, og vi var på føden ca kl 0800. Når jeg kom inn, midt i vaktskifte, så JM på meg og sa: Oi, du er i fødsel!!!
Da var det inn å sjekke åpning, mens jeg spøy som bare det! Da hadde jeg 8 cm åpning og ble tatt rett inn på fødestuen. Da lillegutt ikke hadde festet seg, så brukte han ganske mye lenger tid enn de trodde, men etter 4 timer var han ute :) Uten noe smertelindring, bortsett fra lystgass :) Alt i alt en veldig god opplevelse!

Mannen min står opp og drar på jobb kl 6, og denne morgenen sa jeg til han før han dro at han ikke skulle bli overrasket om jeg ringte for å få han hjem. Jeg klarte ikke å sove mer pga magevondt så jeg sto opp og gikk i dusjen. Det ble bare vondere og vondere, så jeg ringte mannen min rundt 8 og så sykehuset. Vi kom fram på sykehuset kl 10.30, og vannet mitt gikk i inngangsdøra:p mannen min hadde ikke fått seg noe å spise enda, så jeg sto i gangen mens han kjøpte seg noe. Jeg var nok et pussig syn der jeg stod krokbøyd med våt bukse, for hun i resepsjonen kom og spurte om jeg trengte hjelp;) jeg ble tatt med på fødestuen og hadde 4cm åpning. Mye pusting, pesing og spying senere ble lillemann født kl 18.15:) jeg brukte gass som smertelindring. Får jeg en like fin fødsels opplevelse denne gangen også blir jeg veldig fornøyd:)

10.04.14 Klor deg fast lille spire <3

Det er veldig gøy og lese fødehistoriene deres! Gleder meg og gruer meg samtidig her :p det er heldigvis lenge til og jeg har god tid å forberede meg på :)

Jeg lå tre dager til modning, og på den 9. dager på overtid ville lillegull endelig ut :love7
Jeg fikk epidural, enda flere leger hadde sagt jeg var for stor til det.
Anestesilegen kom, brukte 3 minutter, så satt epiduralen på første forsøk. -Og glad er jeg for
det, lystgass var ikke helt min greie.Fødselen var både lang og slitsom, men da den 4240 gram
tunge gutten lå på brystet mitt og skrek var alt det slitsomme borte, og det var bare plass til lykke!

Nå er han straks 6 år gammel, og vi har fortalt ham at han skal bli storebror. Jeg er så
uendelig glad i den gutten, tenk at jeg kommer til å bli like glad i enda en liten elskling :love7

Back
Topp