Hvordan være hjemme med rier?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Fra Mamastork-Bloggen:

Hvis jeg måtte svare kort på dette spørsmålet ville jeg sagt følgende: CHILL! Hvil, sov hvis du kan, lad opp batteriene, spis lett og godt, se Netflix – kos deg!

Dette høres sikkert litt enkelt ut, men jeg tror det er kjempelurt å tenke litt på dette før fødselen er i gang. Min erfaring er at mange har en forestilling om at det gjerne kan være litt travelt, og kanskje også actionfylt, om fødselen starter hjemme. At man på en måte må følge med, ta tiden, være obs, gå rundt og så videre.

Har du selv tenkt på hva du skal gjøre når riene starter, og frem til det er på tide å dra på sykehuset?

Les bloggposten her

Og hvor lenge skal man være hjemme? Hvor kort tid mellom riene bør det være når man bør ta turen til sykehuset? Kjedelig å bli for lenge hjemme, kjenner to førstegangs som ble bedt om å holde seg hjemme, og de holdt på å føde på vei inn på sykehuset. Det er vanskelig når man ikke vet når det begynner å haste. Ingen vet hvem som får raske og lette fødsler. Syns dette er vanskelig!

Og hvor lenge skal man være hjemme? Hvor kort tid mellom riene bør det være når man bør ta turen til sykehuset? Kjedelig å bli for lenge hjemme, kjenner to førstegangs som ble bedt om å holde seg hjemme, og de holdt på å føde på vei inn på sykehuset. Det er vanskelig når man ikke vet når det begynner å haste. Ingen vet hvem som får raske og lette fødsler. Syns dette er vanskelig!

Jeg skal ha egen samtale med jordmor om dette før fødsel [emoji3] be om det du også!!

Vi bodde rett ved sykehuset forrige gang (under to min med bil, og vanligvis under ti min å gå), så jeg ble hjemme lenge. Prøvde å se på TV, men det gikk ikke, så jeg satt på sofaen og prøvde å tenke på noe annet til mannen nektet å bli hjemme lenger :p satt med riekalkulator så jeg hadde litt kontroll. Kom inn med åtte cm åpning.

Vannet gikk dagen før, og etter det var jeg på filmkveld hos en venninne, gikk ut og spise is med blivende pappa og la meg ganske tidlig, men hadde ikke rier på det tidspunktet.

De to forrige gangene jeg skulle føde så sendte jeg mannen på jobb og dro til min mor så jeg slapp å være alene hjemme. ble hjemme til jeg hadde så vondt at jeg ikke turde være hjemme, riene startet ca kl 3 om natten, og reiste på kk ca kl 18 på ettermiddagen begge gangenene, men hadde alikevel ikke mer enn 3 cm åpning og fortsatt lenge igjen før babyene var ute :p

Denne gangen skal jeg prøve å være hjemme enda lenger, har ikke lyst å være så lenge på kk før fødsel :p

Sist gang hadde jeg rier i ca 12 timer før vi reiste. Hadde uregelmessige, ganske lette rier og følte ikke behov for å være på sykehus. Hadde en fødsel bak meg og visste hvordan "ordentlige" rier skulle kjennes ut ;) men første gang var jeg derimot usikker og hadde en tur innom klinikken og ble sendt hjem igjen, før jeg kom tilbake 4 timer senere :)

Jeg får fort regelmessige rier så syns det er vanskelig å bedømme. I tillegg kaster jeg opp fra første rie. Første gang dro vi ganske tidlig inn, men hadde 3 cm åpning. Andre gang drøyde vi litt lenger, men dro inn når jeg ikke orket å kaste opp mer (lystgass hjelper). Da hadde jeg 5 cm åpning. Når nr tre kommer vet jeg ikke hva vi gjør, siden jeg ligger ved doskåla eller over en bøtte ved senga og kaster opp som ved omgangssyken er jeg ganske lysten på å komme meg til sykehuset i rimelig tid for å få hjelp til å slippe det (les:lystgass). Det er i hvert fall ikke noe hygge foran tv-en;)

Back
Topp