Hvordan være hjemme med rier?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Wilma

Guest
Fra Mamastork-Bloggen:
Hvis jeg måtte svare kort på dette spørsmålet ville jeg sagt følgende: CHILL! Hvil, sov hvis du kan, lad opp batteriene, spis lett og godt, se Netflix – kos deg!

Dette høres sikkert litt enkelt ut, men jeg tror det er kjempelurt å tenke litt på dette før fødselen er i gang. Min erfaring er at mange har en forestilling om at det gjerne kan være litt travelt, og kanskje også actionfylt, om fødselen starter hjemme. At man på en måte må følge med, ta tiden, være obs, gå rundt og så videre.

Har du selv tenkt på hva du skal gjøre når riene starter, og frem til det er på tide å dra på sykehuset?

Les bloggposten her

problemet med ventingen, er jo at du aldri aner hvordan fødselen vil bli, hvor lang tid ting vil ta og hvordan kroppen reagerer. Jeg har opplevd både veldig god tid og styrtfødsel. Man vet liksom ikke helt hvordan kroppen reagerer fra gang til gang. Nå skal jeg ha nummer 4 og blir sikkert regner som en "erfaren føder", men vet heller ikke denne gangen om det blir en kjapp fødsel eller en langvaring. Så jeg tror man må bare ta det som det kommer, lytt til kroppen og magefølelsen. ikke innstille seg på å vente lengst mulig hjemme, for man vet ikke hvor lang tid ting vil ta. Ved min styrtfødsel ventet jeg for lenge hjemme siden fødselen før hadde vart i evigheter og jeg skulle være "flink" og vente lenge. Det endre opp i en heller dramatisk og kaotisk fødselsopplevelse og ikke et godt minne å ta med seg til tredje fødsel. Heldigvis klarte jeg å beregne bedre nummer tre og fikk en drømmefødsel følte jeg selv. Nå når jeg skal ha nummer fire er jeg rolig og trygg i forkant. Kommer til å lytte til kroppen og la den avgjøre når jeg føler at jeg må reise på sykehuset. ikke telle hvor mange timer jeg må være hjemme i forkant eller nødvendigvis avstanden mellom hver rie.

Last edited:
Back
Topp