hvordan uttaler du ordet..

ORIGINAL: Dollface

CHIPS???

Jeg sier kjips...

er nok kjipps her også ja [:)] *fikk lyst på*

Jeg sier "tjips", men jeg er dansk...kan hende det er derfor[8D]

CHIPS

Ships her [:D]

franske

ORIGINAL: EllenMH

ORIGINAL: Dollface

CHIPS???

Jeg sier kjips...

er nok kjipps her også ja [:)] *fikk lyst på*

SHIPS!

schipps [;)]

ORIGINAL: Ihne

Potetgull eller pommes frites[:D]
[;)]

ORIGINAL: Sicily

Ships. Å si kjips i stedet er det samme som å bruke sch-lyden. 

hæ? Det der skjønte jeg ikke. Hvordan sier du "ships" om det ikke er med "sch-lyden? "sips"?

Jeg ville nok uttalt det "kjips", (men i utgangspunktet "potetgull" eller "pomm frit" da jeg heller bruker de ordene, men det er en annen sak) Egentlig ikke direkte med "kj", men en blanding av "kj" og "ts" slik min dialekt gjerne blander disse lydene.

Korrekt er ifølge ordboka:

chips
chips -en, -, -ene (utt (t)sjips; eng. fl av chip 'tynn skive') tynne potetskiver som er sprøstekt i olje, jf pommes frites

ORIGINAL: Sicily

Jeg sier ships. Men dollface sier kjips, og å si kjips er det samme som å bruke sch-lyden i ordet kino, f.eks. Var det jeg mente. [;)]

Ahh, tror jeg nå skjønner hvordan du mener ja.

Men slik jeg snakker er det en helt naturlig "sammenblanding" av "ts" og "kj"-lyden, som er naturlig for meg å bruke på dette ordet. Og ifølge ordboka er jo nettopp (t)sjips korrekt uttale, og det er en form av "tsjips" jeg altså bruker, hvilker IKKE er det samme som utingen med å si "schino og schøttkaker"....

Noe sier meg at når du sier du uttaler det "ships" mener du antakelig at du uttaler det "sjips" slik ordboka "skriver denne uttalen"?

Uansett, jeg mener at for de mange av oss som faktsiks først tenker at vi sier "kjips" så er det ikke med en "skarp k" men med en lyd som noker mer i retning av "ts", og altså er dette korrekt uttale, og ikke sammenlignbarnt med "schino".

ORIGINAL: Dama

Ships her [:D]

ORIGINAL: Olive76

Jeg sier "tjips", men jeg er dansk...kan hende det er derfor[8D]
me 2![:D]

ORIGINAL: MammaOkt

SHIPS!

ORIGINAL: MammaOkt

SHIPS!

ORIGINAL: malien

kjips[;)]

Back