Hvordan unngå Karius og Baktus?

Ikke i bruk

Forumet er livet
- Barn har færre hull i tennene nå enn før, men de som får hull i tennene får oftere flere og større hull, sier tannpleier Janne Schanche.
Etter en periode der man gikk bort fra å anbefale fluortabletter til barn, fikk flere barn hull i tennene. De som i dag er 12-18 år sliter fremdeles med etterslep av dette. Men etter at fluortabletter igjen kom inn i varmen, er barns tannhelse i stadig bedring.
Les hele artikkelen på Familieverden

Hjeper du barnet ditt med å pusse tennene?

Hun har ikke fått tenner enda:p men vi "pusser" hver dag for st hun skal bli "kjent" med tannbørsten:p

Pusser morgen og kveld, får fluortabl. hver kveld.
Ingen småspising, kun fastemåltider og vann til tørstedrikk :) mer kan vi nok ikke gjøre, de har kjempe fine tenner foreløbig, de er 3 og 5 år. :) Godteri kun på lørdag, og brus og kaker osv i selskap og andre arrangement. :)

Og vi voksne pusser så klart tennene dems, på morgenen pusser de selv først, så pusser vi over:)

Vi pusser morgen og kveld. Fluor på kvelden. Hjelper minsta da. Ingen av de har hatt hull :) Og får skryt av tannlegene hver gang :D

Vi pusser morgen og kveld, 6-åringen får fortsatt hjelp, men morgenpussen hender det at han vil ta selv. Og fluor på kvelden da de begge bruker astmamedisin som kan skade tennene. Jeg trodde at man ikke trengte ekstra fluor om tennene ikke er spesielt utsatt og det er fluor i tannkremen?

Her pusser jeg tenne først, så får han pusse/leke selv etterpå :)

Her får han pusse selv om morran (4,5år) og vi tar kvelden, så kan han gjøre det selv. får fluor hver kveld.

Han pusser først selv, så vi :-)

Vi har pusset morgen og kveld siden han fikk sine to første tenner da han var 4 mnd gammel :) Han får i tillegg fluortabletter :)

Beste tipset for å lære barn å pusse tenner.

Når mini begynner med tenner, gi en tannbørste isteden for bitering. Lek med den og "puss" tenner.

Så når tanna endelig kommer er rutinen allerede på plass.

Her pusset jeg tenner til hun var 4. Først jeg, så hun selv.
Nå står hun for morgenpussen selv og vi for kveldspuss.
Vi bruker Zendium og har aldri gitt ekstra fluor. Ingen hull!

Back
Topp