Hvordan unngå for høy vektøkning i svangerskapet?

Ønsker3

Betatt av forumet
Etter min første fødsel for 9 måneder siden og en forholdsvis inaktiv permisjonstid har kiloene sneket seg på og utgangspunktet for denne graviditeten er 9 kilo tyngre enn forrige gang... Hvordan unngår man å legge på seg mye, men likevel gir barn og seg selv det som trengs? Og hvordan takler man da cravings (forrige gang var det sjokolade, hele graviditeten)?
 
La på meg masse forrige gang, så jeg kjører hard selvdisiplin denne gangen. Er mer aktiv også.
Ligger noen kilo over min idealvekt, så trenger ikke legge på meg så mye for graviditetens skyld.
Unngår å veie meg, siden det blir noe misvisende med økt blodvolum etc, prøver heller å holde meg i rett buksestørrelse så lenge som mulig, så får jeg frem med målebåndet i stedet når magen kommer i veien :p

Jeg nekter meg selv brus og godteri/sjokolade alle dager unntatt lørdag nå, det er beintøft :(

Har og skaffet app for å holde øye med kaloriinntaket, der jeg kan legge inn alt jeg spiser i løpet av en dag (og kjøpe meg ekstra kalorier med trening), brysomt, men verdt det. Mye lettere å spise sunt og variert, spiser jeg bare tull får jeg jo det i fleisen på slutten av dagen :p (ang ekstra kalorier nødvendig i graviditeten er det snakk om veldig lite, en frukt eller en brødskive daglig)
Ligger jeg under på slutten av dagen kan jeg heller løpe ut og kjøpe meg en sjokolade :)
Hjelper også at hvis jeg sitter og tenker at jeg vil ha en snickers kan jeg sjekke hva det vil koste meg i aktivitet og se om det er verdt det ;)

Demper søtsuget med å unngå å gå sulten (mye proteiner hjelper på metthetsfølelsen), og skriker kroppen etter noe søtt blir det frukt, nøtter eller fruktte.
Nøtter inneholder også et stoff som demper sultfølelsen :) (husk at lettprodukter som regel inneholder et stoff som har motsatt effekt)
 
Jeg tror man er litt forskjellige i forhold til hvor mye man legger på seg. Jeg spiste stort sett det jeg ville, søtsaker ofte, og la på meg 12 kilo. Nå er alt borte, og jeg veier det samme som før jeg ble gravid, hverken mer eller mindre. Det er viktig å legge på seg litt fett hvertfall sånn at man har litt å ta av når man skal amme. Det fettet som man har hatt lenge, skal helst ikke tæres på under amming, da det inneholder giftstoffer.

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app
 
Selv om man er gravid skal man ikke spise for to man trenger litt ekstra energi men ikke karbohydrater.
Så helst unngå snop, potetgull,kjeks, brus osv i ukedager og kose seg litt i helgen. Spis lite og ofte å prøv å iallefall gå en tur hver dag.
 
Jeg har også et tyngre utgangspunkt denne gangen, ca 10 kg mer. Dette fordi jeg ikke har fått av alle 25 kg jeg la på da. Håper virkelig å holde meg under 10kg opp denne gangen, slik at jeg da ikke er mer enn 20kg over før noe svangerskapsvekta... :p Jeg spiste mye både sunt og mindre sunt forrige gang, samtidig som jeg var minimalt i bevegelse. Denne gangen skal jeg være bevisst på kostholdet og holde meg i så mye bevegelse som mulig, i håp om at det er løsningen :)
 
Jeg la på meg 35 kg med førstemann og har bare gått ned 13 av de så jeg har et mye høyere utgangspunkt. Håper å gå opp max 10kg. men blanding av ekstrem bekkenløsning og at jeg ikke tåler hvetemel og det eneste jeg orka å spise var hvetebakst så sier det seg selv hvordan jeg ble sånn :(
 
Ang karbohydrater har jeg lest at man trenger ekstra karbohydrater som gravid jeg, tydeligvis litt forskjellig info ute å går.

Håper å holde meg rundt 10kg + her og, har noen kg fett fra før, så det trenger jeg ikke legge på meg. Spiser ikke kjøtt, så hoper ikke opp så mye miljøgifter i flesket heller :)
 
Jeg gikk opp ca 8 kilo i begge mine svangerskap. Var kjempeheldig og tilbake i vanlig vekt og klær på vei hjem fra sykehuset. Spiste vanlig kost, og drakk mengder med vann. Tror det er viktig å drikke mye vann for å unngå store mengder vann i kroppen, spesielt mot slutten. Er jo bare å spise et vanlig sunt kosthold og holde seg unna de store sukkerbombene , samt holde seg litt i aktivitet:)
 
Jeg gikk opp ca 8 kilo i begge mine svangerskap. Var kjempeheldig og tilbake i vanlig vekt og klær på vei hjem fra sykehuset. Spiste vanlig kost, og drakk mengder med vann. Tror det er viktig å drikke mye vann for å unngå store mengder vann i kroppen, spesielt mot slutten. Er jo bare å spise et vanlig sunt kosthold og holde seg unna de store sukkerbombene , samt holde seg litt i aktivitet:)

Er ikke alltid det er like enkelt å holde seg i aktivitet
 
Jeg gikk opp ca 8 kilo i begge mine svangerskap. Var kjempeheldig og tilbake i vanlig vekt og klær på vei hjem fra sykehuset. Spiste vanlig kost, og drakk mengder med vann. Tror det er viktig å drikke mye vann for å unngå store mengder vann i kroppen, spesielt mot slutten. Er jo bare å spise et vanlig sunt kosthold og holde seg unna de store sukkerbombene , samt holde seg litt i aktivitet:)
Jeg drakk fire liter vann om dagen i slutten på sist svangerskap, og jeg hadde ENORMT mye vann i kroppen. Så det stemmer nok ikke på alle ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg drakk fire liter vann om dagen i slutten på sist svangerskap, og jeg hadde ENORMT mye vann i kroppen. Så det stemmer nok ikke på alle ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
For all del, det er jo store individuelle forskjeller, men vann er jo vanndrivende og kan være til hjelp. Hvis man drikker mye brus, saft og andre ting istedenfor vann er muligheten for ødem mye større. Så jeg velger ihvertfall å få meg i mye vann for å unngå vann i kroppen. Ser det også som en godt alternativ til annen kjedespising på kvelden:)
 
For all del, det er jo store individuelle forskjeller, men vann er jo vanndrivende og kan være til hjelp. Hvis man drikker mye brus, saft og andre ting istedenfor vann er muligheten for ødem mye større. Så jeg velger ihvertfall å få meg i mye vann for å unngå vann i kroppen. Ser det også som en godt alternativ til annen kjedespising på kvelden:)

Det med at sukker binder vann kan jeg skrive under på at stemmer! Har eksperimentert litt med det, og forskjellen er STOR på mengde vann i kroppen etter sukkerinntak :)
 
Jeg veier like mye som jeg gjorde høygravid med nr 1. Og det er kjipt. La på meg 40 kg med vesla og vil IKKE veie over hundre denne gangen. Så hvis noen har tips til mat som frister spesielt hvordan man kan få brødmat til å friste så kjør på. Problemet mitt er vell at jeg spiser for det meste 1 gang om dagen. Eller litt snop ved siden av men har egentlig kuttet ut det så :) Mangler bare å spise litt flere ganger om dagen. :D
 
Et variert kosthold, og alt med måte er ting å leve etter. Jevn måltidsfrekvens, og fysisk aktivitet så kommer man langt... Og lørdag er lørdag for meg hvertfall :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg la på meg 25kg sist. Hadde cravings på fet mat. Veide nok i utgangspunktet litt lite, men merket kroppen slet med å bære så mange kilo. Er omtrent der jeg var før garviditeten sist og håper å legge på meg mindre denne gangen.
 
Jeg er spent på dette med vektoppgang selv, har mange kilo fra mye fra før og har klart æ gått ned 8-10 kg siden sommeren på å kun spise normal mat... Men nå har jeg sååå lyst på junkfood og tenker på rullekebab med hvitløksdressing hele dagen....
 
Dette er noe jeg må tenke litt på.. Gikk fra 51 til 76 kg forrige gang.. Det var hardt for knærne! Trente nok litt for tidlig og hardt også. Denne gangen skal jeg ikke legge på meg så tidlig i svangerskapet! Og litt mindre kosemat mens jeg er gravid, og heller litt mer i i permisjonen:) også skal jeg trene mindre i starten.. Da det var fem kg igjen var jeg godt fornøyd og de rant jo av under ammingen..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp