Hvordan unngå å legge på seg for mye?

Kisskine

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Hva kan man gjøre for å ikke legge på seg så mye i løpet av et svangerskap. Selvfølgelig spise sunt og trene, men er jo noen som allikevel legger på seg 20-30 kilo. Jeg er ikke redd for å legge på meg, men vil jo gjerne komme meg sånn noenlunde tilbake i form igjen etter fødsel og da tenker jeg at jeg ikke må legge på meg så mye. Dette hørtes vel kanskje dumt ut, men jeg lurer nå litt på det...:)
 
Vet ikke om andre måter, spise sunt og trene viss du orker. Sist fikk jeg 10-15 kg vann i kroppen. Så du vet jo aldri, men vannet går jo raskt ut av kroppen etterpå (min erfaring ihvertfall).

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Spis sunt å tren e viktig ,unngå mytji sukker å salt :)
Enkelte får jo masse vann i kroppen å lægg på sæ 20-30 kg,uten at nåkka hjelpe...men som regel så forsvinn dæm kiloan fort etter fødsel :)
 
Å kutte sukker og raske karbohydrater hjelper mot å få for mye vann i kroppen. Leste på nettsiden til en svensk lege om kona hans som var gravid og som hadde fått så mye vann i kroppen. Hun la om til mye mindre karbohydrater og problemet forsvant. Hun kunne bruke gifteringen helt frem til fødsel :)
 
Du må nok bare spise sunt og bevege deg så mye du klarer, husk at selv noen spaserturer er mye bedre enn ingenting.

Jeg fikk tips av en sykepleier om å måle omkrets rundt lår og overarm, siden det samler seg lite vann der (i motsetning til legger og nedre del av arm, hvor det dessverre kan bli en del vann på slutten). Og mage og bryst sier jo seg selv at er dårlige mål på hva som skjer i kroppen. :p Så om du har målt omkretsen på samme sted på overarm/lår hele veien så kan du følge med på hvor mye du legger på deg som ikke er vann/baby, for på lår/overarm vil det i all hovedsak være fett som gjør at målet blir større. Der burde du altså egentlig ha ganske samme mål før, under og etter graviditeten sånn egentlig. :) Jeg har målt både omkretsen på lår og overarm (og målt hvor midten av låret/overarmen er så jeg måler på samme sted hver gang) og tenker å følge med på det.

Det som er "bra" når man legger på seg vann er jo at akkurat det forsvinner veldig raskt etter fødsel heldigvis, men jeg har skjønt at det kan være veldig slitsomt å bære på mange liter vann på slutten da, så jeg håper jeg slipper. Vekt er uansett et litt dårlig mål på hva som skjer inni kroppen i graviditeten, vanskelig å skille mellom baby, vann og fett.
 
Back
Topp