Hvordan unngå fødsels depresjoner og angst?

mamma103

Første møte med forumet
Jeg er førstegangs fødende, og vi gleder oss masse til den lille kommer:) er 4 mnd på vei....de tre første mnd var jeg veldig trøtt og sliten hele tiden, veldig nedstemt, orket ingenting....jeg vet ikke om det har noe med svangerskaps depresjoner og gjøre eller at jeg måtte slutte i jobben pga at jeg ble gravid og det var en veldig stressende tid. Jeg syns ikke de 3 første mnd var noe kjekke, jeg følte ikke at jeg skulle ble mor eller noe liv i det hele tatt...men nå i 4 mnd er jeg blitt bedre, jeg har begynt å jobbe igjen og trives, men har ikke helt gått opp for meg at jeg ska ble mamma, selvom jeg har hørt hjertelyd og alt, men føler ikke noe enda, er dette normalt?....og jeg lurer på om disse depresjons lignende følelsene kan komme tilbake når jeg har født? og kan man unngå dette på et vis? Jeg har hørt om så mange som får dem og det er litt skremmende....har hatt depresjoner tidligere i livet mitt, men årsaken til dette var et dårlig forhold jeg var i....kom meg heldigvis ut av dette og har truffet en kjempe snill mann nå, som også er barnefaren;) men kan det ha noe å si?

mamma103
 
Viktig å være bevisst på at man KAN bli deprimert også etter fødsel.. og virker som du er oppmerksom på det[;)] snakk det vekk før fødsel hvis man plages... å vit tegna på depresjon.
 
Jeg slet veldig under svangerskapet, snakket aldri om det til noen (kun samboeren), jeg var konstant nedtrykt, i dårlig humør, kranglet og gud vet hva. Men de 2 siste mnd av svangerskapet ble alt 'perfekt', fram til fødselen, da gikk det rett vest igjen. Snakket ikke med noen før 12 uker etter fødselen, da snakket jeg med jm, og fikk hastetime hos legen, og får nå samtaler med en psykolog, mens jeg venter på 'ekte' psykolog.

Jeg var dum og ventet lenge med å si det. Jeg sliter fortsatt veldig mye. Men det som hjelper veldig er at samboeren er hjemme med meg, og hjelper til med guttungen.
Det er viktig å se på symptomene og ta tak i det tidlig, hvis det skjer at du får fødselsdepresjoner. [:)]
Tok meg lang tid før jeg fikk morsfølelser, og det går veldig opp og ned fortsatt (men så er knøttet kun 4 mnd da, tar jo gjerne litt tid).
 
Back
Topp