Hvordan tok far fedrekvoten?

Agnete

Forumet er livet
Vi er litt i tvil om hvordan vi skal gjøre dette denne gang, vi har tidligere prøvd litt forskjellig og nå sist fikk vi fedrekvoten til å vare i 1,5 år :)
Min mann vil helst gjøre dette engang til, han trivdes med å jobbe mindre.
Men nå har vi ingen rett på barnehageplass da barnet blir ett år, så noen må være hjemme med barnet vårt. Og med pappaperm som blir tatt gradert så vil jeg måtte gå i ulønnet lenger enn nødvendig.
Men litt usikker på hva vi skal gjøre. Fint å høre om andres erfaringer?:)

Her skal faren ha 1 dag i uka i 1 år f.o.m januar :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Her tar far alle 14ukene fra slutten av mars til slutten av juni. Da begynner jeg ferie. På denne måten går det ca opp i opp til barnehagestart :-)

Han tok den gradert. Arbeidsgiver var veldig fleksibel, og han fikk ta den ut timesbasert. Noen enkeltdager da vi trengte det første året, men det meste som halve dager etter ungene var 12 mnd. Vi brukte fedrekvoten på at han sluttet tidligere på jobb så jeg kunne jobbe kveldsvakter. For oss gjorde alle fedrekvotetimene at vi slapp å ha ungene så tidlig i barnehage. :)

Pappaen jobber i Nordsjøen og tok ut foreldrekvoten mens han var hjemme. Bedre økonomisk da jeg ikke hadde jobb etter permisjonen. Hun ble sendt i barnehagen da hun var 1,5 år. (Tidligere enn det syns jeg er for tidlig, personlig.)

Med førstemann (da fikk han 6 uker) fordelte han den utover høsten slik at ungen kunne gå 60% i barnehage. Etterpåkloke hadde vi nok gått for en annen løsning slik at vi kunne utsatt barnehagestart da han var så altfor liten. Men de to hadde det veldig fint sammen på permisjonsdagene i det minste =)
Med Lillebror tok mannen alle ukene (12?) i strekk sommeren før ungen fylte ett år i oktober. Minst å gå glipp av på jobben hans på sommerstid og han sparte ferie som vi kunne bruke sammen senere på året :)
Nå hadde vi minsten hjemme ett ekstra år før barnehage og jeg var arbeidsledig den sommeren, så ideelt sett hadde han tatt permisjonen senere slik at han hadde fått mer alenetid med barnet.

Jeg begynner å jobbe 3 dager i uka i februar, når mini er 7 mnd. Sambo har dermed 60% permisjon i 12 uker (eller noe), og 100% permisjon de siste 7 ukene. Han begynner i ny jobb i januar og det ble greiest å gjøre det slik, og jeg synes det er greit med en mykere start.

Back
Topp