Hvordan telle mnd?

Venterguttiseptember14

Betatt av forumet
Jeg teller jo bare uker og når noen spør meg hvor langt er du på vei så svarer jeg hvor mange uker jeg er. Men av de som ikke er erfarne med dette spør meg hvor mange mnd er det? Og da må heg allti tenke og klarer ikke si ett helt konkret svar. I dag er jeg 24+0 uker og sier at jeg er 5-6 mnd på vei. Men hva er det konkrete svaret? I hvilken uke er jeg når jeg er 6 mnd på vei og hvilken uke er jeg når jeg da er 7 mnd på vei??
Kan være at jeg er helt blåst og det er lett ig komme frem til et svar, men står helt stillt i topp lokket :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg fant denne:

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker + 2 dager

Jeg fant denne:

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker + 2 dager

Flott oversikt :) Er 22+2 i dag faktisk, betyr det at jeg kan feire 5 fullgåtte måneder?! :p Hurra :D

jeg husker aldri den oversikten så jeg bruker termindatoen. altså jeg har termin 9.sept så da ble det 5mndr 9.mai, var da 22+6.. er ikke mange dagene forskjell ;)

Tusen takk for svar :) trenger ingen unskyldning for is spising når man er gravid, har fått helt dilla på pistasj is med sjokolade :) :) så her blir det kjøpt mye is :p

jeg husker aldri den oversikten så jeg bruker termindatoen. altså jeg har termin 9.sept så da ble det 5mndr 9.mai, var da 22+6.. er ikke mange dagene forskjell ;)

Har også termin 9 og tenker likt som deg :) men greit å vite at man faktisk er pittelitt lenger :) men så da er et sv skap lenger enn 9 mnd da?

Har også termin 9 og tenker likt som deg :) men greit å vite at man faktisk er pittelitt lenger :) men så da er et sv skap lenger enn 9 mnd da?

ja 9mndr og 3dager? :) men fra 3uker før så kan det faktisk skje når som helst fram til 2uker etter... De ukene er veldig lange ;)

2 uker etter termin? Jordmor og hu på ultralyd sa det er nye regler i år. Kan føde 3uker før eller bare 1 uke etter termin. Hvis du ikke føder på termin så setter de opp time til å sette i gang akkurat 1 uke etter termin :)

2 uker etter termin? Jordmor og hu på ultralyd sa det er nye regler i år. Kan føde 3uker før eller bare 1 uke etter termin. Hvis du ikke føder på termin så setter de opp time til å sette i gang akkurat 1 uke etter termin :)

Man settes opp til overtidskontroll, men det blir en individuell vurdering når man settes i gang, så vidt jeg har skjønt...

I 2012 når jeg fødte sist var det overtidskontroll en uke på overtid. Det er anbefalt å ikke gå mer en 11 dager på overtid men er litt forskjellig praksis på sykehusene. I Kristiansand får man time til igangsetting på dag 11 om alt ser greit ut på overtidskontrollen. Fant ikke noe om nye regler men er jo lov å håpe :) Synes det er skummelt med overtid, men liker heller ikke tanken på å bli satt i gang. Sist startet det av seg selv 9 dager på overtid så blir spennende å se denne gangen :)

ja, har blitt litt andre regler med eldste i 2006 så var det 14 dager og forrige gang i 2012 var det 10 dager over.. så om de har forkorta enda mer så gjør ikke det noe ;)

Jeg har snakket med jm om min frykt for å gå på overtid. Jeg er kjemperedd for det, og har sagt at dersom ikke noe er i gang dagen etter termin, setter jeg meg på føden og forlanger igangsetting.
Hun tar meg gasnke seriøst og er enig i at overtid ikke er noe særlig, men hun mener at om jeg går en uke over så skal hun få meg inn. Men jeg vil gjerne inn tidligere enn det :(

Back
Topp