Hvordan takler dere trøttheten?

Met41

Andre møte med forumet
Hei damer!

Jeg skriver til dere i håp om råd og tips. Jeg er så utrolig fortvilet for tiden. Gravid 8+5, og jeg er så trøtt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Det overskygger alt, jeg fungerer ikke lenger i hverdagen. Når jeg står opp, dusjer og steller meg, og spiser frokost, er jeg så sliten og trøtt at jeg føler en sterk trang til å hvile/sove igjen.

Jeg jobber heldigvis hjemmefra, så har muligheten til å snike til meg en (to-tre-fire) hvil her og der, men nå går det utover jobben. Jeg klarer ikke konsentrere meg, klarer nesten ikke holde øynene åpne. Tenker med skrekk på dere som jobber på kontor o.l som sliter med det samme, hvordan klarer dere det?

Har vært hos fastlege, tok blodprøver og jeg har ingen jernmangel eller andre vitaminmangler. Tar vitamintilskudd for gravide hver dag og spiser variert, legen min sa bare at «noen er trøttere enn andre». Jeg tror ikke hun forstod hvor ille det er. Snakket med en venninne om dette, hun sa jeg burde prøve å «ta meg sammen».

Så, annet enn å ta seg sammen, hva gjør dere med trøttheten?

Med ønske om en ellers fin dag:-D

Ta seg sammen du liksom :p

Jeg lukker døra til cellekontoret og tar meg 5 min på øyet. Eller surfer på bv... nytter ikke sloss mot trøttheten.

Jeg er 9+1 i dag og hadde det helt likt forrige uke. Klarte såvidt å gå i butikken og måtte hjem og sove igjen. Jeg ble sykemeldt i 3 dager fordi jeg ikke klarte å fungere i det hele tatt. «Ta seg sammen» gikk rett og slett ikke. Nå i uke 9 har jeg en helt annen energi og er tilbake i full jobb uten problemer. Kanskje du og bare må over en kneik?

Når det er sagt synes jeg det nesten er merkelig med så stort skifte i symptomer og energinivå. Flere andre har skrevet at de opplevde det samme rundt uke 9-10. Jeg skal på ul i morgen så krysser fingrene for at alt er ok :)

Jeg er 9+1 i dag og hadde det helt likt forrige uke. Klarte såvidt å gå i butikken og måtte hjem og sove igjen. Jeg ble sykemeldt i 3 dager fordi jeg ikke klarte å fungere i det hele tatt. «Ta seg sammen» gikk rett og slett ikke. Nå i uke 9 har jeg en helt annen energi og er tilbake i full jobb uten problemer. Kanskje du og bare må over en kneik?

Når det er sagt synes jeg det nesten er merkelig med så stort skifte i symptomer og energinivå. Flere andre har skrevet at de opplevde det samme rundt uke 9-10. Jeg skal på ul i morgen så krysser fingrene for at alt er ok :)

Takk! Det er godt å høre at flere har hatt det sånn. Jeg krysser fingre og tær for at det kanskje blir bedre i løpet av neste uke :-) Det er jo så frustrerende å gå fra å være vanlig og aktiv til omtrent sengeliggende. Vanskelig å bortforklare det også..
Lykke til på ultralyd i morgen! <3

Jeg jobber på kontor og sliter med det samme! Jeg må gå meg en tur i gangene, gjerne ut for litt frisk luft om det er fint vær.
Har en venninne som slet så veldig med det at hun var sykemeldt så og si hele svangerskapet.

Hei damer!

Jeg skriver til dere i håp om råd og tips. Jeg er så utrolig fortvilet for tiden. Gravid 8+5, og jeg er så trøtt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Det overskygger alt, jeg fungerer ikke lenger i hverdagen. Når jeg står opp, dusjer og steller meg, og spiser frokost, er jeg så sliten og trøtt at jeg føler en sterk trang til å hvile/sove igjen.

Jeg jobber heldigvis hjemmefra, så har muligheten til å snike til meg en (to-tre-fire) hvil her og der, men nå går det utover jobben. Jeg klarer ikke konsentrere meg, klarer nesten ikke holde øynene åpne. Tenker med skrekk på dere som jobber på kontor o.l som sliter med det samme, hvordan klarer dere det?

Har vært hos fastlege, tok blodprøver og jeg har ingen jernmangel eller andre vitaminmangler. Tar vitamintilskudd for gravide hver dag og spiser variert, legen min sa bare at «noen er trøttere enn andre». Jeg tror ikke hun forstod hvor ille det er. Snakket med en venninne om dette, hun sa jeg burde prøve å «ta meg sammen».

Så, annet enn å ta seg sammen, hva gjør dere med trøttheten?

Med ønske om en ellers fin dag:-D
Jeg sover. Du må si tydelig fra til legen din om at du nå er så trøtt at du ikke kan jobbe. Noen er trøttere enn andre, ja, og noen får også sykmelding. Be om det. Kanskje gradert er nok, slik at du kan jobbe 80% og ta en god siesta midt på dagen. Eller 50% slik at du jobber halve dager. Det gir rom for å sove ekstra. Jeg våknet akkurat fra en liten blund på to timer nå, midt på dagen. Må bare sove, jeg. Jobber 40%, og de dagene jeg er på jobb holder jeg på å dette om. Holder ut litt til nå, men om det ikke gir seg snart må jeg be legen om 100% sykmelding pga tretthet. Det tar på å lage baby!

Helt det samme her! Vet ikke hvordan jeg klarer å komme igjennom dagene egentlig! Har en sønn på 9 mnd som jeg er hjemme med i perm. Utrolig krevende. Jeg må sove begge lurene sammen med han på dagtid for å fungere ok! Husker denne trøttheten fra forrige graviditet. For min del gikk det over i 2 trimester. Gleder meg!!

Jeg har vært helt utmattet siden rundt 6+2...er nå 9+6 og fortsatt like trøtt og sliten. Klarte for største gang å kaste opp i sta og...jeg er skit lei;)

Jeg har også slitt med dette. Det begynner heldigvis å bli bedre, er inn i den 12. uke nå. Men det kan variere veldig fra dag til dag. Har fremdeles dager det jeg slåss med øyelokk som bare vil lukke seg. Det som har fungert best for med er å spise regelmessig for å holde et stabilt blodsukker. Ellers har samboer vært flink til å dra meg med på luftetur med hunden. Har forsøkt å sove minst mulig utenom netter, da jeg slet med nattesøvn. Men hender jeg fortsatt dupper litt. Det blir bedre skal du se! Tror alle her inne forstår godt hva du sliter med :Heartred

..ikke så veldig bra :hilarious:
Jeg sover når enn jeg kan rett og slett... eneste tipset jeg har dessverre

Åh jeg føler med deg.. trøttheten og kvalmen er så overveldende her at jeg vurderer sykemelding faktisk. Er lærer så det går ut over elevene når jeg ikke fungerer i undervisning :(

Jeg er også veldig trøtt for tiden. Klarer meg ikke gjennom dagen uten å sovepå ettermiddagen. I helgene blir det gjerne to hviler håper det blir bedre for oss alle når vi nærmer oss andre trimester

Jeg sover og sover og sover. Er sykemeldt 30% nå, fra 8+2 pga kvalme først og fremst. Er 9+0 nå og føler at formen varierer mer, kan ha perioder hvor jeg fungerer noenlunde, mens jeg får skikkelig tilbakefall andre dager.

På jobb må jeg bare ta meg noen pauser gjennom dagen. Legger stolen bakover og lukker øynene litt. synes det hjelper å jobbe et par timer kortere dager, men er ikke supereffektiv de timene jeg er på jobb. Jeg synes det er bedre å dra på jobb å gjøre noe, og heller ta meg litt ekstra pauser.

Men det er helt utrolig hvor dårlig man fungerer når man er trøtt og formen ikke er på topp. Selv om jeg ligger i sengen alle timer utenom jobb, fungerer jeg ikke til noe... Skal levere bacheloroppgave om 3 uker, men hodet vil ikke :/
Den som mener man skal ta seg sammen, kan ta seg en bolle spør du meg :p

I mitt forrige svangerskap så duppet jeg av flere ganger mens jeg kjørte hjem fra jobb (1 time reisevei) så jeg måtte søke om 50% svangerskapspenger da jeg ville brukt rundt 3 timer hver vei til og fra jobb med kollektiv og masse bytte + litt bilkjøring :hilarious::hilarious:
Så jeg endte med å jobbe hver dag men halve dager, så jeg kom meg trygt hjem og kunne ta meg en dupp på sofaen :hilarious::hilarious:

Er 8+3 i dag og må ofte ha dupp (er hjemme i ulønnet perm) så blir spennende å se hvordan det blir med jobb i august :hilarious::happy:

Dere er så fine, takk for svar og tips! Fikk en skikkelig dårlig dag i går, bare urolig soving og kvalme. Er så lei!
Heier også på dere med barn i tillegg, dere er superhelter i mine øyne :-D
Jeg er 9+0 i morgen, får håpe formen snur snart.
Vi er ganske tøffe, synes jeg. «Lider» i stillhet, drar på jobb, oppdrar barn som om ingen ting har skjedd selv om vi holder på å sovne eller er så kvalme at vi ikke vet hva vi skal ta oss til.
Vi får passe på å klappe oss selv på skuderen innimellom, for vi er ganske bad ass! :-D

Håper dere alle får en fin nasjonaldag i morgen!

Dette er veldig vanlig. :happy:
Klart det tar på å produsere et barn.
Jeg og var veldig trøtt og sov både på ettermiddag og natt uten prob.
Er i uke 13 nå og det har nesten gått helt over :happy:
Så det er bedre tider i vente :D

Føler med deg! Og alle dere andre. Er 8+1 i dag og jeg er stuup trøtt til alle døgnets tider! Værst ifra kl 13 og utover.

Back
Topp