Hvordan styre leggetid?

Ivf90

Blir kjent med forumet
Hei:)

Har en liten frøken på 3mnd som ikke tar kvelden før 01.30.
Hun våkner for mat ca 3-4 ganger men sover til 11-12.
Tidligere på kvelden/natten sover hun kun små dupper på 20 min, og har våkentid mellom duppene frem til 01.30. Går ikke i dyp søvn før dette.

spørsmålet mitt er: hvordan kan jeg få henne til å sove for natten tidligere på kvelden?
 
Hei:)

Har en liten frøken på 3mnd som ikke tar kvelden før 01.30.
Hun våkner for mat ca 3-4 ganger men sover til 11-12.
Tidligere på kvelden/natten sover hun kun små dupper på 20 min, og har våkentid mellom duppene frem til 01.30. Går ikke i dyp søvn før dette.

spørsmålet mitt er: hvordan kan jeg få henne til å sove for natten tidligere på kvelden?
Ja, det kan du begynne å styre i en retning. :) Nå er det kanskje stor forskjell på hvordan det er og hva du ønsker, så du må ta det vedkig gradvis. Jeg tenker at på en så liten baby er det ofte lettest å begynne med hvilene. Regner med det er 3 eller flere hviler om dagen? Hvor mange timer tar det fra hun har sovet en hvil til hun er klar for neste hvil?

Det er vanskelig å svare deg konkret, siden jeg ikke kjenner rytmen til barnet, men vi har styrt hvilene inn slik at barnet blir kveldstrøtt til ca leggetid. Et så lite barn bør ikke drøyes for lenge når hun er trøtt, da får du nok mest gråting. Kanskje er løsningen å vekke barnet 10-15 minutter tidligere enn før med jevnlige mellomrom så en ny rytme får feste seg, og følge samme intervall med hviler osv som vanlig slik at også det forskyves med de samme 10-15 minuttene? I know, det føles naturstridig å vekke en sovende baby. Likevel kan det tenkes det blir riktig for dere for å komme inn i en bedre rytme.

Hviler når du ønsker å "fremkalle" dem kan du kanskje få til med trilletur? Slik satte vi hviletid på begge våre når det ble behov for det. Da blir det lettere når kvelden kommer også. Når kvelden kommer, så er det viktig å roe tempoet og lage rutiner som babyen gjenkjenner som kveldsstell. Dempe lyset, skru av eller ned tv. Ikke tulle og leke for mye,men være rolige. Dere bør jo ikke begynne for tidlig på kvelden med dette nå som rytmen er så sen som den er.

Det er mange ting som kan hjelpe dere, men for alle del, ta det gradvis for babyen. Kanskje er dere heldige at babyen bare plutselig er i en annen rytme, men sannsynligvis må dere skru rytmen over noe tid.
 
Ikke lenge siden vi fikk våres til å legge seg for natta fra klokken 00/01 til 19.
Den 30 mins duppen kl 19 gjorde vi om til at vi gikk ned på rommet, helt mørkt, ikke så mye snakking og så tok hun duppen der. Hun våknet lenge rett etterpå slik hun var vant til, men da gikk jeg bare inn til henne og amma hun bittelitt til. Skrudde ikke på lys. Snakka ikke, kun shhhh... Måtte holde beina hennes nede fordi hun kava slik.

Etterhvert ble det til at hun sov lengre og lengre..
Per idag legges hun 19, våkner to ganger før kl 01. Har nylig kuttet ut å amme hver gang hun våkner.
Hun får mat igjen 01. Så sover hun videre. Desverre våkner hun flere ganger før morgenen, men jeg jobber med saken

Møtte selvfølgelig starte med å justere dagduppene slik at hun var søvnig da vi ville hun skulle ta natta. Det vil si at hun må stå opp senest kl 1530/16 hvis hun skal bli trøtt igjen til 19. Hun er nå 7 mnd.

Ikke sikkert det som "funket" for min baby funker for din, men åper det hjelper litt.
 
Enig med de over.

Bare ha i bakhodet at de begynner ikke å produsere melatonin, det naturlige søvn hormonet før de er 3-4 mnd, så før den tid er det vanskelig å få endret mye på søvnmønster. Før melatonin produseres har ikke kroppen noen formening om dag og natt.

Og når den produksjonen er igang er jo insividuelt.

Her gikk det seg gradvis til med begge når de passerte 4 mnd ca. La litt og litt tidligere på kvelden over en periode, og begynte med faste kveldsrutiner.

Eldste sov knapt på dagen, så var litt lettere med han enn med yngste som sov mer på dagen. Men det gikk seg til der og.
Flyttet litt på dagsoving også sånn at siste dupp ble tidligere
 
Ja, det kan du begynne å styre i en retning. :) Nå er det kanskje stor forskjell på hvordan det er og hva du ønsker, så du må ta det vedkig gradvis. Jeg tenker at på en så liten baby er det ofte lettest å begynne med hvilene. Regner med det er 3 eller flere hviler om dagen? Hvor mange timer tar det fra hun har sovet en hvil til hun er klar for neste hvil?

Det er vanskelig å svare deg konkret, siden jeg ikke kjenner rytmen til barnet, men vi har styrt hvilene inn slik at barnet blir kveldstrøtt til ca leggetid. Et så lite barn bør ikke drøyes for lenge når hun er trøtt, da får du nok mest gråting. Kanskje er løsningen å vekke barnet 10-15 minutter tidligere enn før med jevnlige mellomrom så en ny rytme får feste seg, og følge samme intervall med hviler osv som vanlig slik at også det forskyves med de samme 10-15 minuttene? I know, det føles naturstridig å vekke en sovende baby. Likevel kan det tenkes det blir riktig for dere for å komme inn i en bedre rytme.

Hviler når du ønsker å "fremkalle" dem kan du kanskje få til med trilletur? Slik satte vi hviletid på begge våre når det ble behov for det. Da blir det lettere når kvelden kommer også. Når kvelden kommer, så er det viktig å roe tempoet og lage rutiner som babyen gjenkjenner som kveldsstell. Dempe lyset, skru av eller ned tv. Ikke tulle og leke for mye,men være rolige. Dere bør jo ikke begynne for tidlig på kvelden med dette nå som rytmen er så sen som den er.

Det er mange ting som kan hjelpe dere, men for alle del, ta det gradvis for babyen. Kanskje er dere heldige at babyen bare plutselig er i en annen rytme, men sannsynligvis må dere skru rytmen over noe tid.

Heii:)

Det er fler enn 3 hviler om dagen, ja:)

det er ca 2 timer i mellom hvilene (som er på 30-60min).
Fra ca 20 på kvelden derimot er det litt ujevnt og duppene er kun på 20minutter. Hun sover og våkner litt som hun vil frem til hun sovner 01.30.

trilletur er fantastisk her! Hun kan sove 2 timer om jeg triller i to timer - men blir jo ikke flere trilleturer om dagen=\

Vi har snakket om å starte en kveldsrutiner hun begynner å kjenne igjen ja, så det tror jeg kan være lurt for oss<3
 
Ikke lenge siden vi fikk våres til å legge seg for natta fra klokken 00/01 til 19.
Den 30 mins duppen kl 19 gjorde vi om til at vi gikk ned på rommet, helt mørkt, ikke så mye snakking og så tok hun duppen der. Hun våknet lenge rett etterpå slik hun var vant til, men da gikk jeg bare inn til henne og amma hun bittelitt til. Skrudde ikke på lys. Snakka ikke, kun shhhh... Måtte holde beina hennes nede fordi hun kava slik.

Etterhvert ble det til at hun sov lengre og lengre..
Per idag legges hun 19, våkner to ganger før kl 01. Har nylig kuttet ut å amme hver gang hun våkner.
Hun får mat igjen 01. Så sover hun videre. Desverre våkner hun flere ganger før morgenen, men jeg jobber med saken

Møtte selvfølgelig starte med å justere dagduppene slik at hun var søvnig da vi ville hun skulle ta natta. Det vil si at hun må stå opp senest kl 1530/16 hvis hun skal bli trøtt igjen til 19. Hun er nå 7 mnd.

Ikke sikkert det som "funket" for min baby funker for din, men åper det hjelper litt.

takk for svar:)!!

tror du det er litt tidlig å begynne på 3mnd?
 
Enig med de over.

Bare ha i bakhodet at de begynner ikke å produsere melatonin, det naturlige søvn hormonet før de er 3-4 mnd, så før den tid er det vanskelig å få endret mye på søvnmønster. Før melatonin produseres har ikke kroppen noen formening om dag og natt.

Og når den produksjonen er igang er jo insividuelt.

Her gikk det seg gradvis til med begge når de passerte 4 mnd ca. La litt og litt tidligere på kvelden over en periode, og begynte med faste kveldsrutiner.

Eldste sov knapt på dagen, så var litt lettere med han enn med yngste som sov mer på dagen. Men det gikk seg til der og.
Flyttet litt på dagsoving også sånn at siste dupp ble tidligere


Hvordan merker man at de har begynt å produsere melatonin?
Endrer de noe rytme selv?
 
Hvordan merker man at de har begynt å produsere melatonin?
Endrer de noe rytme selv?
Her merka vi at de tok kvelden tidligere og tidligere av seg selv. Altså at de sov lengre strekke på kveld før de våknet. Men da våknet de for mat før de sovna igjen. Da tok vi bare leggerutinen tidligere og tidligere. Men ikke fra kveld til kveld. Holdt samme rytme sikkert ei uke før vi så at vi kunne flytte det enda tidligere

Eldste her var også en 30-minutters-dupper helt til han nærmet seg ett år og vi skulle over på en dupp om dagen. Han sov bedre på natta enn på dagen, når han da sovna på kvelden når han var liten. Når vi gikk over til en dupp, ble den lengre og bedre.

Yngste som sov mer og lenger på dagen brukte nok litt lenger tid før hun tok natta, og var litt mer våken for mat på natta.

Men ingen av dem har vært våken i flere timer på natt heldigvis.

Men er litt vanskelig å huske akkurat hvordan vi gjorde det, for nå er de snart 12 og 9 år gamle :p
 
Hvordan merker man at de har begynt å produsere melatonin?
Endrer de noe rytme selv?

Neida, ikke for tidlig p begynne ved 3 mnd :)
Vi begynte så smått med kveldsrutiner rundt 5 uker sist og ved 2 måneder hadde han forholdsvis fast leggetid på kvelden.
 
Vi slet med det samme. For oss gikk det seg til av seg selv egentlig, men vi gikk litt aktivt inn for å få kontroll på dagblundene. Fra 3-5 måneder la hun seg ofte mellom 23-01. Nå er hun 6,5 måned og legges mellom 19-20.

Det vi gjorde aktivt var å sørge for at det var litt mer system i blundene og at disse 2-3 blundene på dagtid helst burde vare i minst én time (de to første blundene). Tok første blund to timer etter hun våknet, så 2,5 time mellom blund 1 og 2, og av og til en tredje blund i starten. Etter en stund når dette var i system klarte vi å kutte den tredje blunden som ofte kom i 18-19 tiden og ødela for leggingen.

Siste blund er nå som regel ferdig i 16-tiden. Har hørt det er lurt at barnet er våkent i tre timer før legging, så det passer fint for oss med legging i 19-tiden.

Når dagblundene kom på plass har vi begynt leggerutinene fra 18 hver dag. Spise grøt, skifte til pysj og så amme. Nå legger vi henne også veldig mye raskere.

Jeg vet det er slitsomt når det står på og litt frustrerende at man som foreldre egentlig vil legge seg, men barnet gjør at man ikke kan. Men det vil nok gå seg til med tiden, og lille er jo fremdeles veldig liten.
 
Ja, hun er jo egentlig fremdeles veldig liten <3

tenker jeg gir det litt mer tid og så prøver å kutte en blund, eller korte ned tiden pr blund hvis hun begynner å sove lenger enn 20 minutter:joyful:

jeg trenger nødvendigvis ikke leggetiden til å gå til 19 enda, men 22-23 hadde også vært fint! Slik at mamma ikke er utmattet hver kveld og holder på til 2 på natten :shy:
 
Har begynt tidligere og tidligere for hver baby med kveldsrutiner og legging. Babyene har vært like, men jeg har hatt litt met erfaring. Med nr 3 begynte vi når hun var 2 mnd. La henne kl 17.45-18.00. Hun sov uansett en liten lur dag så vi bare prøvde å legge henne i senga. Når hun våknet fikk hun tilbud om melk på soverommet og sovnet igjen. Sånn holdt vi på. Gikk ikke mange dagene før hun begynte å sove lenger og lenger perioder.
 
Har begynt tidligere og tidligere for hver baby med kveldsrutiner og legging. Babyene har vært like, men jeg har hatt litt met erfaring. Med nr 3 begynte vi når hun var 2 mnd. La henne kl 17.45-18.00. Hun sov uansett en liten lur dag så vi bare prøvde å legge henne i senga. Når hun våknet fikk hun tilbud om melk på soverommet og sovnet igjen. Sånn holdt vi på. Gikk ikke mange dagene før hun begynte å sove lenger og lenger perioder.

Lurt! Det skal prøves:)!!
 
Back
Topp