Hvordan strikker dere sokker?

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Jeg hater egentlig å strikke sokker. For noe knoteri, for noe som kan kjøpes for 35kr på Europris. Men nå fikk jeg tak i raggegarn til 10kr nøstet da... så da får jeg de til halv pris om jeg strikker selv ;-)

Holder på med et par til jentungen nå, og har strikket hælen 2 ggr allerede og har endelig blitt enig med meg selv om tåfelling. Hvordan strikker dere sokker? Med hva slags hælfelling og tåfelling? Vis gjerne bilder av arbeid/link til oppskrifter og sånn :-D

Hælfellingen jeg bruker er ganske lik denne.
http://lonemorsblogg.blogspot.no/2011/02/hlfelling.html

Tåfelling... Når foten har kommet til litt før begynnelsen på lilletåa strikker jeg to masker sammen på hver pinne på annenhver omgang. Når det gjenstår 4 masker på hver pinne feller jeg av og syr sammen, eller strikker de 4 maskene sammen slik at det blir to på hver pinne, tar tråden gjennom alle og fester.

Min helfelling er og ganske lik en som er beskrevt i linken i det forrige inlegget.

Tåfellingen begynner jeg på når jeg har kommet til midt på lilletåa ca, da har jeg likt maskeantall på alle pinnene, og feller i slutten av pinne 1, starten av pinne 2 og slutten av pinne 3 og starten av pinne 4 annenhver omgang til jeg har igjen 4 masker.

Her er et bilde av noen av mine sokker

Moderator Kristine skrev:
Min helfelling er og ganske lik en som er beskrevt i linken i det forrige inlegget.

Tåfellingen begynner jeg på når jeg har kommet til midt på lilletåa ca, da har jeg likt maskeantall på alle pinnene, og feller i slutten av pinne 1, starten av pinne 2 og slutten av pinne 3 og starten av pinne 4 annenhver omgang til jeg har igjen 4 masker.

Jeg gjør likedan.
Utenom på tåfellingen der stikker jeg første,- og siste på pinnen før jeg feller.

Lissuz skrev:

Moderator Kristine skrev:

Jeg gjør likedan.
Utenom på tåfellingen der stikker jeg første,- og siste på pinnen før jeg feller.

Det gjør faktisk jeg og når jeg tenker meg om, strikker første og siste maske på pinnene før jeg feller.
Er visst ikke så lett og skrive det ned uten og ha strikketøyet foran seg så man ser hva man gjør! :P

Back
Topp