• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Hvordan "straffe" 1-åring?

Knertina og ungene

Forelsket i forumet
Gutten min er 16 mnd.
Og nå for tiden skal alle grenser testes ut.

Biting, klyping, kaste mat og drikke. Kaste ting generelt. spytte.. Ja, you name it!
Jeg har vært streng og alvorlig.
Lagt han ned på ryggen hver gang han har gjort noe han ikke har lov til.
Mens jeg har sagt NEI, ikke lov!! Men det hjelper jo ikke!!!
Jeg kan gjøre det 20 ganger og til slutt legger han seg ned selv mens han ler og sier neineinei.
Det har jo blitt en lek til slutt.

Noen forslag? Må jeg være mer streng? Isåfall hvordan? Jeg kan jo ikke rope til han heller.

-Må legge til at han gir meg en kos og smiler rett etter han har bitt meg..
Hva gjør man da?

si at han må slutte, du teller til 3 om ikke går han på rommet å blir der til du sier det er greit?? [:)]
har ikke peiling jeg, snuppa mi er ikke såå stor enda, tihi [:D]

Her har vi litt av samme problemet. Han biter heligvis ikke ( ikke enda ihvertfall), men han hører ikke. Kjefter jeg bare ler han og syns det er gøy. Han klattrer på ALT om dagen, opp og ned i sofan og løper og hopper i sofan. Han er jo så liten at han skjønner ikke at det er farlig og at jeg blir streng fordi jeg blir livredd for at han skal slå seg skikkelig. Jeg tar han ned, prøver å avlede han, men han skvetter oppi igjen. Hører han ikke etter  noen slike runder så må han pent sitte og leke i lekegrinda si en liten stund. Han trives i den så for han er det ingen straff sånn sett da,men når jeg da slipper han på gulvet igjen oppfører han seg som oftest pent en god stund.

Kjenner til den grenseprøvinga ja! Helt helt grusomt noen ganger. Hun har med å sette seg på gulvet å hyle, rett og slett fordi hun ikke får det som hun vil.

Kaster hun ting, får hun det tilbake en gang, fortsetter hun setter vi det bort. Kaster hun mat, tar jeg maten vekk, for da er hun tydligvis ikke sulten nok. Får den tilbake når hun viser hun vil ha.

Hvis hu har slått har jeg sagt nei, og at mamma får vondt. Sitter hun på fanget mitt, setter jeg henne på gulvet. Kommer hun tilbake å gjør det igjen, setterjeg henne ned på nytt, eller eventuelt går vekk fra henne.

Vi har vært bestemte hele tiden, sagt nei, forklart hvorfor vi ikke gjør sånn, og hun har sluttet med kasting av mat, drikke, og andre ting.

Nå tester hun grenser på å få ting hun vil ha. Hun kan sette seg på gulvet, eller legge seg ned å hyle. Når hun skjønner hun ikke får lov, kommer hun for å leke igjen.

Syns absolutt ingenting om å knipse de på hendene, slå de på henende, legge de på ryggen å holde de der,  sette de i lekegrinda som straff, eller en annen plass der ungen "sitter fast".

De er ikke så store, at de skjønner alt, men man skal jo heller ikke undervurdere hva de faktisk skjønner.

Jeg synes at de er for unge til å skulle ha "straff" når de er 16 mnd, selv om de kan forstå en del ting. Det har noe med hjerneutvikling og konsekvenstenkning, impulskontroll osv å gjøre. Jeg prøver så langt jeg klarer å bruke andre ord enn "nei" og "ikke" siden de er så negativt ladet - prøver å si hva han heller skal gjøre og ha fokus på det. Men det er nok blitt en del "nei`er" her i fra må jeg innrømme Teori er èn ting, praksis ofte en annen - og ungene er jammen meg ulike de også. Det som funker på èn unge, funker ikke nødvendigvis på en annen[&:][:)]

Men noen råd, tja kanskje:
Ta han bort i fra situajsonen dersom han biter søsken etc. Fjerne gjenstander som kan være en fristelse for ham. Avlede ham - og gi minst mulig oppmerksomhet på det negative (ignorering). Vise ham hva han skal gjøre i  stedet for det han gjør som er uønsket (f.eks ta hånda hans og kose deg på kinnet, når han har slått deg i ansiktet).

ORIGINAL: Knertina og ungene

Gutten min er 16 mnd.

Biting, klyping, kaste mat og drikke. Kaste ting generelt. spytte.. Ja, you name it!
Jeg kan gjøre det 20 ganger og til slutt legger han seg ned selv mens han ler og sier neineinei.

Noen forslag? Må jeg være mer streng? Isåfall hvordan? Jeg kan jo ikke rope til han heller.

Hva gjør man da?

Hæææ`? hva lærer de av det??

Menneh, jeg ville aldri brukt hans soverom som straff.
Det kan skape frykt for å sove osv.
Jeg hadde funnet en krok eller lignende og prøvd meg forsiktig på timeout.
16 mnd, de forstår jo ikke all verden, men det er dette vi gjør i bhg.
setter de i matstolen med sele på så de ikke kommer seg ut.
Forklarer hva de har gjort galt og sier ikke lov osv også har vi et tidsur vi setter foran de så de ser at viseren går rundt.
Tar ikke veldig lange tiden før de skjønneer at det bærer mot stolen når de har gjort noe galt.
Kan ikke huske å ha brukt veldig lang tid på å få vekk biting og slåing.

sier nei mens ej ser ho i øynene. å tar ho vekk fra situasjonen, finner på noe ho kan holde på me. av å til setter ej ho i skammekroken. setter ho tilbake så fort ho prøver å krype vekk, så må jo sitte over ho. men det er jo mest for broren sin del at han ser at ho me må i skammekroken.

ORIGINAL: karaoke

ORIGINAL: Knertina og ungene

Gutten min er 16 mnd.

Hva gjør man da?

Hæææ`? hva lærer de av det??

Absolutt ingenting! Haha.
Jeg hadde en teori at han ikke kom til å gidde mer når han måtte reise seg hver gang.
Det funker tydligvis ikke for jeg blir fortere sliten enn han.
Så det har blitt en evig kamp :S

ORIGINAL: Buffeluremamma

setter de i matstolen med sele på så de ikke kommer seg ut.
Forklarer hva de har gjort galt og sier ikke lov osv også har vi et tidsur vi setter foran de så de ser at viseren går rundt.
Tar ikke veldig lange tiden før de skjønneer at det bærer mot stolen når de har gjort noe galt.

Dere setter ungen fast i selen i en stol??  Hmm, skulle fått høre at de i bhg hadde bettet fast mitt barn til en stol når det var 16 mnd gammelt, da hadde jeg gitt de en lekse de sent ville glemme. Et barn på 16 mnd er alt for lite for straff..

Vi har en liten stol på stua i en krok.
Den har ikke blitt brukt som skammekrok.
Men kanskje det er en mulighet?
Skal jeg sette han der å gå hver gang kommer det også til å bli en lek.
På samme måte som når jeg legger han ned.
Og det funker jo tydligvis ikke..

Skal jeg da sitte sammen med han/holde han igjen i stolen sin 1 minutt?
Synes dette med staff er vanskelig.
Mye vanskeligere enn jeg trodde det kom til å bli.
Er redd for å gjøre noe feil.
Være for streng eller være for snill.. Ikke lett altså..

Tina da....måkke si sånn inne på generelt...det vet du da...he he
Åsså er det på tide å rydde vekk julekulene nå[:D]

Tilbake til saken.

Jeg forventer ikke så mye av snuppa mi på 18 mnd. Hun gjør mye ugagn i løpet av en dag, men forteller henne sånn må vi ikke gjøre så stresser vi ikke mer med det. Prøv heller å være forut for situasjonene. Om du avverger noen ganger og sier ikke bit, ikke slå så kanskje det går opp ett lys snart... Men det tar tid å lære å leve i verden desverre.

Har og prøvd å si NEI!men da flirer hun bare tar opp pekefingeren og sier FY, og ler...
Så om hun slår eller sliketing tar jeg henne bare vekk. er hun hos meg (på fanget ol) sier jeg NEI! og setter henne ned..

HS sa til meg at barn i den alderen har "gullfiskhukommelse" og glemmer ting nesten med en gang man sier det til dem. Derfor er det viktig å fortsette å fortelle dem at det ikke er greit, gjør heller sånn osv.

Vi prøver å lære jenta vår at det ikke er lov å røre det som står på stuebordet, og HS sa at hvis hun røre noe hun ikke fikk røre, skulle vi ta henne bort derfra og gi henne noe hun fikk lov til å røre. Samme hvis hun slo, gjorde noe som hun ikke får lov til osv, si at det ikke er greit, og gi henne noe annet å gjøre [:)]

ORIGINAL: Buffeluremamma

setter de i matstolen med sele på så de ikke kommer seg ut.Forklarer hva de har gjort galt og sier ikke lov osv også har vi et tidsur vi setter foran de så de ser at viseren går rundt.

Seriøst? Gjør dere det? Da må j spørre....gjør dere d med en gang eller lar har dem da slått/bitt/sparka gjennom hele dagen? (for å sette ting litt på spissen)

Kan ikke si meg så veldig enig i denne "oppdragelsen", beklager.

ORIGINAL: Rugebolla

ORIGINAL: LittleJ.

si at han må slutte, du teller til 3 om ikke går han på rommet å blir der til du sier det er greit?? [:)]
har ikke peiling jeg, snuppa mi er ikke såå stor enda, tihi [:D]

han er 1 år... [:)]

haha, åååja gikk litt fort her [8D]

ORIGINAL: karaoke

Tina da....måkke si sånn inne på generelt...det vet du da...he he
Åsså er det på tide å rydde vekk julekulene nå[:D]

Tilbake til saken.

Jeg forventer ikke så mye av snuppa mi på 18 mnd. Hun gjør mye ugagn i løpet av en dag, men forteller henne sånn må vi ikke gjøre så stresser vi ikke mer med det. Prøv heller å være forut for situasjonene. Om du avverger noen ganger og sier ikke bit, ikke slå så kanskje det går opp ett lys snart... Men det tar tid å lære å leve i verden desverre.

Driter jeg loddrett i[8D] har blitt slakta før..
Jepp! fant jeg også ut [:D]

jeg begynnte med noe annet eller oversåg det, gjerne fortelle hva hun skulle gjøre istedenfor (f.eks stryke istedenfor å slå)......gikk over det og som andre ting.

Vi er i akkurat samme situasjon for tiden. Absolutt alt skal testes, trasser som fy og mamma skal han iallefall ikke høre på!

Det vi gjør, er at vi alltid setter oss ned på hans nivå og så sier vi strengt nei, dette er ikke lov (e.l.) Passer på at vi alltid har øyekontakt med han, og snakker bestemt men rolig. Hever ikke stemmen, folk som skriker til ungene sine har jeg ikke sansen for.

Foreløpig må dette gjøres maaaaange ganger pr dag, og jeg har ingen ambisjoner om at det gir seg med det første. Men til slutt er denne fasen over også, og da er jeg glad jeg aldri har straffa gutten min på 2 år[:)]

Back
Topp